"درختان صنوبر" با موضوع ادبیات پایداری منتشر می‌شود

"درختان صنوبر" اثر داستانی علی‌اکبر ترابیان در باب ادبیات پایداری، به زودی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵ - 28October 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ترابیان درباره فصول کتاب "درختان صنوبر" اظهار داشت: بنده برخلاف معمول، این مجموعه را به سه فصل مردابیها، سحرناکان، و افق وارهها تقسیم کردهام.

وی ادامه داد: فصل اول (مردابیها) شامل داستانهایی از عراقیهای زمان صدام و یک داستان ایرانی است، که به دنبال آنها آمده است. معتقدم موضع هر کس به افکاری که با آنها زندگی میکند، برمیگردد. ممکن است در همان زمان عراقهایی بودند که انقلابی فکر میکردند، یا ایرانیهایی که صدامی زندگی میکردند؛ مثل داستان «جلالخالق» در همین مجموعه.

فصل دوم (سحرناکان) شرح افرادی است که جنگ از نظر مکانی تا زندگی خانوادگیشان، و از نظر زمانی تاکنون برای آنها ادامه داشته است. ممکن است مردم آنها را بشناسند؛ ولی نمیتوانند درکشان کنند؛ چون نگاه آنها با جنگ و مصائب فاجعهآمیز آن عرفانی است، تا سیاسی و اجتماعی.

فصل سوم به جنگ و جبهه پرداخته شده؛ از نوع روایاتی از افقوارهها مثل جشنوارهها یا سوگوارهها. در آفندها و پدافندها وقایعی اتفاق میافتاد که برای حاضران صحنه تجربههایی از "نوع دیگر" رخ مینمود.

ترابیان به دلایل نگارش این داستان اشاره کرده، افزود: کمکاری در ادبیات داستان پایداری مهمترین دلیل نگارش این مجموعه است. معتقدم خاطرات در ادبیات به مانند ماده خامی است که این ماده خام باید در قالبهایی چون داستان و رمان درآید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار