رییس جمهور در نشست خبری:

تلاش دولت ایجاد رابطه مسالمت آمیز و برادرانه میان جناح‌ها، احزاب، اقوام و مذاهب است

حجت الاسلام و المسلمین روحانی، در نشست خبری به مناسبت هفته دولت و آغاز سومین سال فعالیت دولت یازدهم، با اشاره به اینکه این دولت به نیمه راه خود رسیده است، گفت: دو سال از این افتخار که مردم بار مسئولیت را به این دولت سپردند، می‌گذرد، اگر بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، می گویم «این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف این جامعه بود.»
کد خبر: ۵۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ - 29August 2015

تلاش دولت ایجاد رابطه مسالمت آمیز و برادرانه میان جناح‌ها، احزاب، اقوام و مذاهب است

به گزارش دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهوری در این نشست زنده خبری که از شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پخش می شد ، ضمن ابراز خرسندی از  فرصتی که بوجود آمده تا در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور یافته و به سوالات آنها پاسخ داده و بخشی از کارنامه دولت را  طی دو سال گذشته تبیین کند ، اظهار داشت: ما از یک دولتی که با التهاب مواجه بود، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست خارجی و مسایل اقتصادی روبهرو بود ، به سمت یک دولت مستقر  و با ثبات حرکت کردیم ،  دولتی که قصد دارد در قدم اول درسیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخمهای گذشته مرهم بگذارد، دولتی که تلاش می کند روابط جناحها، احزاب، گروهها، اقوام، مذاهب و ادیان در این کشور، رابطه ای آشتی جویانه، مسالمتآمیز و  برادرانه باشد.

دکتر روحانی که 23 خرداد ماه گذشته نیز همزمان با دومین سالگرد حماسه سیاسی انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری با خبرنگاران داخلی و بین المللی گفت و گو کرده بود ، در ابتدای این سخنرانی ضمن ادای احترام به مقام همه شهیدان و بویژه شهیدان  رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب بود، گفت : حرکت همه آن عزیزان  برای پیروزی نهضت مردمی، خدمت به مردم تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود. ما یاد آن عزیزان را گرامی می داریم و امیدوارم همه موفق شویم مسیر و راه آنها که راه اخلاقی و مردمی و اعتدال بود پاس بداریم و ادامه دهیم.

رییس جمهوری ادامه داد : دولت یازدهم تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتیالامکان ترمیم شود، در زمینه فرهنگی این دولت تلاش کرد فضا را برای خلاقیتها، برای احیاء اخلاق، احیاء هنر و فرهنگ مهیا کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کاری که در این دو سال تلاش کردیم ایجاد فضای آرامتر برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاهها، مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی بود ، افزود :  ما بدنبال آن بودیم تا روابط آنها با جهان، مراکز علمی جهان و با دانشگاههای جهان بهتر شده و کاستی ها ترمیم شود تا بتوانیم در مسیر تعالی دانش و هنر حرکت کنیم.

رییس جمهوری گفت : تلاش دولت در بخش اقتصادی بر این بود که با ایجاد آرامش در بازار کالا و ارز ، از نوسانهای شدید و تند جلوگیری نماید و تورمی را که دارای سرعت فزاینده و  نگرانکننده ای بود، مهار کند  و مهاری بر این اسب سرکش بزنیم تا تورم آرام و کاهنده باشد.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر چه ممکن است تورم را برای یک تا شش ماه کاهش داد اما کاهندگی مستمر، اساسی بوده که  دولت از ابتدا آنرا دنبال کرده و تا امروز بحمدالله به آن دست پیدا کردیم و امیدواریم تا پایان این دولت که وعده ما این بوده که تورم یک رقمی باشد و تلاش ما رسیدن به تورم یک رقمی است.

رییس جمهوری اظهار داشت : در آغاز دولت یازدهم با رکود بسیار شدیدی مواجه بودیم؛ رکودی که در سال 91 منفی 6.8 و در سال 92 منفی 1.9 بود و از این  رو، همه تلاش ما بر این بود که رشد منفی آن متوقف شود و رشد مثبت ادامه یافته و پایدار بماند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در سال  93 با اقداماتی که انجام شد توانستیم از رکود خارج شده و رشد 3 درصدی را بدست بیاوریم، گفت: امیدواریم این رشد را امسال ادامه دهیم اگرچه سال سختی از لحاظ اقتصادی داریم البته بسیاری از کشورها با شرایط اقتصادی سخت مواجه هستند و برخی از کشورها صادر کننده نفت بخاطر کاهش قیمت نفت ،تورم 3 رقمی داشتند ما هم با مشکل فراوان مواجه بودیم و هستیم. قیمت نفت کاهش پیدا کرده و نفت 104 دلاری در آغاز این دولت به حدود 40 دلار و زیر  50 دلار رسیده و بدیهی است وقتی درآمد نفت کاهش پیدا میکند در بخشَهای مختلف و صادرات غیرنفتی و پتروشیمی و گاز هم تاثیر میگذارد.

رییس جمهوری اضافه کرد : در ماههای اخیر بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا با نوسانات بسیار شدید در رشد اقتصادی و بازار سرمایه مواجه شدند و کشوری مثل چین با رشد منفی بازار سرمایه مواجه شد و این حاکی از آن است که اقتصاد دنیا به یکدیگر متصل است و اگر مشکلی در منطقه ای ایجاد میشود در سایر نقاط  جهان هم  تاثیرگذار است .

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کشور ما در منطقهای قرار دارد که در طول سالهای گذشته از لحاظ امنیتی دچار مشکلاتی بوده است که بیتردید ناامنی های  منطقه در مسایل اقتصادی نیز تاثیرگذار خواهد بود ولی با این حال مسیر اقتصادی ما مسیر قابل قبولی است و در بخش های مختلف اقتصادی  از جمله صنعت ، معدن و کشاورزی  تحولات بسیار خوبی داشتیم . در بخش انرژی تولید گاز کشورمان در حدود 120 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرده و تولید نفت از 2.7 به 2.9 افزایش یافته و همچنین سال گذشته در پتروشیمی رشد بالای 9 درصد داشتیم و میزان تولید ما به 44.5  میلیون تن رسید.

دکتر روحانی در ادامه نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی، با اشاره به اینکه در زمینه معادن رشد قابل ملاحظهای داشته ایم، گفت: پهنههای معدنی آزاد شده تاکنون حدود 80 درصد بوده و در این راستا از شرکتهای مختلف اکتشاف و سرمایه گذاری دعوت شده و در آینده تحول خوبی را در بخش معدن خواهیم داشت هرچند که امروز هم روند ما روند مثبتی است.

رییس جمهوری همچنین در زمینه معضل آب، با بیان اینکه کشور ما با خشکسالی مستمری در سالهای گذشته مواجه بوده که این مسئله امروز هم ادامه دارد ، تصریح کرد:  ما با مشکلات زیادی حتی در زمینه تامین آب آشامیدنی مردم مواجه بودیم که با برنامه ریزی در حال عبور هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دولت در 2 سال گذشته برای استفاده بهینه منابع آب سرمایه گذاری بسیار خوبی انجام داده که این اقدام در دولتهای قبل نبوده است، خاطرنشان ساخت:  دولت برای این بخش حدود 10 میلیارد دلار در نظر گرفته  که با برنامه ریزی انجام شده ، سالانه دو میلیارد دلار در جهت حفظ منابع آب در کشور هزینه خواهد شد.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد دولت بتواند هم در زمینه استفاده از سدها و آبهایی که از کشور عبور میکند و هم در زمینه شیرین کردن آب ها به رقمهای خوبی دست یافته و  بر این مشکل بزرگ فائق شود.

دکتر روحانی اجرای طرح آبیاری تحت فشار را یکی از اقدامات بسیار خوب طی دو سال گذشته در این راستا دانست و افزود: در بخش کانالکشی و زهکشی در زیر سدها و بهرهوری بهینه تر از منابع آبی در اراضی کشاورزی گام های  بسیار خوبی برداشته شده بطوری که  نسبت به سالهای گذشته بیش از صد در صد پایش داشته است.

رییس جمهوری ادامه داد: دولت در راستای طرح مد نظر خود در منطقه خوزستان و ایلام 44 هزار هکتار را تحت پوشش کشاورزی مدرن هم در زهکشی و هم در کانالهای آب قرار داد و امسال 82 هزار هکتار دیگر را نیز در این منطقه تحت پوشش قرار می دهد و این طرح در سراسر کشور در حال اجرا است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در زمینه مسائل اجتماعی، حرکت بسیاری خوبی  برای بیمه درمانی مردم در راستای ارتقاء سطح بهداشت، درمان و سلامت جامعه انجام شده، گفت: امروز متخصصین در اقصی نقاط کشور حضور داشته و همه استانها، شهرهای کوچک و بخشها شاهد حضور پزشک و متخصصین هستند؛ تجهزات بیمارستان در حال نوسازی بوده و مخارج مردم در زمینه درمان کاهش پیدا کرده است و دولت طرح تحول سلامت را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

رییس جمهوری اظهارداشت: در زمینه سیاست خارجی علاوه بر دستیابی به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان  توانسته ایم چهره ایران را در افکار عمومی دنیا بازسازی کنیم؛ امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است و نام ایران بویژه در این ماههای اخیر بیش از همیشه در رسانهها مطرح بوده است .

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز نام ایران به عنوان یک کشور صلحخواه و صلحطلب و تعاملگرا در سراسر دنیا و در افکار عمومی جهانیان مطرح میشود ، گفت : تقریباً «ایرانهراسی» شرایط بسیار وخیمی را میگذراند و برخی ها تلاش دارند با اکسیژن و با بهانههای واهی پدیده ایران هراسی را نجات دهند اما ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است. ایران امروز جایگاه خود را در دنیا پیدا کرده است و امیدواریم راه را تا مقصد نهایی علیه ایران هراسی و اسلام هراسی ادامه دهیم .

رییس شورای عالی امنیت ملی سپس به مسأله هستهای و پرونده پیچیده ای که روی میز روابط بینالملل قرار گرفته بود اشاره کرد و گفت : ملت ایران توانست با یک حرکت بسیار خوب و منسجم به نقطه بسیار مطلوبی برسد. آنچه باعث موفقیت ما در تمام زمینهها از جمله در زمینه سیاست خارجی شده است این بوده که از اتخاذ تصمیمات عجولانه و یک شبه پرهیز کرده ایم . با صاحب نظران مشورت کرده و از خرد جمعی استفاده کردیم. هر جا هم پیروز شدیم ناشی از خرد جمعی ، وحدت ملی، مشارکت مردم و حضور مردم بوده است.

رییس جمهوری ادامه داد : مردم احساس کردند موضوع هستهای موضوع حزبی و جناحی نیست، موضوع ملی است موفقیت در این پرونده به نفع کشور است. کار و قدم بسیار بزرگی برداشته شده است ما در حال نهایی کردن این روند و قدمهای نهایی برای موفقیت هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه  بعضیها میپرسند که پرونده هستهای حل شد پس چرا اثر را نمی بینیم؟،  گفت : البته تاثیر آن هم در فضای امروز کشور و هم در فضای منطقه و جهان دیده میشود، زمانی که قدمهای نهایی برداشته شود تحریمها رفع گردد، ان شاء الله در ماههای آینده شاهد اثرات آن خواهیم بود .البته طبیعی است که تا آثار مثبت آن در جامعه هویدا شود مقداری طول خواهد کشید . مثلاً در صنعت نفت اگر موانع برداشته میشود زمان می خواهد تا میزان فروش نفت در حد قبلی در بازار نفت انجام شود و صادرات انجام دهیم.

رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد : افزایش تولید ، بازاریابی و واریز پول محصولات صادراتی به خزانه زمان می برد، زمانبندیهایی دارد. چیزی که به دست آوردیم مهم است ما اعتماد و  امید بیشتر مردم را به دست آوردیم و مطمئن هستیم در سایه امید و اعتماد، به همه اهدافمان دست خواهیم یافت. در این دو سال تلاش ما، ایجاد ثبات و آرامش بود و ان شاء الله در دو سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق، رشد و پیشرفت خواهد بود.

رییس جمهوری با یادآوری این نکته که ما در همه زمینهها در این دو سال مقدمات لازم را آماده کردیم ، گفت : ان شاء الله امسال شاهد انتخابات خوب خواهیم بود و همزمان با پیدا شدن آثار رشد و رونق اقتصادی تا اسفند ماه ، مردم با مشارکت بسیار خوب در انتخابات حاضر خواهند شد و انتخاباتی شکوهمند و رقابتیتر از گذشته و با احساس سلامت بیشتر برگزار خواهیم کرد.

دکتر روحانی خاطرنشان ساخت : همه نهادها باید دست در دست هم دهند . در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم. ما باید مجری قانون باشیم چرا که اجرای قانون وظیفه ماست.  ان شاء الله همه مردم و نهادها، مجری قانون خواهند بود و آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار