امام جمعه موقت تهران:

ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است/مسئولان در برابر اظهارات آمریکایی‌ها موضع صریح بگیرند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه همه باید به قانون احترام بگذاریم، گفت: ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است البته این به معنای انحصار نیست و نهادهایی نظیر شورای عالی امنیت ملی نیز می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.
کد خبر: ۵۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴ - 04September 2015

ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است/مسئولان در برابر اظهارات آمریکایی‌ها موضع صریح بگیرند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت این هفته تهران در خطبههای دوم نماز جمعه، ضمن گرامیداشت روز پدافند هوایی و یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور و نیز شهیدان آیتالله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی، گفت: این جنایات به دست منافقانی صورت پذیرفته که هم اکنون زندگیشان در کشورهایی است که شعار مبارزه با تروریسم آنها گوش فلک را کر کرده است.

وی با اشاره به انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر افزود: ۱۲هزار نفر از مردم کشور متشکل از اقشار مختلف به دست منافقان کوردل و چهار هزار نفر دیگر نیز توسط گروهکهایی که نوکری امریکا را می کردند، ترور شدند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به تلاشهای بیوقفه مسئولان عرصه پدافند هوایی کشور اظهار داشت: هفدهم شهریور ماه سالگرد ارتحال آیتالله طالقانی اولین امام جمعه تهران است که یازده سال از عمر خود را در زندانهای طاغوت گذراند و در مسیر جهاد فی سبیلالله سپری کرد که یاد و خاطره وی را گرامی میداریم.

وی سپس با اشاره به دو نوع نظارت استصوابی و استطلاعی، گفت: نظارت استطلاعی یعنی اینکه شورای نگهبان فقط نظارهگر باشد و به هیاتهای اجرایی گزارش دهند و آنها اگر دلشان بخواهند اجرا کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: شورای نگهبان در نظارت استصوابی در تمام مراحل یعنی هم نظارت و هم رد و یا صلاحیت کاندیدا باید دخالت کند و این در تاریخ 1/3/1370 در نظریه تفسیری 1234 تفسیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اصل 91، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم صورت میگیرد پس قانون این اجازه را داده که هر جا در مورد قانون اساسی اختلاف نظری به وجود آمد تفسیر آن با شورای نگهبان باشد.

حجت الاسلام خاتمی با تاکید بر اینکه نظارت استصوابی شورای نگهبان قانونی است و مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند، گفت: بنابراین ایستادن و مقابله با این قانون (نظارت استصوابی شورای نگهبان) حاشیهسازی بی حاصل است.

وی سپس به برگزاری اجلاس خبرگان رهبری اشاره کرد و بیان داشت: در مدت برگزاری هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری در رابطه با بررسی «برجام» از دو شخصیت دعوت به عمل آمد که یکی از آنها مخالف با برجام و دیگری موافق با برجام بود و با فرصت خوبی که خبرگان در اختیار این دو شخصیت قرار داد، تمام حرفهای موافق و مخالف زده شد.

حجت الاسلام خاتمی در تشریح ابتکار انجام شده در مجلس خبرگان رهبری افزود: خاتمی افزود: صرف نظر از محتوا برای قضاوت واقعبینانه باید همه حرفها را بشنویم که این اصل در ابعاد مختلف و مسائل گوناگون میتواند راهگشا باشد.

وی با تاکید بر سخنان پایانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری افزود: رهنمودهای بسیار مهم رهبر معظم انقلاب را باید چندین بار شنید تا به عمق فرمایشات معظمله آگاهی بیشتر یابیم.

این عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری همچنین در مورد بررسی برجام تصریح کرد: بررسی اصل برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند و برجام باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و در این باره رهبر معظم انقلاب این تعبیر را داشتند که به مصلحت نیست در اینباره مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه همه باید به قانون احترام بگذاریم، ادامه داد: در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است که عهدنامهها٬مقاولهنامهها و موافقتنامهها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و قانون در اینباره صراحت دارد و در این میان اگر تعهدی با این اهمیت مصداق این قانون نباشد٬چه چیزی مصداق این اصل از قانون اساسی خواهد بود؟

حجتالاسلام خاتمی ادامه داد: برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ چه امضا شده باشد و چه امضا نشده باشد و در رابطه با تعهدی که برای کشور ایجاد کرده باید در مجلس بررسی شود و به حساب آوردن مجلس در این باره به حساب آوردن مردمی است که نمایندگان را انتخاب کردهاند.

وی اظهار داشت: آنچه که مهم است کشور تعهد هفت ساله، ۱۰ ساله و ۱۵ ساله را قبول کرده است؛بنابراین کنار گذاشتن مجلس صحیح نیست چراکه ورود مجلس، ورود مردمی است که به نمایندگان رای دادهاند. البته این بهمعنای انحصار نیست چراکه نهاد شورای عالی امنیت ملی هم میتواند ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودهاند در رابطه با تصویب و یا رد برجام هیچ نظری ندارند، افزود: ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است البته این به معنای انحصار نیست و نهادهایی نظیر شورای عالی امنیت ملی نیز میتواند در این عرصه نقشآفرین باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر فرمایشات امیر مومنان حضرت علی (ع) مبنی بر لزوم هوشیاری در مورد عهدنامههایی که با دشمن بسته میشود٬افزود: بعد از برجام شش مطلب از سوی امریکاییها شنیده شد که مطالب نادرستی است و باید از سوی مسئولان به آنها پاسخ داده شود.

وی  با تأکید بر اینکه مسئولان باید در برابر این اظهارات مسئولان امریکایی موضعگیری صریح داشته باشند٬افزود: اولین مطلب عنوان شده این است که چارچوب تحریمها باید حفظ شود که این اظهار نظر نقض عهد است و اگر چنین چیزی باشد چه دلیلی وجود دارد که ما سانتریفیوژها را از 19 هزار به 40 هزار و 50 هزار و غنیسازی 20 درصدی را افزایش ندهیم.

امام جمعه موقت تهران در تشریح دومین اظهار نظر خلاف واقع مقامات امریکایی، افزود: سخن گفتن امریکاییها از تعلیق تحریمها نقض عهدی دیگر است و تحریمها باید لغو شود نه تعلیق و اگر قرار باشد تحریمها تنها تعلیق شوند ما نیز در تعهدات خود برنامههای خود را تنها متوقف میکنیم که این شامل تعطیل کردن نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به سومین نقض عهد در سخنان مقامات امریکایی، عنوان کرد: آنها اعلام کردند که ایرانیها باید کاری متفاوت انجام دهند بدین معنا که دست از ارزشهای انقلابی بردارند و در نظام سلطه هضم شوند و از حمایتهای خود از نیروهای مقاومت٬حزبالله و مظلومان عراق، یمن و نظایر آنها دست بردارند که آنها باید مطمئن باشند هیچ گاه این اتفاق نخواهد افتاد.

حجت الاسلام خاتمی در خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران نیز ضمن دعوت به تقوا ، به بیان مطالبی درخصوص حق مداری به عنوان یکی از ارزش های مهم در زندگی اجتماعی پرداخت و گفت: درهمه عرصه ها به ویژه زندگی اجتماعی باید محور، حق باشد، وقتی می گوییم حق مداری یعنی درتمام این شش عرصه اعم از عمل به حق، گفتن حق ، شنیدن وپذیرفتن حق، قضاوت حق، کمک بر اقامه حق و صبوری برحق ، برمحورحق حرکت کنیم.

وی بیان کرد: در رابطه با حق چهار حالت وجود دارد،حالت نخست این است که کسی حق را نفهمیده ، حق چیست ؟ و حق با کیست؟ ولی کوتاهی کرده است؛ در حالت دوم آن کسی که حق را نفهمیده و راه شناخت حق نیز برای آن بسته بوده است که به آن می گوییم جاهل قاصر که حتی ملامت هم ندارد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: سومین حالت در رابطه با حق این است که انسان حق را بفهمد و به حق نیز عمل کند و این یک ارزش والای قرآنی و روایی است و در حالت چهارم حق، اگر کسی حق را بفهمد اما تسلیم حق نباشد، این کاملا یک رفتار ضد ارزشی است، انجام این امرچه درعرصه اعتقادی ، اجتماعی و خانوادگی یک ضد ارزش است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار