وعده وصل با 175 غواص دریادل فرارسید

ما دست شرم به صورت گرفته‌ایم

175 غواص شهید، رکورد همدلی و همراهی مردم را در شبکه‌های مجازی و حقیقی شکستند اما... پیش‌بینی‌اش چندان پیچیده و سخت نیست؛ امروز میدان بهارستان تهران، صحنه اجتماع سیل بی‌شمار جمعیتی می‌شود که در گردهم آمدنشان، گرایش‌ها دخیل نیست
کد خبر: ۴۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸ - 16June 2015

ما دست شرم به صورت گرفته‌ایم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پیشبینیاش چندان پیچیده و سخت نیست؛ امروز میدان بهارستان تهران، صحنه اجتماع سیل بیشمار جمعیتی میشود که در گردهم آمدنشان، گرایشها دخیل نیست؛ میدان بهارستان ساعت 4 بعدازظهر امروز محل حضور سیل جمعیت مردم ایران به رسم «انسانیت به مفهوم واقعی» است، به آن معنا که امروز همه مادرند؛ همه پدر، خواهر و برادر؛ نه یک مقام یا مسئول، خبرنگار، راننده یا معلم، امروز همه یک خانواده هستند. خانواده 175 شهید غواص که برای وداع و ادای احترام به فرزندانشان دور هم جمع میشوند؛ فرزندانی که برای دفاع از ناموس میهن زندهزنده زیر خاک دفن شدند، اما دستشان بسته بود تا جلوی صورتهایشان را بگیرند و حالا بسیاری از مردم میگویند «ما دست شرم به صورت گرفتهایم.» مردم، رسانهها، شبکههای تلویزیون، جشنوارههای فیلم، عکس و حتی هنرمندان از اقشار مختلف در ایران از مدتها پیش به استقبال این مراسم رفتهاند.
این یک رکوردشکنی بیسابقه در همدلی و همراهی مردم با یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است که هم رویکرد آن در شبکههای اجتماعی و فضای سایبر بینظیر است و هم رویکرد آن در فضای حقیقی شهر.
از زمان بازگشت اجساد شهدای غواص به میهن، مردم، رسانهها و هنرمندان به هر شکل ممکن برای غیورمردان جوان ایران سنگتمام گذاشتهاند، از نگارش دلنوشته و ادای احترام به این سربازان شجاع در دل صفحات شبکههای اجتماعی تا سرودن شعر و تولید نماهنگ و به راه انداختن جشنواره فیلم و عکس.
پیکرهای ۱۷۵ شهید غواص که اخیراً از مرز شلمچه وارد کشور شده، متعلق به غواصان جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس است که در عدمالفتح کربلای ۴ با دستان بسته به دست نیروهای بعثی زندهزنده دفن شدند و به شهادت رسیدند. حالا امروز همان روز موعود برای این غواصان دریادل و نیز 95 شهید گمنام دیگر است. روزی که آنها بعد از چند دهه دوری از وطن به کشورشان بازمیگردند و با افتخار به آرمانی که برای آن از جان گذشتند، در خاک وطن میآرمند. در مراسم امروز که از ساعت 16 آغاز میشود پیکر پاک سربازان شجاع میهن از میدان بهارستان به سوی معراجالشهدای تهران واقع در خیابان بهشت تشییع خواهد شد.
مردم از گروهها، اصناف، اقشار و گرایشهای فکری و سیاسی مختلف از ابزار مختلف خود برای ادای احترام به این مردان شجاع استفاده کردهاند. واکنشها هرچند در ابتدا به صورت پراکنده بود اما در ادامه حرکتهای مردمی بیشتر شکل منسجم به خود گرفت از جمله آنکه در فضای مجازی کمپینی اینستاگرامی ایجاد و به سرعت میان کاربران دست به دست شد؛ علاوه بر مردم عادی، چهرههای اجتماعی عرصه فرهنگ و هنر نیز به این کمپین پیوستند که از جمله آنها میتوان به حامد بهداد، سیدجواد رضویان، رامبد جوان، سیدمهدی رحمتی، بهنوش بختیاری، هدی پاکدل، الیکا عبدالرزاقی، صابر ابر، امین زندگانی، حجتالاسلام سرلک، حجتالاسلام علیپناه، رسول صدرعاملی، داریوش فرضیایی، امیرمحمد متقیان، مژده لواسانی، سیدمحمود رضوی، نفیسه روشن، علی لهراسبی، حسن بیادی، علی صالحی، مجید یراقبافان، اقبال شاکری، مجید اخشابی، نجمالدین شریعتی، وحید نوروزی، فریبا نادری، امیرحسین رستمی، باران کوثری، علیرضا دبیر، آرش مجیدی، ابوالفضل طیبی، رابعه اسکویی و عبدالله روا اشاره کرد.
چندین نویسنده و هنرمند نیز برای ادای احترام به 175 غواص شهید، دلنوشتههایی را منتشر کردهاند از جمله آنها دلنوشته مربوط به احمد یوسفزاده، نویسنده کتاب «آن بیستوسه نفر» است که در مطلبی تأثیرگذار و خواندنی شهادت مظلومانه این شهدای دست بسته را با شهادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) مقایسه کرده است در بخشی از این دلنوشته میخوانیم: «یک روز ۱۷۵ نفر که داشتند زندهزنده زیر خاک دفن میشدند، وقتی خاک بر سر و صورتشان میریخت دست نداشتند تا جلوی صورتهایشان بگیرند، دستانشان را با سیم تلفن صحرایی که سفت و برنده است بسته بودند.»
یادداشت و دلنوشته دیگر نیز مربوط به رضا اسماعیلی، شاعر و فعال فرهنگی میشود که او نیز در این دلنوشته تکریم و تجلیل نام بلند غواصان شهید را تکریم از «انسان» و فضیلتهای انسانی عنوان کرده است.
در عین حال امروز رسانه ملی هم برای تکریم مقام این غواصان خطشکن برنامههایی را در نظر دارد. شبکه اول سیما امشب بعد از خبر شبانگاهی و رأس ساعت 22، فیلم سینمایی «شیار 143»، دومین اثر سینمایی نرگس آبیار و فیلم محبوب و منتخب مردمی در جشنواره فیلم فجر دو دوره گذشته را پخش میکند که درباره چشمانتظاری مادر یک شهید است.
شبکه «مستند» نیز جشنواره فیلم و عکس مردمی «معراج» را با محوریت شهدای غواص برگزار میکند که طی آن علاقهمندان میتوانند تا دوشنبه اول تیرماه، تصاویر و فیلمهای خود را با موضوع مراسم تشییع پیکر مطهر و وداع مردم با شهدای غواص و خطشکن در تهران و شهرستانهای محل تشییع به این شبکه ارسال کنند؛ شبکه افق هم که سفارش بازتولید نماهنگ «برخیزید» را داده است این نماهنگ را پخش و آن را به 175 شهید غواص تقدیم میکند. مهدی نقویان که دارنده بیشترین جایزه در ادوار جشنواره مردمی عمار است کلیپ «برخیزید» را ساخته است. این اثر بازخوانی و بازتولید اثر معروف و انقلابی «برخیزید ای شهیدان راه خدا» است که شعر آن توسط حمید سبزواری سروده شده و تنظیم و آهنگ آن برعهده حمید شاهنگیان بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار