تشریح رونـد پیشرفت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استـان چهارمحال و بختیاری

سرهنگ پاسدار عباس عباسی؛ در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس از اجرای مناقصه فاز دوم پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس و ادامه روند ساخت آن خبر داد.
کد خبر: ۵۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶ - 28September 2015

تشریح رونـد پیشرفت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استـان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از چهارمحال و بختیاری، دفاع مقدس تمام جذابیت های لازم برای جذب انسان های تشنه حقیقت را در خود به عنوان گنجینه ای مهم دارد و باید این ارزش ها نسل به نسل همچون رودخانه ای شفاف و سیال حرکت کند و همه انسان های تشنه معنویت و ارزش ها را سیراب نماید.

متن پیش رو گفت وگوی اختصاصی خبرنگار دفاع پرس با سرهنگ عباس عباسی؛ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری درباره تشریح روند پیشرفت مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان است.

دفاع پرس: مرکز فرهنگی دفاع مقدس چیست و هدف از ساخت این مرکز را بیان کنید.

عباسی: مرکز فرهنگی دفاع مقدس ترکیبی از موزه های دفاع مقدس، فرهنگسراها و یادمان هاست. دلیل اصلی برای احداث این مرکز، نیاز به زنده نگه داشتن یاد قهرمانی ها، شجاعت ها و فداکاری های قهرمانان ملی و شهدای ایران با 2 هدف، ادای دین به شخصیت آنها و دوم انتقال فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس که مجموعه ای از شجاعت، دلیری و فداکاری است از نسل گذشته به نسل حال و آینده خواهد بود.

دفاع مقدس تمام جذابیت های لازم برای جذب انسان های تشنه حقیقت را در خود به عنوان گنجینه ای مهم دارد و باید این ارزش ها نسل به نسل همچون رودخانه ای شفاف و سیال حرکت کند و همه انسان های تشنه معنویت و ارزش ها را سیراب نماید.

دفاع پرس: جناب سرهنگ عباسی در خصوص مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان و اقدامات اولیه قبل از اجراء توضیحاتی بفرمائید .

عباسی: طی سالهای 1386 و 1387 و پس از کارشناسی های صورت گرفته  به تناوب 8 قطعه زمین از اراضی موجود در شهرکرد و متناسب با عملکرد مرکز فرهنگی دفاع مقدس جهت احداث پیشنهاد گردید و هر کدام به دلائلی در استان مورد موافقت قرار نگرفت که در نهایت در دور دوم سفر هیأت محترم دولت به استان با واگذاری زمین فعلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس واقع در شمال بلوار فرعی کاشانی به فرهنگیان و به مساحت 5 هکتار موافقت گردید .

دفاع پرس: طراحی این مرکز فرهنگی چه روندی را طی نمود ؟

عباسی: طراحی این مرکز فوق العاده با اهمیت بود و در این راستا در سال 1387 قرارگاه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس تشکیل و اهداف کلی طرح تشریح گردید و طی حدوداً دو سال 9 طرح پیشنهادی توسط گروه مشاورینی از استان و همچنین تهران و اصفهان پیشنهاد شده که پس از بررسی های لازم از بین طرح های ارائه شده، طرح فعلی توسط بنیاد حفظ آثار مرکز مورد تأئید قرار گرفت .

دفاع پرس: آقای عباسی از ویژگیهای این طرح چیست ؟

عباسی: بخش های اصلی طرح شامل 1- گنجینه دفاع مقدس 2- دروازه قرآن 3- محور عروج 4- محور آب 5- محل نمایش ادوات نظامی و دیدارهای نمایشی مورد استفاده در جنگهای کوهستانی 6- میدان موانع 7- خط الرأس و سنگرهای دیده بانی 8- پل اروند 9- پل ورودی و سیاه چادرها 10- اِلِمان های نصب تصاویر شهداء و یادمان های سرداران و فرماندهان شهید 11- دسترسی های سواره و ... هستند.

فقط در مورد گنجینه دفاع مقدس باید عرض کنم ، این بخش مهمترین عنصر این مجموعه یادمانی بوده و جهت نمایش آثار و جلوه های گوناگون دفاع مقدس در استان و نیز جنگ های کوهستانی در دوران دفاع مقدس بنا می گردد. طرح این بنا به گونه ای است که با الهام از فرم کلی کوه سعی در ارائه شکلی متناسب با مفهوم گنجینه ویژه جنگهای کوهستانی دارد . از آنجا که استان چهارمحال و بختیاری به بام ایران شهره بوده، با این فرم هماهنگی کامل دارد. از سوی دیگر این بنا با جهت گیری به سمت قبله نگاه توحیدی و اسلامی جامعه ایرانی به ویژه مردم منطقه را به نمایش می گذارد . همچنین هر یک از اجزای هشت گانه این بنا نمادی از دوران هشت ساله دفاع مقدس می باشد و بر روی بدنه آن تصویر سازی های متناسب با موضوع گنجینه انجام خواهد شد . این نقش برجسته ها بر روی لوح های سنگی اجرا شده و بر روی بنا نصب خواهد شد .

دفاع پرس: چه مقدار از عملیات اجرایی انجام گرفته ؟

عباسی: مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی در هفته دفاع مقدس 1389 رسماً شروع شد . زیر بنای ساختمان اصلی به مساحت 5200 متر مربع می باشد و تاکنون فونداسیون ، اسکلت فلزی پارت جنوبی و سقف سه طبقه از این مجموعه اجرا گردیده است.

همچنین در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ سی و شش میلیارد ریال از اعتبارات ملی و پنج میلیارد ریال از اعتبارات استانی مصوب گردید و پیرو آن مناقصه فاز دوم پروژه انجام پذیرفت که پیگیر تخصیص بودجه مذکور و ادامه روند کار هستیم.

در پایان باید عرض کنم مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان متعلق به گروه و نهاد خاصی نبوده و به عنوان تابلوی معرفی نقش استان در دفاع مقدس به کشور خواهد بود و این امر مشارکت، همدلی و همزبانی همه مسئولین استان و عموم آحاد مردم را می طلبد. همچنین از استاندار محترم که در ارتباط با جذب اعتبار پروژه زحمات و تلاش های فراوانی نموده اند نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها