یادداشت؛

هنر بردن دلها به سوی خدا

با حضور نیروهای ارتش در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، عقیدتی سیاسی ارتش نیز که حدود یک سال و اندی از زمان تشکیل آن می‌گذشت، با همه توان انسانی و تجهیزاتی خود در کنار آن نیروهای دلیر حضور یافت و فعالیت‌های خود را شروع کرد.
کد خبر: ۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷ - 16October 2013

هنر بردن دلها به سوی خدا

خبرگزاری دفاع مقدس: «ایمان، انضباط، آموزش» این شعار ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در بدو استخدام کارکنان خود آنها را با این شعار آشنا میکند. بی تردید لحاظ شدن ایمان در اولویت امور ارتش، اهمیت لزوم توجه به مسائل دینی و معنوی در این ارگان را بر همگان مسجل ساخته و نشان می دهد که یکی از اصول و ویژگی های بارز کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران «اسلامی و ولایی بودن» آنان است.

پس از به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و گسسته شدن زنجیرههای وابستگی ملت و ارتش از بیگانگان، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) با آن بینش الهی و با شناخت عمیقی که از ارتش و نیاز مملکت به ارتش اسلامی داشتند، تشخیص دادند نهادی زیر نظر روحانیت تشکیل شود تا جهتگیری و تعامل درونی و بیرونی ارتش را بر اساس دین و اخلاق پایهگذاری کنند.
 
به همین مناسبت فرمان تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش که در ابتدا اداره سیاسی ایدئولوژیک نامیده میشد از جانب معظمله با تاکید بر تابعیت ولایت فقیه در 24 مهر ماه 1358صادر شد.
 
نهاد مقدس عقیدتی سیاسی و کارکنان خدوم آن اقدامات شایستهای در سالیان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا به امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام دادهاند و در حقیقت از همان آغاز کار، بانی تحولات عمیق و بنیادی در ارتش بوده اند.
 
پس از تجاوز نیروهای رژیم بعثی عراق به مناطق مرزی کشورمان، نخستین نیروهایی که به مقابله با دشمن شتافتند دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند که درس شجاعت، مردانگی، مسلمانی و آزادگی را در سایه رهنمودهای رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و فعالیتهای مجاهدانه نیروهای انقلابی ارتش فراگرفته بودند.
 
با حضور نیروهای ارتش در جبهههای نبرد حق علیه باطل، عقیدتی سیاسی ارتش نیز که حدود یک سال و اندی از زمان تشکیل آن میگذشت، با همه توان انسانی و تجهیزاتی خود در کنار آن نیروهای دلیر حضور یافت و فعالیتهای خود را شروع کرد.
 
نیروهای عقیدتی ارتش و در رأس آنها روحانیت خستگیناپذیر با توجه به وظیفه و ماموریتی که داشتند، از همان ابتدای حضور خود در جبهههای جنگ، فعالیتها و اقدامات مختلفی را در زمینههای مذهبی، فرهنگی و تبلیغی، آموزشی، هنری، جهادی و... انجام دادند و حتی گاهی اوقات با در دست گرفتن اسلحه، به مقابله مستقیم با دشمن متجاوز شتافتند.
 
بررسی حوادث و سیر وقایع رویدادهای دوران دفاع مقدس نشان میدهد اگر مهارتهای فردی، تاکتیکهای نظامی و عوامل مادی موثر در پیروزیهای رزمندگان اسلام را با عوامل معنوی و فرهنگی مقایسه کنیم، بیتردید معنویت، ایمان، پایبندی به ارزشهای اسلامی، عبادات و راز و نیاز رزمندگان، نقش موثرتری در کسب آن پیروزیها داشتند که فراهم کردن زمینهها و بسترهای لازم برای توجه رزمندگان ارتش به عوامل معنوی، توسط کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش فراهم میشد.
 
امام خامنهای در خرداد سال 1362، خطاب به نیروهای عقیدتی سیاسی ارتش میفرمایند: «وجود آقایان در پادگانها، ادارات و یگانهای گوناگون، موجب شده است علل اصلی قرار و ثبات یعنی ایمان و اتکا به یک نقطه معنوی در این مراکز به وجود آید، عامل معنوی توانست نفرات، افراد، فرماندهان و فرمانبران را نگه بدارد از طرفی هم نصایح شما به مسئولان، فرماندهان و رؤسا به آنها کمک کرد که کار را درست بتوانند به راه ببرند و اداره فرماندهی معمولی را با اداره معنوی فکری و ایمانی تا آنجا که بشود بیامیزند».
 
همچنین در جای دیگر، خطاب به روحانیون حاضر در نیروهای نظامی میفرمایند: «نقش شما روحانیون، به قدر نقش فرمانده است و نه کمتر. اگر همان گروهان، گردان، تیپ یا لشکر که در آنجا مستقرند، فرمانده نداشته باشند، مثل تنی هستند که سر ندارند و اگر شما را نداشته باشند مثل کالبدی هستند که قلب ندارند... فکر است که انسان و جسم را نشاط میبخشد، روحیه است که به دست و پای انسان قدرت میدهد، قوت قلب است که پای انسان را در میدان جنگ و در میدان خطر محکم نگه میدارد...».
 
با تداوم جنگ و لزوم حضور بیشتر کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش در جبهههای جنگ، این نیروها اقدامات و فعالیتهای مختلف دیگری را شروع کرده و در واقع سعی کردند علاوه بر کمک و همیاری رزمندگان ارتش به صورت کلامی و رفتاری، به صورت عملی نیز اقداماتی را انجام دهند و وسایل و امکاناتی را فراهم کنند.
 
کارکنان عقیدتی سیاسی و در رأس آنها اعزه روحانی، امروز هم عرصه را خالی نگذاشته و با همان شور و حال حضور در دفاع مقدس بلکه پرشورتر و باانگیزهتر، دوشادوش دیگر همرزمانشان در ارتش پرافتخار جمهوری اسلامی ایران پیش می روند و به نبرد با دشمنان این مرزوبوم در جنگ نرم می پردازند.
 
آنها فعالیت های فرهنگی خود را با تأسی از مقتدای خود، فرماندهی معظم کل قوا که فرمودند: عقیدتی سیاسی، کارش و هنرش این است که دلها را به سوی خدا بکشاند، گسترده تر از گذشته انجام می دهند تا در جبهه حق علیه باطل شبیخون فرهنگی دشمنان را نیز ناکام بگذارند.
 
این فرماندهان و سربازان جنگ نرم در نیروهای مختلف ارتش فعالیت های مستمر خود را با تمام قوا انجام می دهند تا جاییکه امروز شاهد حضور تأثیرگذار روحانیون و کارکنان عقیدتی سیاسی در مأموریت های ارتش هستیم به نحوی که هر ناوگروه نیروی دریایی که برای مدت طولانی به آب های آزاد و بین المللی اعزام میشود، روحانیون و گروه فرهنگی تبلیغی عقیدتی سیاسی نیز آنها را همراهی کرده و ضمن تبلیغ فرهنگ اسلامی ایران به سایر کشورهای منطقه، نشان می دهند، در آن سوی مرزهای کشور عزیزمان، فرسنگ ها دورتر از این مرزو بوم، توجه به معنویات، برگزاری نمازهای جماعت و مراسم های معنوی و سیاسی به دست فراموشی سپرده نشده و صف در صف و بازو در بازو و این بار نه در جبهه سخت بلکه در خط مقدم جنگ نرم، ناکارآمدی توطئه های شوم دشمنان را به اثبات می رسانند.
 
* ناوبان یکم محمدناصر مرادی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار