نهاوندیان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

باید اقتصاد ایران را تحریم ناپذیر کنیم / باید در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ‌باید به شرایطی برسیم که اقتصاد ایران را تحریم‌ناپذیر کنیم و راه آن همان تدبیر و تعامل است، افزود: در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را باید اجرا کنیم
کد خبر: ۵۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸ - 28August 2015

باید اقتصاد ایران را تحریم ناپذیر کنیم / باید در شرایط پساتحریم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیسجمهور و سرپرست نهاد ریاستجمهوری در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه امروز تهران به مناسبت هفته دولت به ارائه گزارشی از عملکرد دولت درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: نماز و روزه زیادی اگر بدون خرد و تعقل باشد لزوما ما را به هدف عبادت که تقرب به خداست، نمیرساند، کسانی با تظاهر به ظواهر دین علیه دین و به ضرر دین اقدام کردهاند مانند خوارج و امروز هم تظاهر به دین را در حرکتهای تکفیری مشاهده میکنیم.

وی افزود: اگر کسی میخواهد پیرو امام رضا (ع) باشد باید آیین زندگی خودش را بر مبنای عقلانیت یعنی تدبیر و اداره امور با تعقل بنا نهد؛ امام رضا هیچ ابایی نداشتند که با مخالفت ولایت و امامت در یک جمع منطقی بنشینند و شدیدترین حملات را بشنوند و سپس با یک قوت منطقی آنان را اقناع کنند.

رئیس دفتر رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طی دو سالی که از عمر دولت یازدهم گذشته است، این دولت در هر دو محور تدبیر و تعامل، کارنامه درخشانی داشته است، تلاش دولت با  اتکا به انتخاب مردم این بود که در این مسیر حرکت کند،این ملت توانست با تدبیر در همین شرایط تحریم ، شرایط اقتصادی را به وضعیتی برساند که پیامش به مخالفان قوت مقاومت و توانمندی بود.

وی ادامه داد: هنوز شرایط تحریمی علیه ایران تغییر پیدا نکرده بود که این ملت با انسجام داخلی توانست از وضعیتی که تورم لجام گسیخته به بالای 40 درصد رسیده بود،به طور مرتب این تورم کاهش یابد و به کمتر از 14 درصد برسد.

نهاوندیان بر همین اساس تاکید کرد: پیام این تدبیر به مخالفان این شد که باید بر سر میز مذاکره واقعی بنشینند، رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی بود، در سال 93 مثبت شد و در همین شرایط تحریمی و کاهش درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری در اقتصاد ما که منفی شده بود، در سال 93 مثبت شد که این هم نشان از آن امیدواری بود که در داخل و خارج از کشور حاصل شد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانانمان باید سرمایه گذاریهای جدید و حمایت از سرمایه گذاریهای موجود را در اولویت کاری خودمان قرار میدادیم و این آموزه دوم تعامل بود.

رئیس دفتر رئیسجمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه رویکرد عزتمندانه این ملت در مناسبات بینالمللی چه با همسایگان و چه با قدرتهای بزرگ رویکرد سازنده بود،تاکید کرد: با اطمینان به نفس حاضریم در مذاکره واقعی و جدی اثبات کنیم که ان چه میگوییم عین واقعیت است و برنامه هستهای ایران کاملا صلح آمیز است.

وی تصریح کرد: در متن برجام همین مفهوم مورد اذعان و اقرار مخالفان ایران قرار گرفت و حاصل این شد که همان شورای امنیت سازمان ملل در حالی که هنوز وارد مرحله اجرای برجام نشدیم، طی قطعنامهای تمام 6 قطعنامه قبلی که تحریمهایی را علیه ایران اعمال کرده بود، لغو کرد و این قوت منطق ایران اسلامی و عزت مردم این کشور را نشان میدهد.

نهاوندیان همچنین گفت: با وجود آنکه هنوز وارد مرحله اجرای برجام نشدیم اما اشتیاق شرکتها را برای همکاری و تعامل با  ایران اسلامی شاهدیم،این موضوع حاصل رویکرد سازنده ملت ایران است، در این توافق چیزی که بدست آمد فقط حفظ فناوریهای هستهای و غنیسازی اورانیوم نیست بلکه همان کسانی که ما را تحریم کردند، حاضر شدند با ایران در زمینه مسائل هستهای همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایران بنا بر نص صریح برجام از این پس میتواند در تجارت جهانی هستهای حضور رسمی قاعدهمند  داشته باشد، گفت: حاصل این تعامل سازنده و توافق برجام  این شد که نه تنها تحریمهای هسته ای لغو میشوند بلکه تحریمهایی که از قبل از هستهای بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده بودند، مانند تحریم ناوگان هوایی یا تحریمهای مربوط به مواد غذایی، همه برطرف خواهند شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این دستاورد عزتمندانه حاصل پایداری بر اصول و ارزشهاست، یادآور شد: ما از گفت و گو منطقی استقبال میکنیم، دستاورد بزرگ هستهای، دستاورد فرهنگی این ملت بود این ملت و شکست همه تبلیغات طی چند سال گذشته علیه ایران بود، معلوم شد که جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح طلب است و برنامه هستهای ایران نیز صلح آمیز است.

وی اضافه کرد: آن کسی که در این مذاکرات سرافراز شد جمهوری اسلامی ایران بود و این گروههای تکفیری بودند که رسوا شدند، اصلیترین عامل مقاومت در برابر افراط و تروریسم در منطقه ایران اسلامی است.

نهاوندیان با اشاره به شرایط جدید مناسبات بینالمللی پس از توافق هستهای، تصریح کرد: برنامه کار ما باید ادامه همان مسیر اقتصاد مقاومتی باشد،باید به شرایطی برسیم که اقتصاد ایران را تحریمناپذیر کنیم و راه آن همان تدبیر و تعامل است، رمز موفقیت در استفاده از منابع بینالمللی این است که دسترسی ما به منابع خارجی نباید واردات گرایانه و یا رانت جویانه تحلیل شود بلکه باید آن منابع را برای ایجاد فرصت شغلی جوانان این جامعه به کار گیریم.

وی با یادآوری اینکه سیاست جدی دولت طی دو سال گذشته مقابله با انحصار بوده است، گفت: همه باید بتوانند در شرایط برابر به رقابت بپردازند که لازمه آن بهبود شرایط کسب و کار است،بنای دولت بر این بوده که فضا را برای رشد استعدادها به صورت رقابتی فراهم کند.

نهاوندیان گفت: دولت از روز نخست تصمیم گرفت به شرکتهای دانشبنیان کمک کند، با وجود شرایط نامناسب اقتصادی بیش از 1500 میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دادیم و امروز 1600 شرکت دانشبنیان به ثبت رسیده و تلاش بر این است که این رقم 3.5 برابر شود.

رئیس دفتر رئیسجمهور همچنین تصریح کرد: در تولید داخلی کالاهای اساسی رشد خوبی داشتیم و توانستیم 2.6 میلیارد دلار با تکیه به توان داخلی کمتر واردات داشته باشیم، امروز همه مردم تاثیر اجرای طرح تحول سلامت بر زندگیشان را به خوبی لمس کردند و انشاءالله امیدواریم اجرای طرح تحول سلامت به نتایج بهتری برسد.

وی تاکید کرد: رشد صادرات را طی دو سال گذشته شاهد بودیم، کاهش اتکای بودجه به درآمدهای نفتی از رویکردهای جدی سیاست اقتصاد مقاومتی است، در اقتصاد پساتحریم نیز همین مسیر با قوت و قدرت و تعامل ادامه مییابد.

نهاوندیان در پایان خاطرنشان کرد: لازمه اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد اقتصادی است. باید ریشههای فساد اقتصادی را در کشور خشکاند و شرط توفیق ما در این مسیر حفظ انسجام ملی و تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد بین مردم و دولت و ارکان حاکمیت با یکدیگر است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها