به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛

کتاب «خالد اسلامبولی» منتشر شد

کتاب "خالد اسلامبولی" تالیف لیلا اشرفی در سومین روز از هفته کتاب منتشر شد.
کد خبر: ۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲ - 18November 2013

کتاب «خالد اسلامبولی» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سومین اثر خود را در سومین روز از هفته کتاب با عنوان «خالد اسلامبولی» منتشر کرد.

در این کتاب که لیلا اشرفی آن را تالیف کرده آمده است: «من خالد اسلامبولی هستم، من قاتل سادات هستم، من قاتل فرعون هستم، ما در راه خدا طاغوت را کشتیم تا شاید خداوند با این کار ما را از ننگ دوستی (با رژیم صهیونیستی) برهاند، من تابع دین هستیم، در راه خدا جهاد میکنیم، در راه خدا میمیریم.»

خالد بن احمد شوقی اسلامبولی در 15 ژانویه سال 1958 در منطقه «ملوی» واقع در استان الصید مصر دیده به جهان گشود. پدر وی «احمد شوقی» از وکلای برجسته مصر بود. خانواده اسلامبولی، تحصیلکرده و آگاه به شرایط روز جامعه و تا حدودی مبارز به شمار میرفت. شخصیت خالد اسلامبولی تا حدود زیادی تحت تاثیر برادر بزرگترش «محمد» قرار گرفت.

محمد که دو سال از او بزرگتر بود از اعضای فعال سازمان جماعت اسلامی بود و یکبار به جرم پاره کردن عکس انور سادات با پلیس مصر درگیر شد. خالد اسلامبولی در سال 1978 با رتبه ممتاز از مدرسه عالی توپخانه فارغالتحصیل شد و بلافاصله با درجه ستوانی در یکی از واحدهای توپخانه ارتش مصر مشغول فعالیت شد.

در 23 سپتامبر 1981 وی از جانب سرگرد «مکرم عبدالعال» به شرکت در مراسم رژه و سان روز 6 اکتبر با حضور انور سادات و هدایت 13 جرثقیل حامل توپ، مامور شد. وی برای شرکت در این مراسم بیشتر از یک هدف نداشت و آن برنامهریزی برای قتل انور سادات بود.

انور سادات روز سه شنبه، 6 اکتبر 1981 در جریان مراسم رژه به مناسبت سالگرد جنگ رمضان در میان دولتمردان مصری نظارهگر پرواز هواپیماهای میراژ فرانسوی بود. اما او آن روز بر خلاف روزهای دیگر، جلیقه ضد گلوله خود را نپوشیده بود.

تقریباً نیمی از رژه تمام شده بود، اولین جرثقیل حامل توپ 130 میلیمتری با رسیدن به مقابل جایگاه از مسیر تعیین شده خارج و ناگهان متوقف شد. حاضران ابتدا گمان کردند که جرثقیل به علت نقص فنی از مسیر خارج شده است، اما لحظاتی بعد خالد به همراه دو مرد مسلح در حرکتی که بیشتر به فیلمهای سینمایی شباهت داشت، از عقب کامیون بیرون پریده و جایگاه را به رگبار بستند. خالد به گمان اینکه ممکن است سادات لباس ضد گلوله بر تن داشته باشد، در حد توان به سوی وی تیراندازی کرد تا از نتیجه کار مطمئن شود. در این تیراندازی سادات به همراه 7 نفر دیگر از سران رژیم به قتل رسیدند و 28 تن دیگر مجروح شدند.

خالد و همراهانش پس از آنکه در بیمارستان «العبدی» جایی که جسد سادات در آنجا قرار داشت، مورد بازجویی قرار گرفتند برای محاکمه به دادگاه نظامی مصر منتقل شدند. محاکمه خالد و همراهان انقلابی وی چندین جلسه برگزار شد و سرانجام پس از گذشت 5 ماه اعدام علیه آنها صادر شد. تلاشهای زیادی برای جلوگیری از اعدام خالد و همراهانش صورت گرفت. وکلای مدافع متهمان از جمله «شوقی خالد» با بیان این که قتل سادات به دلایلی از جمله صلح با اسرائیل و دشمنی با خدا، مباح است، به حسنی مبارک که معاون رئیسجمهور معدوم مصر نیز بود، توصیه نمودند از اعدام این افراد صرف نظر کنند اما مبارکزخمخورده، پرونده خالد را تا مرحله اعدام پیش برد.

روز پانزدهم آوریل سال 1982 میلادی مصادف با 26 فروردین 1360، خالد اسلامبولی، متهم ردیف اول به خارج از زندان نظامی منتقل شد و در زیر مسلسلهای 12 نفر از تیراندازان رژیم مبارک به شهادت رسید.

کتاب خالد اسلامبولی در شمارگان 2500 نسخه و 200 صفحه روانه بازار نشر گردیده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کرده و یا با شماره تلفنهای 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار