از 16 لغایت 18 شهریور؛

برگزاری نمایشگاه و نشست "لاله‌های شهریور 57" در حوزه هنری

نمایشگاه و نشست‌های تخصصی "لاله‌های شهریور 57" باحضور شاهدان عینی واقعه 17 شهریور از فردا(دوشنبه) به مدت 3 روز در گالری خانه عکاسان حوزه هنری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ - 06September 2015

برگزاری نمایشگاه و نشست

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، نمایشگاه و نشست تخصصی «لالههای شهریور 57» به مناسبت سیوهفتمین سالگرد حمله نظامیان حکومت پهلوی به اجتماع و تظاهرات مردم تهران، ساعت 15 دوشنبه 16 شهریور 1394 افتتاح میشود.

این برنامه با حضور علیمحمد بشارتی که وقایع 17 شهریور 1357 را از نزدیک شاهد بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله مسئولان و شخصیتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران بوده است برگزار میشود. این مراسم با حضور محسن مومنیشریف، رئیس حوزه هنری و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی، در گالری شماره یک خانه عکاسان آغاز میشود.

دومین نشست برنامه «لالههای شهریور 57» سهشنبه 17 شهریور 1394 از ساعت 10 صبح آغاز میشود. در این برنامه، شاهدان میدان ژاله (شهدا) (جمعه 17 شهریور 1357)، عباس ملکی (عکاس) و اکبر براتی خاطرات آن روز را بازگو میکنند و در ادامه، این میهمانان به پرسشهای حاضران درباره وقایع آن ایام پاسخ میدهند.
 
سومین نشست هم ساعت 15 چهارشنبه 18 شهریور 1394 با سخنرانی هدایتالله بهبودی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی آغاز و در ادامه، مراسم ادای احترام به شهیدان انقلاب اسلامی برگزار میشود. همچنین برگزیدگان مسابقه فرهنگی «لالههای شهریور 57» معرفی میشوند.



رئوف گوهریان، مسئول کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران درباره محتوای نمایشگاه «لالههای شهریور 57» گفت: محتوای نمایشگاه مطابق نمایشگاههای قبلی برگزار شده توسط این کتابخانه، بر سه عنصر متن، صدا و تصویر متمرکز شده است. به صورتی که در بخش متن، منابع مکتوب از جمله کتابها و نشریاتی که به نوعی به این حادثه 17 شهریور پرداختهاند بررسی شده و در نهایت200 عنوان کتاب و نشریه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد.

وی افزود: در کتابشناسی توصیفی 17 شهریور هم منابعی که مستقلا به این موضوع پرداختهاند را معرفی کردهایم. در بخش تصویر نیز فیلم مستند 45 دقیقهای درباره واقعه 17 شهریور، در طول نمایشگاه پخش میشود و در کنار آن یک نسخه از فیلم در قالب لوح فشرده به بازدیدکنندگان عرضه میشود. در این نمایشگاه موضوعات شاخص 17 شهریور به روایت مطبوعات مطرح آن دوره و همچنین اسناد ساواک را با عنوان «17 شهریور در آینه اسناد» آوردهایم.

گوهریان گفت: در نمایشگاه «لالههای شهریور 57» و در بخش تصویری آن زندگینامه و آلبوم عکسهای 89 شهیدی را که در آمار رسمی بنیاد شهید مطرح شده، به همراه  شعارهای مردمی رایج درآن دوره نشان دادهایم و در همین راستا از تمامی دانشگاهها و مراکز تاریخ پژوهشی و اسنادی فعال در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل میآوریم.

در فاصله برگزاری این نشستها، مجموعه کاملی از منابع مکتوب و نشریات، عکسها و فیلمهای مرتبط با وقایع 17 شهریور 1357 در نمایشگاه «لالههای شهریور 57» ارایه میشود.

این نمایشگاه واقع در طبقه همکف ساختمان مرکزی حوزه هنری در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به تقاطع خیابان حافظ، عصر دوشنبه 16 شهریور و از ساعت 9 تا 17 روزهای سهشنبه و چهارشنبه 17 و 18 شهریور 1394 آماده بازدید مخاطبان است. نشستهای تخصصی نیز در زمانهای مشخص شده، در همین محل برگزار میشوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار