موسسه بروکینگز؛

بشار اسد قوی تر و مصمم تر از همیشه است

با پیشروی های ارتش و پیروزی های دولت سوریه در مقابل شورشیان به نظر می رسد دولت سوریه قدرت اصلی در این کشور را در اختیار دارد و بشار اسد نیز قوی تر و مصمم تر از گذشته برای ادامه مبارزه علیه شورشیان است.
کد خبر: ۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹ - 23October 2013

بشار اسد قوی تر و مصمم تر از همیشه است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از موسسه "بروکینگز"، در حالی که در روزهای اخیر بیش از هر چیز بحث چگونگی برگزاری مذاکرات صلح و یا تداوم حمایت کشورهای عربی و غربی از شورشیان سوریه مورد توجه تحلیل گران قرار دارد، با پیشروی های ارتش سوریه در مقابل شورشیان در مناطق مختلف کشور و اختلافات درونی میان گروه های شورشی به نظر می رسد بشار اسد رئیس جمهور سوریه مصمم تر و قوی تر از گذشته در پی شکست شورشیان و برقراری صلح در کشور است.

در این رابطه " شادی حمید " تحلیل گر بخش عربی موسسه بروگینگز با نگارش گزارشی معتقد است در زمان بحث تغییر رژیم در سوریه کنار گذاشته شده است و بشار اسد به عنوان رئیس جمهور به عنوان مخاطب و طرف رسمی جامعه بین المللی قدرت اصلی را در این کشور در اختیار دارد.

در واقع این گزارش از وضعیت کنونی توازن قدرت در سوریه در حالی معتقد است بشار اسد پرقدرت تر از همیشه مدیریت کشور را در اختیار دارد و با آغاز همکاری خود با جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل و طرح قدرت های بزرگی چون روسیه و امریکا در حال تثبیت موقعیت دولت سوریه است که کشورهای حامی شورشیان با برگزاری نشستی در لندن  با اشاره به تداوم حمایت خود از شورشیان و مداخله در بحران سوریه بر لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید کرده بودند؛ امری که واقعیات موجود در سوریه و شکست های شورشیان، در کنار خواسته و نیازهای مردم سوریه برای بازگشت آرامش و ثبات اوضاع امنیتی خلاف آن را نشان می دهد.

به بیانی دیگر کشورهای خارجی حاضر در نشست دوستان سوریه در حالی بدون توجه به واقعیات بحران سوریه و نظر مردم این کشور خواستار خروج بشار اسد از قدرت شده اند که شواهد موجود در سوریه و اراده بشار اسد نشان می دهد وی مصمم تر از همیشه در مبارزه علیه تروریست ها است و از قدرت بیشتری نسبت به دو سال اخیر برخوردار است.

تحلیل گر موسسه بروکینگز در گزارش خود به نمودهای قدرت بشار اسد نیز اشاره می کند؛ بدین نحو که وی متمایل شدن جامعه بین المللی از جمله سازمان ملل و قدرت های دخیل در بحران سوریه به مذاکره و تعامل با دولت سوریه را پذیرش غیرمستقیم قدرت وی در سوریه تفسیر می کند و بیان می کند که همکاری سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی با دولت سوریه و دعوت از آن برای شرکت در کنفرانس های صلح در دوران اخیر که نسبت به گذشته جدی تر شده اند، حکایت از پذیرش قدرت وی در سوریه دارد.

البته موضوع دیگر در ریشه یابی افزایش قدرت بشار اسد و به طور کلی دولت سوریه در دوران اخیر در این گزارش به اختلافات میان گروه های شورشی و همچنین نگرانی کشورهای خارجی از گروه های تندرو و نزدیک به القاعده در سوریه بر می گردد. بدین صورت که نه تنها این اختلافات میان شورشیان ضعف جبهه مخالفان و متعاقب آن تقویت دولت سوریه را در پی داشته است بلکه موجب منجر به تقویت اراده و تصمیم دولت برای مبارزه با آنها نیز شده است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار