حضور تروریست های اروپایی در سوریه و پیامدهای آن

در حالی که گزارشات منتشر شده نشان می دهد حدود 1000 شبه نظامی اروپایی برای کمک به شورشیان سوریه به این کشور رفته اند، به نظر می رسد این امر تهدیدات امنیتی را برای کشورهای اروپایی در آینده ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹ - 22October 2013

حضور تروریست های اروپایی در سوریه و پیامدهای آن

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل "المنار"، طبق گزارش منتشر شده در مجله "اشپیگل" آلمان حدود 200 شبه نظامی آلمانی از طریق مسیر ترکیه به صورت مخفیانه وارد سوریه شده اند و با تشکیل یک کمپ ویژه برای خود در حال مبارزه علیه نیروهای ارتش در راستای کمک به گروه های شورشی سوریه می باشند و برای این امر نیز از روش های مختلف تروریستی استفاده می کنند.

طبق گزارشات منتشر شده شبه نظامیان آلمانی با برقراری کمپ مخصوص خود در مناطق شمالی سوریه نقش فعالی در خشونت های شمال سوریه و درگیری ها با ارتش داشته اند.

گفتنی است طبق برآوردهای منابع اطلاعاتی آلمان در ماه های اخیر به شدت بر تعداد شبه نظامیان تکفیری آلمانی افزوده شده است و کمپ این نیروها در شمال سوریه نیز به مکانی مهم برای آموزش شبه نظامیان خارجی مقیم سوریه تبدیل شده است.

علاوه بر حضور شبه نظامیان آلمانی در منازعه سوریه، تروریست هایی از دیگر کشورهای اروپایی نیز در سوریه حضور دارند و در کنار نیروهای القاعده نقش مهمی در مبارزه علیه دولت سوریه ایفا می کنند. بدین نحو که طبق برآوردهای انجام شده در حالی که تعداد شبه نظامیان اروپایی حاضر در سوریه در اواخر سال 2012 حدود 250 نفر بود، این تعداد در زمان کنونی به بیش از 1000 تن رسیده است که بخش عمده ای از این افراد نیز از توابع کشورهایی مانند بلژیک، انگلیس، فرانسه می باشند.

شایان ذکر است علاوه بر حضور افرادی از توابع کشورهای اروپایی گزارشات منتشر شده توسط منابع غربی و عربی نشان می دهد که شبه نظامیانی از کشورهای کانادا و امریکا نیز در سوریه فعالیت دارند.

اما آنچه در این میان مهم به نظر می رسد به تناقض آشکار سیاست کشورهای غربی در قبال بحران سوریه و همچنین تهدیدات آتی حضور این شبه نظامیان در سوریه برای اروپا بر می گردد. در واقع در حالی که کشورهای اروپایی و غربی از زمان آغاز بحران سوریه دولت این کشور را متهم به کشتار شهروندان خود کرده اند، گزارشات اخیر نشان می دهد این کشورها با حمایت از گروه های شورشی سوریه نه تنها در تداوم خشونت ها در سوریه دخالت داشته اند، بلکه با عدم جلوگیری از ورود اتباع خود به سوریه زمینه تعمیق، تداوم و پیچیده تر شدن بحران این کشور را فراهم کرده اند؛ بدین نحو که این شبه نظامیان اروپایی بدون کمترین مشکلی از کشورهای خود و از طریق مرز ترکیه عازم سوریه می شوند و در زمینه آموزش دیگر شورشیان سوری نیز نقش آفرینی می کنند.

علاوه بر این، موضوع مهم تر به تهدیدات تداوم فعالیت این گروه ها در سوریه در آینده و بعد از بحران سوریه برای این کشورهای اروپایی بر می گردد؛ بدین صورت که به نظر نمی رسد بعد از پایان بحران در سوریه و خروج این گروه ها و نیروهای تروریستی اروپایی از این کشور، این افراد بتوانند به یکباره فعالیت های تروریستی خود را ترک نمایند و این خطر برای کشورهای اروپایی وجود دارد که با ایجاد ارتباط این افراد با القاعده در زمان حضور در سوریه، در آینده این افراد عملیات های تروریستی را در کشورهای خود در اروپا تعقیب و اجرا نمایند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار