جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی به روایت حسین کاوشی

جهاد سازندگی به عنوان یکی از اضلاع جنگ در کنارسپاه و ارتش مطرح بوده اما در زمینه ثبت این خدمات و مجاهدتها بسیار ضعیف عمل شده است.
کد خبر: ۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۹ - 17June 2013

جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی به روایت حسین کاوشی

حسین کاوشی نویسنده کتاب "جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی" در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: تاریخ نگاری جنگ عموماً با تکیه بر ذکر وقایع جنگ و عملیاتهای این دوره ثبت شده و اگر تفکیکی بوده مربوط به سپاه و ارتش است.

وی افزود: با توجه به این که بسیاری از سازمانها و نهادها در دوران دفاع مقدس مشارکت داشته اند، انجام تحقیقاتی تفکیکی با تکیه بر نقش آنها به ثبت جامع تر و دقیق تر دوران جنگ کمک شایانی می کند. متاسفانه به دلایل متعددی این سازمانها یا چنین برنامه ای را برای خود تعریف نکرده اند یا اگر کاری انجام می شود به دلیل عدم بهره گیری از محققان با صلاحیت، کارهایی سطحی و ضعیف صورت می گیرد.

 نویسنده کتاب " انقلاب اسلامی درشهر ری" اظهار داشت: جهاد سازندگی به عنوان یکی از اضلاع جنگ در کنار سپاه و ارتش مطرح بوده است اما در زمینه ثبت این خدمات و مجاهدتها بسیار ضعیف عمل شده است. کارهای منتشر شده درباره نقش جهاد ساندگی در جنگ بیشتر یا رمان است یا زندگی نامه شهدا در حالی به جز آثار پراکنده و محدودی در نشریات، تلاش جدی دیده نمی شود.

نویسنده کتاب "حزب الله درجنگ سی و سه روزه " تصریح کرد:  کتاب" جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی" با هدف فتح بابی در حوزه پژوهشهای جدی با کمترین امکانات و زمانی کوتاه تالیف شد تا زمینه ای باشد برای حدود ده جلد کتابی که برنامه آن به جهاد سازندگی(جهاد کشاورزی) ارائه شد اما با عدم استقبال  روبرو شد.

نویسنده کتاب "نگرشی بر تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران" افزود: جهادسازندگی در 27 خرداد 1358به عنوان یک نهاد انقلابی  به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و از سال 1362 تبدیل به وزارتخانه شد. با شروع جنگ تحمیلی،به شکل داوطلبانه نیروها و امکانات خود را در اختیار جنگ قرار داد و به سرعت تبدیل به یکی از ضلعهای اصلی جنگ شد. با تشکیلواحد«پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی » این نقش به شکلی سازمان یافتهتر و موثرتر ایفا شد و از این زمان به بعد فعالیتهای جهاد سازندگی وارد مرحله جدیدی شد که تا پایان جنگ ادامه یافت.

نویسنده کتاب"فاجعه هفتم تیر" تصریح کرد: جهادگران درهرعملیات، سه مرحلهی«قبل از عملیات»، «حین عملیات» و «بعد از عملیات»کار مهندسی انجام میدادند و علاوه بر آن در اموری چون جمع آوری کمکهای مردمی و رفع نیازهای رزمندگان در جبهه ها، خدمات ارزندهای ارائه کردند. 

نویسنده کتاب "حزب جمهوری اسلامی از تاسیس تا فاجعه هفتم تیر" اظهارداشت: کتاب "جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی" که به بیان خدمات جهادگران ایثارگر در طول هشت سال دفاع مقدس میپردازد، در چهار بخش تهیه شده است. بخش اول به تفکر جهادی و جایگاه آن در اسلام، چگونگی تاسیس این نهاد انقلابی، اساسنامه و تبدیل آن به وزارت جهاد سازندگی اختصاص یافته است.

نویسنده کتاب " انقلاب اسلامی و شش کودتای شکست خورده" افزود: بخش دوم کتاب به پیشینه تاریخی روابط و اختلافات ایران باعراق، زمینههای تجاوز عراق، اهداف عراق از تهاجم سراسری و دفاع مقدس می پردازد. انگیزههای حضور جهادسازندگی در جنگ، تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی، شکلگیری پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی، فعالیتهای جهاد سازندگی قبل از شروع عملیاتهای سازمان یافته، نقش جهاد سازندگی در عملیاتها، ابتکارات جهاد سازندگی در جنگ و شهدای جهادسازندگی، عناوین فصل سوم کتاب را تشکیل میدهند. بخش چهارم کتاب هم به اظهارنظرهای شخصیتهای سیاسی و نظامی کشور درباره نقش جهادسازندگی در جنگ اختصاص یافته است .

 

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار