رحمانی‌فضلی در جلسه مجمع عمومی خانه احزاب:

انتخابات پیش رو صحنه آزمایش ماست/مبنای رقابت‌های سیاسی قانون باشد

وزیر کشور با بیان اینکه مبنای رقابت‌های سیاسی باید قانون باشد، گفت: انتخابات پیش رو صحنه آزمایش ماست.
کد خبر: ۴۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ - 21May 2015

انتخابات پیش رو صحنه آزمایش ماست/مبنای رقابت‌های سیاسی قانون باشد

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور در جلسه مجمع عمومی خانه احزاب که در وزارت کشور برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: بعد از اینکه ما کار را در وزارت کشور آغاز کردیم انتظار داشتیم پس از گذشت یک ماه خانه احزاب فعالیت مجدد خود را آغاز کند.

وی افزود: البته در طول این 21 ماه به نظر بنده برای راهاندازی این مجمع صنفی خیلی زیاد بود همکاران بنده تلاش خود را انجام دادند و آقای مقیمی هم بعد از اینکه به عنوان معاون سیاسی منصوب شد راهاندازی خانه احزاب جزو اولویتهای کاریشان بود.

وزیر کشور تصریح کرد: امیدوارم فعالیت احزاب منظم و توأم با موفقیت باشد تا بدین وسیله بتوان گام مؤثری را در رشد احزاب برداریم.

رحمانیفضلی با بیان اینکه دولت همواره بر تقویت احزاب تاکید جدی داشته است، افزود: یکی از پایههای اصلی دموکراسی کار تشکیلاتی، حزبی و منسجم کردن نیروهاست که هم مردم با تفکرات مختلف آشنا شوند و هم دولت رفتارش در عرصه سیاسی قاعدهمند شود.

وی با بیان اینکه اساس کار احزاب مشارکت و رعایت قانون است، گفت: اگر در هر کدام از این موارد یعنی مشارکت عمومی و رعایت قانون در فعالیت احزاب دچار مشکل شویم، در آینده نیز از مسیری که تعیین کردیم دور خواهیم شد.

وی با تاکید موضوع اصل مشارکت گفت: احزاب در گردش قدرت نقشآفرین هستند و باید ذره ذره این قدرت را با اقدامات روشن افزایش مشارکت عمومی، افزایش اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی کسب کنند تا نهایتا بتوانند حوزه قدرت را مدیریت کنند لذا اگر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی مردم فراهم نباشد در عمل اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای جلب اعتماد مردم از سرمایه اجتماعی دو روش پوپولیستی و مدبرانه وجود دارد، افزود: شاید بتوان به وسیله روش پوپولیستی و هیجانی موجسواریهایی انجام دهیم اما این روش در درازمدت مطمئنا نمیتواند تاثیرگذار باشد.

وی گفت: اما روش مدبرانه یک روش منطقی و اصولی است که با تدبیر سرمایه و اعتماد اجتماعی کسب میشود و احزابی که بتوانند با این روش یعنی روش مدبرانه عمل کنند مطمئنا میتوانند سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را کسب کنند.

رحممانیفضلی با اشاره به اصل قانون گفت: خیلی از نابسامانیها، ناهنجاریها و کجرویها در حوزه دولتی و عمومی بر اثر عدم رعایت قانون است.

وی افزود: ما باید جستجو کنیم که پس از گذشت 100 سال که نهاد قانونی وجود داشته چرا برخی افراد نسبت به رعایت آن توجه جدی ندارند بنابراین عقلانی است که احزاب پرچمدار قانونگرایی باشند زیرا همه باید قانون را بپذیریم.

وی تاکید کرد: همه باید پاسخگو و مسئولیتپذیر باشیم و بنده امیدوارم محور تشکیل خانه احزاب تقویت قانون گرایی باشد و وزارت کشور هم در حوزه قانونگرایی و کسب رضایتمندی عمومی در کنار احزاب خواهد بود.

وزیر کشور تصریح کرد: بنده تعهد میکنم هر آنچه که در توان دارم در حمایت از احزاب و تشکلها به کار بگیرم و هیچ تعارفی ندارم.

وی ادامه داد:با توجه به شرایط فعلی و فضایی که در کشور و منطقه حاکم است و دو انتخاباتی که پیش رو داریم لزوم توجه به قانون و رعایت آن و توجه به منافع ملی و همراهی و همدلی صدچندان است.

وزیر کشور افزود: با توجه به شرایط سیاسی امنیتی منطقه که همه در مقابله با جمهوری اسلامی ایران نقطه مشترک دارند چون منشا بیداری اسلامی را ایران میدانند اما آینده این موضوع برای ما مشخص نیست و منوط به مدیریت کردن آن و اینکه چه کسی آن را مدیریت میکند، هستند و زمانی ایران در این مسیر تاثیرگذار خواهد بود که بستر همدلی و همکاری فراهم باشد که لزوم آن رضایت عمومی و حمایت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان گروههای سیاسی و احزاب نقش مهمی در ایجاد رضایتمندی و امید و شرایط مطلوب داریم.

وزیر کشور ادامه داد: انتخابات پیش روی ما صحنه آزمایش خواهد بود که چگونه با تجربه 36 ساله خود در این صحنه حاضر میشویم و در انتخابات شرکت میکنیم و قطعا رقابتهای سیاسی برای تحقق دموکراسی موجب رونق و نشاط سیاسی در جامعه میشود. البته در حالی که این رقابتها تبدیل به مجادله نشود.

وی تاکید کرد:مبنای رقابتهای سیاسی باید قانون باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار