هم‌زمان با عید سعید غدیر خم موزه‌ی شهدای اردبیل گشایش یافت

موزه‌ی شهدای اردبیل در آستانه‌ی عید سعید غدیر خم طی مراسمی با حضور جمعی از مسوولان و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران گشایش یافت.
کد خبر: ۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷ - 25October 2013

هم‌زمان با عید سعید غدیر خم موزه‌ی شهدای اردبیل گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مکان این موزه، خانهی تاریخی رضازاده در محلهی قدیمی اوچدکان اردبیل انتخاب شده است.

خانه تاریخی رضازاده که در اواخر دورهی قاجار ساخته شده و در فهرست آثار باستانی استان اردبیل و نیز آثار ملی ایران ثبت شده با ۹۰۱ مترمربع مساحت و ۸۸۸ مترمربع اعیانی در دو طبقه ساخته شده است.
فضای موزهی شهدای اردبیل نیز دو طبقه این بنای تاریخی را شامل میشود و دارای ۷۷ ویترین دیواری، ۱۹ ویترین وسطی، ۶۰ گالری و ۱۲۰ غرفه است.
 
«سید ودود سیدشنوا» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در مراسم گشایش این موزه گفت: این ساختمان که تا دو سال پیش، از آن بهعنوان ادارهکل میراث فرهنگی استفاده میشد از سوی این ادارهکل برای استفاده از آن برای موزهی شهدا در اختیار ما قرار گرفت و آثار شهیدان گرانقدر در طول دو سال گذشته جمعآوری شد تا در این موزه به تماشای عموم مردم گذاشته شود.
 
وی با بیان اینکه موزهی شهدای استان اردبیل در چهار مرحله طراحی شده است که بهتدریج اجرا میشود و در طراحی آن تلاش بر آن است تا آسیبی به معماری و فضای سنتی و تاریخی این ساختمان وارد نشود، گفت: در مرحلهی نخست شکلگیری این موزه از آثار ۱۲۰ شهید استان اردبیل شامل آثار سرداران، روحانیون و دانشآموزان شهید استفاده شده است.
 
سیدشنوا تبدیل این ساختمان به مجموعهی فرهنگی نفیس و تاثیرگذار در موضوع ارزشمند ایثار و شهادت را از برنامههای مهم این بنیاد دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به فضای معنوی حاکم بر این مجموعه با هماهنگی مراکز دانشگاهی برای برگزاری واحد درسی دفاع مقدس برای دانشجویان در این مکان برنامهریزی شده است.
 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل یادآور شد: تا این زمان آثار ارزشمند شهیدان استان اردبیل به شکل پراکنده و در مکانهای نامناسب نگهداری میشدند و امید میرود با گشایش این موزه بخش کوچکی از دین خودمان را در اینباره ادا کرده باشیم.
 
سیدشنوا کمک به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ایجاد مکانی بهعنوان میعادگاه یاران شهدا بهمنظور تجدید خاطرههای خودشان با یاران سفر کرده و ایجاد منبع و مرجعی برای نویسندگان و محققان را از کارکردهای این موزه دانست.
 
براساس این گزارش، در موزهی شهدای اردبیل ۱۲۰ اثر ارزشمند شهدا، ۸۵ قطعه تصاویر مستند شهدا، وصیتنامههای کتابت شده با خط نستعلیق متعلق به ۲۰ شهید و ۲۰ تابلوی هنری از نقاشان برجسته ایران دربارهی فرهنگ ایثار و شهادت در این مجموعه معنوی و فرهنگی به تماشا گذاشته شده است.
نظر شما
پربیننده ها