در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

افخم: تا همه موضوعات مورد نظر ایران مشخص نشود توافقی صورت نخواهد گرفت

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تا همه موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران مشخص نشود و به نتیجه نرسد توافقی نخواهد بود.
کد خبر: ۴۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ - 21May 2015

افخم: تا همه موضوعات مورد نظر ایران مشخص نشود توافقی صورت نخواهد گرفت

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا اگر به تضمین های لازم برای دسترسی به ابعاد فعالیتهای هستهای ایران نرسد؛ توافق را امضا نخواهد کرد گفت: تا همه موضوعات مورد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز مشخص نشود و به نتیجه نرسد توافقی صورت نخواهد گرفت.

افخم اضافه کرد: نظرات ایران در همه موارد به صورت مشخص و شفاف از ابتدای مذاکرات مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات هستهای با ایران گفته بود: همچنان در حال مذاکره برای دسترسی آژانس به همه افراد و مکانهایی هستیم که نیاز دارد.

ماری هارف، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات روز گذشته رهبر ایران مبنی بر ممنوعیت کامل دسترسی بیگانگان به مراکز نظامی و دانشمندان هستهای گفت: همانطور که قبلاً گفتیم، قصد نداریم بهصورت علنی مذاکره کنیم. ما قصد نداریم به هیچیک از اظهارات رهبری معظم پاسخ دهیم، اما همانطور که بارها گفتم و وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است ما و ایران موافقت کردهایم که به روندی برای بررسی ابعاد نظامی احتمالی بپردازیم و بخشی از این روند شامل دسترسی است و براساس پروتکل الحاقی که ایران اجرا خواهد کرد و گفته است آن را بهعنوان بخشی از این توافق اجرا خواهد کرد، به آژانس بین المللی انرژی هستهای دسترسی داده میشود.

وی افزوده است: بنابراین این مسئله یکی از موضوعات در جریان مذاکرات است اما اگر ما تضمینهای لازم برای دسترسی به ابعاد نظامی احتمالی مربوط به سایتها یا فعالیتها را به دست نیاوریم، این برای ما مشکل خواهد بود و ما این مسئله را بیان کردیم. ما میخواهیم ببینیم چگونه میتوانیم این کار را در پنج هفته آینده انجام دهیم.

ماری هارف اضافه کرد: بهطور کلی درباره دسترسی باید بگویم ما با مسیر بهسمت جلو برای حل ابعاد نظامی احتمالی موافقت کردیم اما من نمیخواهم بهطور خاص در این زمینه صحبت کنم اما روشن است تأسیسات، اطلاعات و افراد در این گروه قرار میگیرد و این یکی از  موضوعات در جریان مذاکرات است. ما درباره روند برای تهیه فهرست موافقت کردیم اما اگر درباره دسترسیها به کف خواسته خود نرسیم توافق را امضا نخواهیم کرد. ما همچنان در حال مذاکره درباره همه افراد و مکانهایی هستیم که آژانس بینالمللی انرژی هستهای نیاز به دسترسی به آنها دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار