افخم در نشست خبری مطرح کرد:

مسائل منطقه موضوع سفر ظریف به عمان/بحث تمدید زودهنگام است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره مسائل مطرح شده در سفر چند ساعته ظریف به عمان گفت: تنها مباحث منطقه ای مطرح شده است.
کد خبر: ۴۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ - 10June 2015

مسائل منطقه موضوع سفر ظریف به عمان/بحث تمدید زودهنگام است

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره علت سفر چندساعته ظریف به عمان، گفت: مسائل منطقه ای از موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه به آن دارد.

وی افزود: منطقه ما در شرایط حساسی است و لزوم تبادل نظرها کاملا مشهود است. در سفر چند ساعته ظریف هم وزرای خارجه ایران و عمان درباره آخرین وضعیت منطقه و اوضاع جاری جنگ یمن، داعش و راهکارهای حل آن تبادل نظر کردند.

وی در این باره که بحث هسته ای هم مطرح بوده است گفت: تنها مباحث منطقه ای مطرح شده است.

موضوع فوت زائران عربستانی با جدیت پیگیری می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کشته شدن زائران عربستانی در مشهد و احضار سفیر ایران گفت: در این باره در همان ساعات اولیه مقامات مسئول در کشور این موضوع را مورد بررسی قرار دادند و ابعاد و جزئیات آن را دنبال میکنند تا علت قضیه مشخص شود و اگر کوتاهی در این زمینه وجود دارد و مقصری هست، هر چه سریعتر مشخص شود.

وی ادامه داد: طبق اخباری که روز گذشته منتشر شد افرادی در ارتباط با این پرونده بازداشت شده اند و مدارک و نمونههایی از وضعیت مواد غذایی، هوا و سایر مدارکی که می تواند به شناسایی مقصران این مساله کمک کند، تهیه شده و موضوع با جدیت دنبال می شود و امیدواریم هر چه زودتر مساله روشن شود.

افخم تصریح کرد: امیدواریم زائران محترم حرم امام رضا(ع) ابراز همدردی ایران را بپذیرند. میهمانان و زائران خارجی جایگاه ویژهای دارند و میهماننوازی ایران نیز شهره است. امیدواریم این رسیدگی ها نیز کمک کند تا کوچکترین ابهامی در این مورد باقی نماند.

مذاکرات بسیار فشرده در جریان است تا زمینه توافق فراهم شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت کشورهای غربی از توافق هسته ای ایران و مذاکرات آینده وین گفت: کشورهای مختلف از روند مذاکرات و مسیری که تاکنون طی شده است، حمایت کردند. دور جدید مذاکرات در وین نیز از امروز در سطح معاونان آغاز می شود و کارشناسان نیز از روز گذشته نشست ها را آغاز کرده اند. مذاکرات بسیار فشرده در جریان است و باید این روند تدریجی را دنبال کنیم تا پرانتزهای باقیمانده به راه حل برسند و زمینه توافق فراهم شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای گفت: در اینکه جایگاه مجلس محترم در بررسی و رسیدگی هر موضوعی که با منافع امنیت ملی کشور مرتبط است، جایگاه ویژه ای است، تردیدی وجود ندارد. در عین حال این موضوع باید مراحل و زمینه های خود را طی کند. ما هم نظراتی داریم که در مشورت با کمیسیون مطرح می کنیم. در اینکه مجموعه کار به سمت منافع ملی و یک توافق خوب باشد، تردیدی وجود ندارد. امیدواریم گفتگوها کمک کند تا دیدگاه ها به این سمت نزدیک شود و حتما شأن مجلس در این قضیه جایگاه خود را دارد.

در چارچوب معاهدات و تعهدات بین المللی عمل می کنیم

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش آمانو و اینکه از دسترسی به مراکز و اشخاص برای بار دیگر سخن گفته است، اظهار داشت: این اظهارات در گزارش های قبلی نیز تکرار شده است. یک مورد جدید در گزارش اخیر وجود دارد که تاکید شده است. باید زمانی برای پایان موضوع در نظر گرفته شود. شاید این نکته جدید بخش قابل توجهی است که در هر حال موضوعات مربوط به مطالعات ادعایی که بعدا به عنوان فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته مطرح شد، همواره از نظر زمانی یک جدول باز داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در گزارش اخیر به زمان بندی برای پایان این موضوع اشاره شده که نکته مثبتی است، اما در مورد سایر بحث ها ما نظرات خود را صریحا اعلام کردیم که در چارچوب معاهدات و تعهدات بینالمللی عمل می کنیم و باید مانند سایر اعضا با جمهوری اسلامی ایران برخورد شود و نه خارج از این تعهدات و نه فراتر از آن عمل نخواهیم کرد.

وی همچنین درباره اظهارات آمانو مبنی بر اینکه حل موضوعات ایران نیازمند هفته ها، ماه ها و سال ها بررسی است، گفت: موضوعات مطرح نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ سال است که مطرح شده و امیدوار هستیم که با توجه به همکاری های خوب صورت گرفته مورد رسیدگی قرار گرفته و پرونده بسته شود.

افخم گفت: در مورد این بخش به خصوص نیز من سوال و جواب را دیدم. از ایشان سوال می شود که آیا تا پایان ژوئن مذاکرات به نتیجه می رسد، که ایشان می گویند موضوعات فنی ظرف یک هفته و دو هفته نتیجه نخواهد داد، اما طبعا ۱۰- ۱۲ سال رسیدگی به این پرونده نیز دوره کوتاهی نبوده و ما امیدوار هستیم که اهتمام برای بسته شدن این موضوع در یک جدول زمانی مورد قبول طرفین قرار گیرد.

آماده هر کمک به نشست یمن در ژنو هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این باره که آیا ایران در نشست یمن در ژنو حضور پیدا خواهد کرد، گفت: متاسفانه ابعاد تجاوز به یمن روز به روز در حال گسترده شدن است و ابعاد خرابی و نابودی و تلفات انسانی در این کشور بسیار زیاد است. ما بارها از نهادهای مسئول درخواست کرده ایم که به طور ویژه به موضوع امدادرسانی از طریق ارسال کمک های غذایی و دارویی رسیدگی شود. متاسفانه همکاری عربستان در این زمینه بسیار ضعیف است و با کارشکنی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: حتی نهادهای مسئول در این روند نیز اعتراض نسبت به این رفتار عربستان داشته اند و امیدوار هستیم موضوع یمن به سمت حل و فصل مسائل سیاسی حرکت کند. در همین چارچوب نیز جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا طرحی را مطرح کرد و اکنون نیز شاهد هستیم که تلاش هایی از طرف سازمان ملل متحد در ژنو صورت می گیرد. ما از ابتدا از اینکه گروه های یمنی بتوانند موضوع یمن را از طریق سیاسی حل کنند حمایت کردیم.

افخم گفت: این گفتگوها طبق اطلاعی که ما در دست داریم بین گروه های یمنی است و دعوتی از کشور خارجی به عمل نیامده است و امیدواریم این گفتگو بین گروه های یمنی بدون پیش شرط انجام شود و همه طرف ها با حسن نیت در مذاکرات حاضر شوند و راهکار سیاسی بتواند قدمی را برای حل بحران یمن بردارد. هفته آینده قرار است مذاکرات صورت بگیرد و باید ببینیم شرایط چگونه است. ما اعلام کرده ایم آماده هر گونه کمک به این فرآیند هستیم.

ورزش نباید درگیر موضوعات سیاسی شود

وی درباره سفر تعدادی از ورزشکاران به عربستان سعودی و اتفاقات صورت گرفته، گفت: نمایندگی ما در جده اقداماتی را انجام داده اند و با نهادهای مسئول موضوع را مطرح کردند. ما از کانال سیاسی نقطه نظرات و نگرانی های خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم و امیدواریم در دوره های بعدی و موارد دیگر مدنظر باشد. کار پسندیده ای نبوده است و صحنه ورزش صحنه ای نیست که درگیر موضوعات سیاسی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات مقام یمنی مبنی بر اینکه سفر یک گروه یمنی به ایران باعث ایجاد بحران در یمن شده است، اظهار داشت: این مذاکرات مربوط به ایران و یمن نیست، مربوط به گروه های یمنی است و تاکید ما این است که بدون پیش شرط مذاکرات انجام شود و همه کمک کنند یمن بتواند از شرایط جاری خارج شود و به سمت یک راهکار سیاسی حرکت کند. بر این اساس چنین اظهاراتی سخت کردن فضای مذاکره است و در همه انواع مذاکرات که پیش شرط تعیین شده به جز سخت کردن فضای مذاکره نتیجه ای حاصل نشده است.

افخم تصریح کرد: اینکه طرف ها با حسن نیت در مذاکره شرکت کنند تا جنگ در یمن خاتمه پیدا کند، روند مثبتی است و راهکار نظامی جز کشته شدن افراد بیگناه نتیجه ای نداشته است. کشته شدن مردم بیگناه و نابودی یمن نتیجه ای ندارد، جمهوری اسلامی ایران به سهم خود مشوق راهکار سیاسی است و در همین مسیر از این مذاکرات نیز حمایت می کند اما توجه داشته باشید که این حمایت ها به مفهوم دخالت نیست. ما به هیچ وجه در یمن نقشی نداشته ایم و دخالت نکرده ایم. مشوق راهکار سیاسی و گفتگو بوده ایم و این سیاست اصولی را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: اگر قرار به فرافکنی و مانع تراشی در روند راهکار سیاسی باشد، این موضوع کمک کننده نیست و باید همه طرف ها کمک کنند که گروه های یمنی بتوانند در زمان مشخص شده ۲۴ خردادماه راهکار سیاسی را در پیش بگیرند.

افخم گفت: اینکه پیش از تجاوز به یمن گفتگوهای بین ایران و یمن وجود داشته، قطعا ارتباطات وجود داشته است. تبادل هیات بین دو کشور که دارای رابطه سیاسی هستند امری معقول و معمول است.

درباره دستور بازرسی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی و دسترسی به مراکز نظامی و غیرهسته ای بسیار جدی و صریح موضع گیری شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که پس از اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم اجازه ایران در مورد بازرسی ها از مراکز نظامی همچنان مقامات آمریکایی بر این موضوع تاکید دارند و اینکه آیا این موضوع صرفا از طرف ایران رد شده است و همچنان از سوی آمریکا موضوع مذاکره است، بیان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران صریحا و بسیار قاطع در عالی ترین سطح مطرح شده است.

وی افزود: تغییری در این مواضع صریح و مستدل ما ایجاد نشده است. به هر حال مذاکرات در جریان است و طرفین در حال تلاش برای دستیابی به راه حل هایی برای حل همه موضوعات و مسائل هستند. در مورد تکرار برخی از موضوعات نیز ما همواره اعلام کرده ایم که بخشی به منظور ایجاد فضاسازی و جنگ روانی است که قطعا در پشت میز مذاکره این فضاسازی ها تاثیری ندارد.

افخم گفت: حسن نیت و اراده ما مبتنی بر این است که برای موضوعات راه حلی پیدا شود و به دنبال این هستیم که این راه حل ها چارچوبی پیدا کند و قبلا نیز اعلام کردیم که این راه حل ها باید مبتنی بر مقررات بین المللی باشد و چیزی فراتر از این تعهدات و خارج از آن از نظر ما پذیرفته نیست و ملاحظاتی که نسبت به دسترسی ها و بازرسی ها وجود دارد، ملاحظاتی است که همه کشورها نسبت به مسائل حاکمیتی خود دارند.

وی گفت: درباره دستور بازرسی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی و دسترسی به مراکز نظامی و غیرهسته ای بسیار جدی و صریح از سوی ما درباره آن موضع گیری شده است. استدلال های قوی کمک می کنند همه طرف ها، راهکارهای جایگزین و چارچوب های مناسب را پیدا کنند.

بحث تمدید، زودهنگام است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تمدید مذاکرات، بیان کرد: با مسئله مذاکرات باید روز به روز پیش برویم. بحث تمدید زودهنگام است و طرف ها تلاش دارند که در زمانبندی باقیمانده به بهترین نحو استفاده شود و ما امیدوار هستیم در زمانبندی باقیمانده، دستیابی به راه حل سیاسی برای حل موضوعات قابل دسترس است.

وی گفت: آنچه همیشه اعلام کردیم این است که خواهان یک توافق عادلانه هستیم و محدودیت زمان بحثی نیست که توافق را تحت الشعاع قرار دهد.

افخم درباره حضور وزرا در هفته های آخر مذاکرات، گفت: هنوز برنامه ای برای حضور وزرا وجود ندارد. مذاکرات از امروز در سطح معاونان خواهد بود و تیم های سیاسی نیز به مذاکرات ملحق خواهند شد.

ادعا مبنی بر گروه خرابکاری ایرانی در بحرین مردود است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره ادعایی مبنی بر یک گروه خرابکاری ایرانی در بحرین، گفت: ما این موضوع را مردود می دانیم. این اتهام وارد شده و کاملا مردود است. مسائل بحرین نباید با دید امنیتی نگاه شود و باید از راه حل های مسالمت جویانه برای حل موضوع بحرین استفاده شود و فرافکنی کمک کننده نیست و رویکردهای امنیتی در حل این مسئله کمک کننده نبوده و بهتر است خاتمه پیدا کند.

وی در این باره که وزرای خارجه چین و روسیه اعلام کرده اند که درخواستهای جدیدی در مذاکرات مطرح شده است و این درخواست ها چه چیزهایی است و آیا باعث کند شدن روند مذاکرات می شود، بیان کرد: بحث زیاده خواهی ها که ما همواره اعلام کرده ایم در مقابل آنها ایستادگی می کنیم یک بحث واقعی در مسیر مذاکرات است و یکی از موانع نیز همین زیاده خواهی ها است.

افخم ادامه داد: بر اساس بیانیه لوزان چارچوب ها مشخص شده است و بر آن اساس مقرر شده که طرفین درفت اصلی و ضمائم را مشخص کنند. بعد از نشست ها موضوعات جدیدی خارج از چارچوب ها اضافه شده که کمک کننده نبوده است و طرف های دیگر مذاکرات نیز به روشنی این موضوع را مطرح کرده اند که این مسیر کمک کننده نیست و به شکل مانعی در روند جاری خواهد بود. مانع تراشی در مسیر مذاکرات، تعداد پرانتزها را بیشتر می کند، اگر تفاهمی در چارچوب یک راه حل باشد باید مبنا قرار گیرد که تلاشها معطوف به همان مسئله باشد.

بحث PMD در چارچوب مذاکرات باید به نتیجه برسد

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه سه کشور اروپایی اعلام کرده اند که بحث PMD باید در چارچوب مذاکرات مطرح شود، با تاکید بر این امر که طرح این موضوعات از نظر ما مردود است، اظهار داشت: این موضوعی نیست که به صورت جدید مطرح شده باشد و از شروع مذاکرات بحث PMD نیز در کنار سایر بحث ها روی میز بوده و مورد مذاکره قرار گرفته و اهتمام طرف های مذاکره کننده بر این است که این موضوع نیز فیصله پیدا کند.

وی ادامه داد: در اینکه بایستی این مساله که نزدیک به ۱۲ سال است به آن پرداخته می شود و ایران نیز درباره آن تعامل خوبی با آژانس داشته است و باید یک پروسه زمانبندی برای پایان آن تعیین شود، توافقاتی وجود دارد. گزارش اخیر آژانس نیز به این نکته اشاره دارد که باید زمانی برای پایان آن در نظر گرفته شود.

افخم تاکید کرد: لذا موضوعی که اعلام شد نیز در چارچوب همین بحث است و موضوع مذاکرات است و در همین چارچوب معاون امور کارشناسان در حال مذاکره هستند که درباره موضوعات باقی مانده راه حل پیدا کنند.

وی درباره PMD بحث سه کشور اروپایی حل موضوع در چارچوب مذاکرات ایران و ۱+۵ است، آیا ایران نیز به دنبال حل موضوع در چارچوب این مذاکرات است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان توضیح داد: در ارتباط با مذاکرات به این بحث پرداخته می شود، اما نهاد و مجری که حوزه فعالیت آن در ارتباط با این مساله است، آژانس بین المللی انرژی اتمی است، لذا باید در چارچوب مذاکرات بحث ها به یک نتیجه ای برسد و اهتمام مذاکره کنندگان نیز بر این است که راه حلی برای آن پیدا کنند.

افخم افزود: در عین حال نیز چون این موضوع از سوی آژانس مطرح شده و نهاد مسئول نیز آژانس است، در این مرحله نیز آژانس درگیر آن است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر لغو تحریم های غیرهسته ای ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: باید ببینیم منابع رسمی و گزارش های دقیق چیست. هنوز شواهدی درباره منابع رسمی وجود ندارد و تنها این موضوع از حوزه رسانه مطرح شده و لازم است از منابع رسمی و موثق نیز این گزارش ها مطرح شود تا بتوانیم اظهارنظر کنیم.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها