گزارشی خبری دفاع پرس از فعالیت گروه جهادی «منتظران ظهور» در گیلان غرب

آمده بودند تا جهادی در کنار مردم خدمت کنند

اگر رفاه و امنیتی وجود دارد در گرو وجود مردم مناطق مرزی کشور است؛ به همین علت و علی‌رغم وجود همه کمبودها، پزشکان و دانشجویان پزشکی در یکی از مناطق محروم گیلان غرب حضور یافتند، تا با کار جهادی در کنار مردم، خدمتی بی اجر و بی‌منت داشته باشند.
کد خبر: ۵۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲ - 24August 2015

آمده بودند تا جهادی در کنار مردم خدمت کنند

سرویس اجتماعی دفاع پرس- رحیم محمدی: فصل تابستان که فرا میرسد برخلاف کسانی که برای تفریح به سفرهای خارجی میروند و یا به مناطق گردشگری کشورمان سفر میکنند، عدهای از پزشکان و دانشجویان در حرکتی جهادی به نقاط محروم کشور سفر کردند، تا بلکه با ارائه خدمات عمرانی، درمانی و فرهنگی بتوانند التیامبخش دردهای ناشی از کمبود امکانات مردم چنین مناطقی باشند.

در همین راستا کاروان رسانهای به روستاهای «نیان» و «قیلان» از توابع گیلان غرب استان کرمانشاه اعزام شد؛ تا با حضور در این منطقه کمبرخوردار، انعکاسدهنده فعالیتهای گروه جهادی «منتظران ظهور» و توجه دادن مسئولان به ضرورت ارائه خدمات بیشتر به چنین مناطقی باشد. لذا آنچه در ادامه آمده انعکاس خبرها و نتایج سفر یک روزه خبرنگار اعزامی دفاع پرس به کرمانشاه است.  

گروه 130 نفره جهادی

جلال عادلی مسئول گروه جهادی «منتظران ظهور» با اشاره به اینکه این گروه جهادی از سال 88 فعالیت خود را شروع کرده، گفت: ما در این نقطه در 40 کیلومتری مرز، چهار درمانگاه در روستا به صورت موقت راه اندازی کردهایم که اساتید دانشگاه، اعضای هیأت علمی و متخصصین رشته های پزشکی و داندانپزشکی با گرایش های مربوطه برای ارایه خدمات در این اردو حضور دارند.

وی با بیان اینکه امسال این اردو در گیلان غرب استقرار یافته است، اظهار کرد: در این اردو دو درمانگاه تخصصی دندانپزشکی تاسیس کردیم که در یک بخش تخصصی دندانپزشکی ترمیمی و در بخش دیگر بخش تخصصی ایمپلنت برای مراجعین ارایه میشود، همچنین در کنار این درمانگاه لابراتوار دندانسازی و کشیدن دندان نیز در بخش جراحی ارایه خدمت دارند.

مسئول گروه جهادی «منتظران ظهور» ادامه داد: در این اردوی جهادی پزشک متخصصان زنان، کودکان، جراحی عمومی، داروخانه و گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در کنار ارایه خدمات پزشکی، مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در کنار گروه پزشکی، کمک به درس دانش آموزان منطقه و انجام کار فرهنگی با حضور ده نفر از اعضای گروه جهادی نیز صورت می گیرد، افزود: امسال ما از 130 نفر نیرو بهره می بریم و برآورد ما این است که در پایان اردو 100 بیمار در امر پزشکی و 400 بیمار در امر دندانپزشکی خدمات ما را دریافت کنند.

30 روستای گیلان غرب تحت پوشش خدمات پزشکی

عادلی با اشاره به اینکه در این منطقه 30 روستا تحت پوشش فعالیت های گروه جهادی«منتظران ظهور» قرار دارد، بیان داشت: پیش بینی کردیم حداقل در طول مدت برگزاری اردو، تعداد سه هزار بیمار معاینه و پذیرش شوند، اما با توجه به استقبال مردم این تعداد به پنج هزار نفر هم خواهد رسید.

وی گفت: در این گروه پزشکی تعداد 90 نفر دندانپزشک، 10 نفر دندانساز، پنج نفر روانپزشک، 10 نفر برای گروه فرهنگی ارایه خدمات میدهند.

مسئول گروه جهادی «منتظران ظهور» با بیان اینکه این اردو به صورت خودجوش به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران واحد دندانپزشکی از سال 88 شکل گرفته و تاکنون در ده استان ارایه خدمت داشته، ادامه داد: برای این اردو 300 نفر ثبت نام کرده اند که به دلیل تعداد زیاد متقاضی مجبور به گزینش شدیم و برای سال آینده بتوانیم از وجود 150 نفر در گروه «منتظران ظهور» بهره ببریم.

وی در مورد برآورد هزینهها و بودجه این اردو اظهار کرد: چون بودجه خاصی نداریم هزینه ها به شکل گوناگون از سوی دستگاه های مختلف از جمله بسیج دانشجویی و سازندگی، سپاه تامین میشود و در بحث اسکان نیز از آموزش و پرورش، هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی کمک می گیریم.

عادلی با بیان اینکه برای این اردو روزانه تقریبا 100میلیون تومان هزینه در امر پزشکی برآورد کردیم، گفت: سال گذشته سال گذشته 70 میلیون تومان خرج اردو شد که خروجی آن یک میلیارد تومان شد اما امسال با توجه به افزایش هزینه ها قطعا این رقم به بالای یک میلیارد تومان می رسد.

وی با اشاره به اینکه از 16 مرداد در این منطقه حضور یافتیم و 24 مرداد هم از منطقه خارج می شویم، افزود: این هزینه ها برای ارایه خدمات به روستاییان کاملاً رایگان بوده و فقط از افراد حاضر در این گروه مبلغ 50 هزار تومان به عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب دریافت کردیم.

مسئول گروه جهادی «منتظران ظهور» با اشاره به برخی بیماری های شیمیایی باقی مانده از دوران جنگ و گستردگی خدمات گروه جهادی گفت: در چند روز گذشته از مناطق مرزی کشور عراق نیز برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کردند که این افراد نیز مورد پذیرش قرار گرفتند.

معاینه 700 نفر در درمانگاه عمومی و زنان

دکتر رحیمی پزشک زنان که برای اولین بار است به چنین سفری می آید هم از جمله کسانی است که همراه گروه جهادی«منتظران ظهور» به منطقه گیلان غرب آمده تا جهاد گونه به معاینه و درمان مردم منطقه بپردازد.

 وی اظهار کرد: در دو شیفت صبح و بعد ظهر به معاینه و درمان بیماران می پردازیم و در صورت نیاز به دارو، از داروهایی که دانشگاه بقیه الله(عج) تأمین کرده، داروی مورد نظر به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده می شود.

رحیمی با یادآوری این مطلب که برای اولین بار است به چنین سفری آمده، از تکرار چنین سفرهایی در آینده خبر می دهد و در ادامه بیان داشت: طی دو روزی که از آغاز فعالیت ما در درمانگاه بیماری های عمومی و زنان می گذرد، بالغ بر یکصد نفر پذیرش شدند که برخی از آنها برای ادامه درمان به مراکز درمانی کرمانشاه معرفی شدند و تعدادی کمی هم قرار شد پس از اتمام فعالیت گروه، به تهران آمده تا به صورت رایگان ادامه سیر درمانی آنها پی گیری شود.

این پزشک جهادگر سپس با اشاره به اینکه عفونت، کمبود ویتامین و فقر آهن از جمله بیمارهای شایع میان بیماران ویزیت شده است، ادامه داد: برآورد می شود در پایان دوره 700 نفر بیمار از خدمات گروه پزشکی مستقر در درمانگاه عمومی و زنان برخوردار شوند.

ساخت 100 دست دندان مصنوعی رایگان

دکتر منگولی، محبی و زیاری نیز از جمله پزشکان دندان سازی هستند که به همراه گروه جهادی «منتظران ظهور» به گیلان غرب سفر کرده اند تا در خدمت مردم محروم این منطقه باشند.   

دکتر محبی گفت: این کارها علاقه خاص می خواهد و احساس می کنیم به این مردم کم برخوردار نیز باید خدمتی انجام دهیم زیرا این عزیزان هم به گردان ما حق دارند.

دکتر زیاری نیز با اشاره به اینکه هر کدام از اساتید که در این منطقه حضور یافتند، دارای موقعیت و جایگاه خاصی هستند، بیان کرد: هر کدام از این اساتید احساس می کنند اگر رفاه و امنیتی وجود دارد در گرو وجود همین مردم مناطق مرزی کشور است؛ به همین علت و علی رغم وجود همه کمبودها، آمده ایم تا جهادی در کنار مردم خدمت کنیم.

وی افزود: طی مدت دو روزی که از اقامت ما در منطقه می گذرد، حدود 34 فک بالا و پایین قالب گیری گردیم که در مجموع تصور می کنم طی مدت اقامتی که در این روستا خواهیم داشت، بتوانیم تا 100 دست دندان را قالب گیری و درست کنیم.

این پزشک جهادگر ادامه داد: برای قالب گیری و ساخت هر دست دندان مصنوعی در تهران هزینه ای بین یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان انجام می شود که ما در اینجا این کار را بدون هیچ چشم داشت مادی، انجام می دهیم.

وی که سال سومی است در اردوهای جهادی شرکت می کند، تصریح کرد: خدمات گروه های جهادی همانند سیلاب که در مدت کوتاهی با آب پر حجمی از منطقه ای عبور می کند، است لذا خدماتی که این عزیزان انجام می دهند، حکم مُسکن دارد؛ به همین خاطر باید مسئولان مربوطه برای رفع محرومیت از چنین مناطقی فکری اساسی بکنند که یکی از این اقدامات می تواند حضور پزشک به صورت نوبتی در خانه های بهداشت مناطق کم برخوردار باشد.

آموزش نحوه نگهداری دندان ها به کودکان

دولت آبادی هم که دانشجوی دندانپزشکی است و برای اولین بار به این اردوها آمده، مشغول آموزش و آشنا ساختن کودکان با نحوه نگهداری دندان هایشان است.

وی در همین رابطه می گوید: ما در اینجا به بچه ها طریقه مسواک زدن، اقدامات بهداشتی، مواد غذایی که به دندان ها آسیب می رساند را آموزش می دهیم تا در آینده مشکلات درمانی کمتری داشته باشند.

ارایه پیشرفته ترین درمان های دندانپزشکی روز دنیا

دکتر سید محمد رضا سازور دندانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران هم که به عنوان یک جهادگر در این گروه حضور یافته، با بیان اینکه پیشرفته ترین درمان های دندانپزشکی روز دنیا در قالب ایمپلنت برای افراد نیازمند در محرومترین مناطق کشور ارایه می کنیم، بیان داشت: ارایه خدمت به نقاط محروم یک عشق و علاقه خاصی به همراه دارد به همین خاطر علی رغم درآمد خوبی که در تهران می توانم طی این مدت داشته باشم، با این حال رفاه شهری را برای حضور چند روزه در این منطقه رها کردم تا در خدمت مردم کم برخوردار باشم.

وی با تأکید بر اینکه گیلان غرب دومین شهر مقاوم کشور نامیده می شود، اظهار کرد: خاک این بخش از کشورمان به دلیل جان فشانی هایی که در آن صورت گرفته، مقدس است لذا وظیفه داریم به تمام مردم اینجا خدمتی را که می توانیم ارایه دهیم و خالصانه ترین خدمت ها را در اختیار انها قرار دهیم.

وی در ادامه تأکید کرد: در این نطقه صفر مرزی بواسطه حضور مرزداران کشورمان و تلاش خدمتگزاران نظام اسلامی امنیت کامل برقرار است به نحوی که تلاش و همت مردم این خطه از سرزمین مان در دفاع مقدس حیرت دنیا را برانگیخت لذا وظیفه داریم تا جایی که می توانیم از هیچ نوع خدمتی برای این مردم دریغ نکنیم.

وی در مورد ارایه ارزش ریالی خدمت ایمپلنت در این اردو هم عنوان کرد: بخش ایمپلنت به دلیل قطعاتی که وارد می شود یکی از درمان های گران است و این باعث شده تا هزینه ایمپلنت بین 3 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان برآورد  شود.  

فعالیت سازندگی در قالب طرح «هجرت 3»

پایان سفر یک روزه ما به شهرستان گیلان غرب با سفر به یکی از مدارس اجرای طرح هجرت منتهی می شود؛ مدرسه ای که بنا به گفته سیاوش اسدی مدیر دوره طرح هجرت سه این شهرستان، هفتمین مدسه ای است که در سطح گیلان غرب طرح هجرت سه در آن برگزار می شود.

در همین راستا وی درباره فعالیت های دانش آموزان در قالب طرح هجرت گفت: در هر دوره ای 40 الی 50 دانش آموز را می پذیریم اما برای کارهای عمرانی هر گروه 10 نفره دانش آموز زیر نظر یک استاد کار به مرمت، بهسازی و زیبا سازی مدارس بویژه در مناطق محروم می پردازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار