بروجردی خبر داد:

خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در موضوع هسته ای هستیم/ نظام هوشمندانه تحریمها را مدیریت کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که مجلس در طرح اخیر بدنبال آن است که اگر طرف مقابل توافق هسته ای را نقض کرد، ایران بتواند غنی سازی را از سر بگیرد لذا خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در موضوع هسته ای هستیم.
کد خبر: ۴۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ - 14June 2015

خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در موضوع هسته ای هستیم/ نظام هوشمندانه تحریمها را مدیریت کرد

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شنبه شب در برنامه نگاه یک گفت: پرونده هسته ای کشورمان پس از پیروزی انقلاب به زنجیری تبدیل که در هر دولت به حلقه های آن افزوده شد و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد.
 
وی گفت: مجلس نیز نقش نظارتی خود را ایفا کرد و پس از دوره ششم مجلس که درگیر مسائلی بود در دوره هفتم دولت موظف شد پروتکل الحاقی را که به شکل داوطلبانه اجرا کرده بود متوقف کند. آن روزها ما در موضع ضعف قرار داشتیم اما امروز در موضع قدرت هستیم. در دورانی که در موضع ضعف قرار داشتیم مقامات کشورمان درخواست راه اندازی 20 دستگاه سانتریفیوژ را داشتند که آنها با راه اندازی دو دستگاه موافقت کردند اما امروز با مقاومت و ایستادگی و حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری و ملت ایران هزاران دستگاه در اختیار داریم و اراده ملت به عزم ملی تبدیل شده است.
 
مجلس بر اساس قانون میتواند بر روند پیشرفت مذاکرات نظارت داشته باشد
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به نحوه نظارت و اشراف مجلس بر مسائل و مذاکرات هسته ای گفت: بر اساس قانون رئیس مجلس شورای اسلامی عضو شورای عالی امنیت ملی است و مجلس نیز می تواند بر روند پیشرفت مسائل هسته ای و مذاکرات نظارت داشته باشد. پس از هر دوره مذاکره از آقای عراقچی بعنوان مسئول مستقیم مذاکرات دعوت بعمل می آید تا نکات مربوط به مذاکرات را در کمیسیون مطرح کند و در برخی موارد نیز از وزیر امور خارجه دعوت شد تا با حضور در صحن مجلس مسائل مربوط به مذاکرات را بیان کنند. البته از آنجاکه هر لحظه شاهد تحول در روند مذاکرات هستیم طبیعی است که اعضای کمیسیون و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از برخی موارد بی اطلاع باشند.
 
بروجردی افزود: علت آنکه دکتر صالحی به تیم مذاکره کننده پیوست این بود که دوستان مذاکره کننده به لحاظ تخصصی اشراف لازم را در مسائل فنی ندارند و تصمیم بر آن شد که صالحی وارد روند مذاکرات شود از آن طرف نیز آمریکاییها وزیر انرژی را وارد مذاکرات کردند.
 
وی با بیان اینکه ریز مسائل مذاکرات نه قابل طرح و نه قابل درک است گفت: اما اطلاع رسانی در یک سطحی و با یک برنامه ریزی گسترده تری باید صورت گیرد.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به علت مطرح نشدن همه جزئیات گفت: تیم مذاکره کننده معتقد است نباید همه سیاستها را آشکار کنیم و از طرفی زمان انتقال مستمر اطلاعات و اطلاع رسانی با توجه به فشردگی مذاکرات وجود ندارد.
 
بروجردی در ادامه با اشاره به روند مذاکرات نیز گفت: لابی صهیونیستها از یک طرف و عربستان سعودی از طرف دیگر از زمانی که بحثها در مذاکرات جدی شد و عزم طرفین به سوی توافق پیش رفت حداکثر فشار را به امریکا آوردند که مذاکرات به نتیجه نرسد. علت اینکه تب و تاب مذاکرات در کنگره آمریکا از مجلس شورای اسلامی بالاتر است چیزی جز تلاش لابی صهیونیست برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات نیست. 48 نماینده کنگره با ارسال نامه ای به رهبران جمهوری اسلامی ایران اظهار کردند که نباید ایران به اوباما اعتماد کند و چنین اقدامی در راستای تلاش آنان برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات بود.
 
وی درباره نحوه لغو تحریمها نیز افزود: آمریکاییها اعلام کردند که تحریمها بعد از اقدامات ایران و تأیید آژانس به مرور لغو خواهد شد که در مقابل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را به تصویب رساند که بر اساس بند نخست آن مجلس شورای اسلامی خواستار لغو تحریمها همزمان با توافقات بود در ضمن خارج شدن نظارتهای فراقانونی از دستور کار مذاکرات و به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه تحقیق و توسعه که این موارد را تیم هفت نفره ای از مجلس با نظارت بر روند توافق پیگیری خواهد کرد.
 
بدنبال آن هستیم که اگر توافق را نقض کردند، بتوانیم غنیسازی را از سربگیریم
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در این طرح بدنبال آن هستیم که اگر آنها توافق را نقض کردند بتوانیم غنی سازی را آغاز کنیم و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند حرکت علمی هسته ای کشور نباید متوقف و کند شود خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه تداوم تحقیق و توسعه در این حوزه هستیم. با این رویکرد زمانی که آنها بدنبال ایجاد محدودیت هستند و ما بر حقوقمان اصرار می کنیم مقاومتی از جانب آنها شکل می گیرد که روند مذاکرات را زمان بر می کند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به علت اصرار آمریکاییها بر بازرسی از تأسیسات نظامی کشورمان گفت: اولاً طبیعت آمریکاییها زیاده خواهی است دوم به علت فشار رژیم صهیونیستی و عربستان است و علت دیگر آن است که آنها بدنبال دستیابی به رمز و راز موفقیتهای جمهوری اسلامی هستند و می خواهند بدانند چگونه کشوری که در زمان جنگ امکاناتی در اختیار نداشت حالا به چنین توانایی در زمینه ساخت موشکها دست یافته است.

بروجردی واکنش مجلس به این زیاده خواهی آمریکاییها را طرحی دانست که در کمیسیون امنیت ملی ارائه شده است. آنچه که میان ما و آمریکاییهاست دیوار بلند بی اعتمادی است و علت اساسی طولانی شدن مذاکرات چالشی شدن این گفتگوهاست.
 
آمریکا اصرار بر تعلیق تحریمها دارد نه لغو آنها
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: آنچه که ما به آن معتقدیم این است که تحریمهای شورای امنیت، کنگره و دولت آمریکا همزمان با توافق یکجا باید لغو شود. جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشوری برای دست نیافتن به تسلیحات هسته ای الزام ایجاد کرده و فتوای مقام معظم رهبری در این زمینه حکایت از آن دارد. اگر تحریمها برداشته نشود ما نیز محدودیتهایی را که پذیرفته ایم کنار خواهیم گذاشت و به شکل گذشته به برنامه ها ادامه می دهیم. آمریکا اصرار به تعلیق تحریمها و نه لغو آن دارد زیرا تعلیق قابل برگشت اما لغو مستلزم تصویب مجدد اعضای شورای امنیت است و این در حالیست که شرایط اعضای شورای امنیت مانند گذشته نیست و بر این اساس ما بدنبال لغو تحریمها هستیم.
 
اگر لغو تحریمها زمانبر است، ایجاد محدودیت در روند غنیسازی هم زمانبر خواهد بود
 
بروجردی گفت: آنچه که در ماده 1 طرح کمیسیون امنیت ملی آمده لغو یکپارچه و همزمان با توافق کل تحریمها از جمله تحریمهای اتحادیه اروپا ، شورای امنیت ،کنگره و دولت آمریکاست. آمریکاییها ادعا می کنند که ما تحریمها را لغو خواهیم کرد اما اعمالش نیاز به زمان دارد در مقابل ما نیز به آنها می گوییم ایجاد محدودیت در روند غنی سازی به زمان نیاز دارد. از آنجایی که طرفین به هم اعتماد ندارند نباید ما همه محدودیتها را اجرا کنیم و آنها بخواهند تحریمها را به شکل مرحله ای لغو کنند که این منطقی نیست. به آنها اعلام کردیم که اگر تحریمها برداشته نشود ما هم محدودیتها را کنار خواهیم گذاشت.
 
بروجردی در ادامه برنامه نگاه یک با بیان اینکه بیانیه لوزان چارچوب را مشخص کرد اما لازم الاجرا نیست گفت: انتظار داریم که مذاکره کنندگان ما در نگارش مفاد توافق نهایی که لازم الاجرا خواهد بود هوشیار باشند.
 
وی با اشاره به اینکه اطمینانی وجود ندارد که دو طرف در 10 تیر به نتیجه نهایی برسند افزود: اگر آمریکاییها بخواهند به هر علتی توافق نهایی را اجرا نکنند بدون شک این مسئله در دیگر کشورهای طرف توافق تأثیر نخواهد گذاشت. در مذاکرات کنونی بحث صرفاً بر سر لغو تحریمهای هسته ای است و نظر ما با دوستان در این زمینه کمی متفاوت است. آنچه که مرتبط با لغو تحریمهای هسته ای است مجموعه تحریمهای بانکی ، مالی و نفتی را شامل می شود و وزیر امور خارجه هم به آنها در مجلس اشاره کرد.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا می توان به طرف مقابل اطمینان داشت؟ گفت: ما همیشه به آمریکاییها بدبین بوده ایم و انتظار ما از تیم مذاکره کننده این است که روی اصل بی اعتمادی به آمریکا ریز مفاد توافقها را بویژه در پیوستها در نظر بگیرند تا درج و قید شود تا طرف مقابل روزی نتواند زیر توافقها بزند. به تیم مذاکره کننده پیشنهاد کردیم که در مذاکرات این مسئله را جا بیندازند که همانطور که ما به تعهدات خود در مجموعه های مختلف عمل می کنیم مجموعه تحریمها هم برداشته شود.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای در برابر آمریکا استقلال ندارد گفت: باید در مرحله عملیاتی پس از توافقات اگر تحولی در جهت محدودیتها در داخل کشور انجام می شود آنها هم در برابر تحریمی را بردارند و آثارش مشخص شود. آنچه مهم است این است که برداشتن تحریمها باید در یک فضای اطمینان بخش باشد و صرف اینکه آمریکا بگوید تحریمها برداشته می شود کافی نیست.
 
بروجردی با بیان اینکه در وضعیتی که اعتماد متقابلی در کار نیست باید راهی بیابیم و اعتماد در مراحل مختلف خود را نشان دهد تأکید کرد: در مجموعه تحریمها که حجم بسیار عظیمی است همه موارد باید به صورت ریز و مکتوب نوشته شود و گر نه ما در عمل با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
نظام هوشمندانه تحریمها را مدیریت کرد
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیرگذار بودن تحریمها بر اقتصاد کشور گفت: واقع گرایانه نیست که بگوییم تحریمها مشکلی ایجاد نکرده واقعیت این است که تأثیرگذار بوده اگر چه در مدت طولانی سالهای تحریم ما دچار مشکلات اساسی نشدیم و نظام هوشمندانه تحریمها را مدیریت کرد. ما زیر سایه تحریمها بسیاری از نیازهای خود را با خلاقیت خودمان برطرف کردیم و واقعیت این است که تحریمها فواید بسیار زیادی هم برای کشور داشته و موجب رشد و تعالی ما شده است.
 
80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از داخل است
 
وی تأثیر تحریمها بر اقتصاد کشور را حدود 20 درصد دانست و گفت: 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از داخل است و این با اقتصاد مقاومتی حل می شود. ما می توانیم در اقتصاد هم با اقتصاد مقاومتی همچون همه زمینه ها به شکوفایی برسیم و قطعاً سهم تحریمها در مشکلات اقتصادی کشور بالا نبوده است. گره زدن مشکلات به تحریمها کار درستی نیست تحریمها باعث همه مشکلات کشور نشده است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کار تصویب پروتکل الحاقی با مجلس شورای اسلامی است افزود: اجرای موقت این پروتکل هم نیازمند مصوبه مجلس است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به مصوبه مجلس هفتم در زمینه پروتکل الحاقی گفت: این مصوبه همچنان به قوت خود باقیست و دولت برای اجرای حتی موقت پروتکل الحاقی هم نیازمند اذن و مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
 
بروجردی با بیان اینکه در ساختار نظامی کشور فرماندهی کل قوا در رأس است و ایشان با صراحت نظرشان را در خصوص بازرسی از مناطق نظامی اعلام کرده اند افزود: مصوبه مجلس هم در این زمینه مانعی است برای بازرسی از مناطق نظامی. مجلس شورای اسلامی معتقد است بازرسی از مناطق حساس، کلیدی و نظامی ما نباید صورت بگیرد و این اتفاق نباید بیفتد و اینکه تیم مذاکره کننده ما تا چه اندازه می تواند این استثناء را به آنها بقبولاند هنر دیپلماسی آنهاست.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: کشورهایی که خود سازنده بمب اتمی هستند به چه حقی می خواهند مناطق نظامی دیگر کشورها را ببینند؟ ما به این مسئله بسیار حساس هستیم.
 
بروجردی همچنین در باره مسائل مطرح شده در مذاکرات در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای گفت: این مسئله کار زمانبری است و دیگران هم در اختیار ما قرار نمی دهند و رسیدن به نسل پیشرفته سانتریفیوژها بسیار زمانبر است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعلام فهرست 23 نفره از طرف مقابل برای پرسش و پاسخ گفت: آنها سالهاست اسامی افراد برجسته نظام در سطوح مختلف برای سؤال و جواب را مطرح می کنند، این زیاده خواهی آمریکا و غربیهاست. به هیچ وجه زیر بار چنین مسئله ای چه در زمینه هسته ای و غیرهسته ای نباید برویم و این از نظر حیثیت ملی ما بسیار مهم است. ما دانش هسته ای را در شرایط تحریم بدست آورده ایم و این کار بسیار مهم و بزرگی است و جزء خطوط قرمز برجسته ماست.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار