در آیین تجلیل از تیم پزشکی اعزامی به همراه کشتی نجات به یمن مطرح شد

حرکت ناو البرز باعث دور شدن نیروهای ائتلاف شد/ در جبهه دیپلماتیک خوب عمل نکردیم

در شب دومی که کشتی نجات وارد آب‌های یمن شد، با آمدن ناو جنگی البرز به سمت ما و دوری که اطراف کشتی زد، باعث شد تا ناو جنگی نیروهای ائتلاف دست از تعقیب ما بردارد.
کد خبر: ۴۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ - 01June 2015

حرکت ناو البرز باعث دور شدن نیروهای ائتلاف شد/ در جبهه دیپلماتیک خوب عمل نکردیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، دکتر "سلیمان حیدری" در آیین تجلیل از تیم پزشکی اعزامی به همراه کشتی نجات به یمن که به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی صبح امروز برگزار شد، درباره ارسال کمکهای دارویی و غذایی جمهوری اسلامی ایران به یمن گفت: این یک حرکت روشنگرانه و تبلیغی بود که در آن رسانههای مختلف تاثیر و نقش تیم پزشکی را معرفی کردند و در وسط اقیانوس محتویات کشتی را مشخص کردیم تا جای هیچ شبههای باقی نماند و هدف و حرکت ما روشن باشد.

وی با تأکید بر اینکه این حرکت، حرکتی انسان دوستانه بود، افزود: در روز چهارمی که از شروع حرکت کشتی نجات گذشته بود هواپیماها و بالگردهای ناشناس بالای سر ما پرواز میکردند ولی با این حال تهدیدی از جانب آنها صورت نمی گرفت.

حیدری درباره اولین روزی که وارد آبهای یمن شدند، اظهار داشت: زمانی که وارد آب های یمن شدیم، یکی از  کشتیهای جنگی نیروهای ائتلاف 24 ساعته به دنبال کشتی ما حرکت میکرد تا اینکه در شب دومی که کشتی نجات وارد آبهای یمن شد، با آمدن ناو جنگی البرز به سمت ما و دوری که اطراف کشتی زد، باعث شد تا ناو جنگی نیروهای ائتلاف دست از تعقیب ما بردارد.

وی با اشاره به اینکه ناو البرز جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن به مقصد همراه ما بود، بیان داشت: این حرکت ناو البرز که نشان از قدرت کشورمان داشت را رسانههای همراه کشتی نجات، برای جهانیان مخابره کردند.

این فوق تخصص جراحی قفسه افزود: به هر حال وقتی به تنگه «باب المندب» رسیدیم به ما خبر دادند که باید به جیبوتی برویم و پس از بازرسی محموله کشتی، به سمت یمن حرکت کنیم؛ در این شرایط تصور ما این بود که با قبول این پیشنهاد دیگر بهانهای برای رد کردن کمکهای ما وجود نخواهد داشت به همین دلیل پذیرفتیم تا نهایت همکاری را کرده باشیم.

وی اظهار داشت: در کشتی تعدادی صلحطلب از جمله فردی از آلمان حضور داشتند و وقتی به اسکله رسیدیم نمایندگان سفارت آلمان در جیبوتی این فرد تبعه آلمان که در کشتی نجات حضور داشت را تحویل گرفتند و بدین شکل از ما جدا شدند.

وی خاطرنشان کرد: کشتی نجات پس از 24 ساعت توانست در جیبوتی پهلو بگیرد اما ناباورانه در آنجا دستور تخلیه بار کشتی را صادر کردند و ما هم به اجبار محمولههای دارویی و غذایی خود را به نماینده سازمان ملل تحویل دادیم و رسید دریافت کردیم.

این فوق تخصص جراحی قفسه صدری با اشاره به اینکه مسئله مهم رسیدن کمکها به مردم یمن بود، خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد کردیم که ما این کشتی را برای رساندن کمک به یمن در اختیار میگذاریم ولی قبول نکردند حتی ما این پیشنهاد را دادیم که هر کشتی را که مدنظر دارید اجاره کنید هزینه را ما پرداخت خواهیم کرد اما بازهم پیشنهاد ما را رد کردند.

حیدری افزود: بنا به تصور من ما میتوانستیم با کشتی به «الحدیبیه» برویم و چنانچه قصد متوقف کردن ما را هم داشتند اگر درآنجا این اتفاق میافتاد، رذالت سعودیها در پیش چشم جهانیان بیشتر آشکار میشد و علاوه بر این نقش تبلیغی این کمکها هم بیشتر دیده میشد.

وی با تأکید به اینکه چنانچه محافظه کارانه می خواستیم با این موضوع برخورد کنیم بهتر بود این حرکت آغاز نمی شد، تصریح کرد: با این حرکت ما دو نوع برخورد صورت گرفت که برخورد اول برخورد مصلحت اندیشانه بود و برخورد دوم، برخوردی بود که رهبر معظم انقلاب با خلبان هواپیمای مسافری اعزامی به یمن داشت که از این حرکت خلبان هواپیمای مورد اشاره تقدیر کردند.

این فوق تخصص جراحی قفسه صدری با انتقاد از نحوه برخورد با مسافرین این کشتی در جیبوتی ادامه داد: جیبوتی که تنها ساختمان مدرن آن یعنی پارلمان این کشور را ایران ساخته و توسط لاریجانی افتتاح شده، نه تنها به مسافران کشتی نجات اجازه ورود به کشورش را نداد بلکه تمام امکانات خود را هم در اختیار نیروهای ائتلاف قرار داده است.

وی یادآور شد: از این گذشته زمانی که محمد صادقی نماینده مردم کازرون که همراه ما آمده بود از سفارت درخواست تسریع در کارهای مسافرین را کرد، دبیر اول سفارت به اسکله آمد اما نیروهای امنیتی جیبوتی او را هشت ساعت در اسکله نگاه داشتند و مانع از برقراری ارتباط ما با او شدند.

حیدری با اشاره به اینکه ارزش محموله غذایی و دارویی کشتی رقمی معادل پنج میلیون دلار بود، تأکید کرد: اگر قرار بود محموله کشتی به صورت غیر مستقیم به یمن ارسال شود، کمک ها را به صورت نقدی ارسال می کردیم نتیجه بهتری می گرفتیم.

* در جبهه دیپلماتیک خوب عمل نکردیم

شاهین محمد صادقی نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی نیز که همراه با این کاروان اعزام شده بود، در این مراسم در رابطه با موقعیت استراتژیک یمن، عنوان کرد: تنگه باب المندب که دومین تنگه استراتژیک دنیا محسوب می شود و روزانه 1700 کشتی از این تنگه به واسطه تجارت جهانی عبور می کند در نزدیکی یمن قرار دارد لذا هر کشوری به این تنگه مسلط شود، به بخش قابل توجهی از اقتصاد دنیا تسلط می یابد، به همین دلیل همواره قدرت های جهانی چشم طمع به این تنگه داشته اند.

وی با بیان اینکه ما اولین کشوری هستیم که در مقابل متجاوزین به اهل تسنن به کمک بر خواستیم و در جهت بیداری اسلامی اعم از شیعه و سنی حرکت کردیم، بیان داشت: کشتی نجات با 2500 تن دارو و مواد غذایی به همراه ترکیبی از تیم پزشکی معتبر و فوق تخصص به سمت یمن اعزام شد و ما به عنوان یک ملت آزاده به کمک مردم یمن رفتیم تا تکلیف اسلامی و بشری خود را انجام بدهیم.

محمد صادقی با اشاره به اینکه امروز یمن در سه جبهه سیاسی، نظامی و رسانه ای در حال جنگ است، افزود: آمریکا در جنگ یمن، مدرن ترین سلاح های خود را در این کشور امتحان می کند و حتی سازمان های بین المللی از متجاوزین حمایت کرده و هجمه رسانه ای سنگینی نیز علیه مردم یمن اعمال می کنند.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در پایان یاد آور شد: در جبهه دیپلماتیک که دشمنان از متجاوزین به کشور یمن حمایت می کنند، احساس می کنم خوب عمل نکردیم.  

در پایان این مراسم از تیم پزشکی اعزامی به یمن با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها