سلام شاعران به سلمان؛

نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی برگزار می‌شود

نخستین جایزه ادبی "سلام سلمان" 9 آبان ماه همزمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر فقید انقلاب توسط حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲ - 21October 2013

نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی با عنوان "سلام سلمان" 9 آبان ماه همزمان با بیست و هفتمین سالگرد درگذشت این شاعر فقید انقلاب در زادگاهش تنکابن با حضور شعرا، نویسندگان و مسوولان فرهنگی کشور و استان برگزار می شود.


شورای سیاستگذاری جایزه ادبی "سلام سلمان" با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، سید صادق رضایی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، عزیزالله عزیززاده گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران، علی گنج کریمی معاون تولید کانون، سید مجتبی صدر مشاور مدیرعامل در امور استانها، بابک نیک طلب دبیر شورای شعر نوجوان امروز، محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حبیب ایل بیگی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری نخستین جلسه خود را برای برگزاری این جایزه ادبی برگزار کرد.


این جایزه ادبی توسط حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود و نشست خبری آن نیز در هفته آینده برگزار خواهد شد.


گفتنی است در مراسم جایزه ادبی "سلام سلمان" از تعدادی از شاعران تقدیر و تجلیل به عمل می آید.


سلمان هراتی اوّل فروردین سال ۱۳۳۸ در روستای مرزدشت تنکابن مازندران در خانوادهای مذهبی متولد شد.

درسهای ابتدایی تا پایان دوران متوسطه را در زادگاهش خواند. سپس در دانشسرای راهنمایی تحصیلی پذیرفته شد و پس از دو سال در رشتهٔ هنر، مدرک فوق دیپلم اخذ کرد. وی پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود مشغول تدریس شد.


تخلص او در اشعارش «آذرباد» بود و در شعرهایش میتوانیم تاثیر از سهراب سپهری و فروغ فرخزاد را نگاه کنیم او حتی یکی از شعرهایش را تقدیم به سهراب سپهری کرده بود دوستی او با سیدحسن حسینی و قیصر امینپور زبانزد است، سید حسن حسینی بعد از مرگ سلمان یکی از بهترین آثار ادبیش یعنی کتاب "بیدل، سپهری و سبک هندی" را تقدیم به او کرد و قیصر امین پور هم کلیات او را منتشر کرد.


زبان شعر سلمان هراتی، زبان شعر انقلاب است. او را میتوان از تأثیرگذارترین شاعران در حوزه زبان این دوره دانست. کمتر خوانندهای است که در ارتباط برقرار کردن با شعر سلمان به مشکل بیفتد. در شعر او، کلمات طوری در کنار هم چیده شدهاند که هیچ کدامشان برای بقیه غریب نیست. سلمان در شعرهای نو خود ثابت کرده که توانایی بهره گیری از عامیانهترین لغات را دارد. البته ۲۷ سال سن و ۱۰ سال شاعری، زمان اندکی برای هراتی بود تا زبان شعر خود را بارور کند و شعرهای جدید بیافریند.


زنده یاد هراتی، شاعری متعهد است که این تعهد را در بیشتر شعرهایش میتوان دید. او آگاهی و بصیرت اجتماعی را در شعرهایش به مخاطبانش میآموزد، توطئه دشمنان را یادآوری میکند و به خواننده هشدار میدهد. سلمان در عین حال از لحظههای خلوت شاعرانه به هیچ وجه نمیگذرد و آن را به همه این هیاهوها و جنجالها ترجیح میدهد.
او در نهم آبان ۱۳۶۵ هنگام عزیمت به لنگرود در یک سانحهٔ رانندگی، درگذشت. در غرب تهران میدانی به نام این شاعر فقید نامیده شده است.

نظر شما
پربیننده ها