یادداشت؛

«دیده‌بان»، اثری شاخص و ماندگار از سینمای دفاع مقدس

چیزی که در سینمای دفاع مقدس مهم است پرداختن به موضوعاتی است که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس درگیر آن بوده اند.
کد خبر: ۵۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲ - 23September 2015

«دیده‌بان»، اثری شاخص و ماندگار از سینمای دفاع مقدس

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، اکبر صفرزاده: گروه سینمای «هنر و تجربه» با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند و مستند فیلمسازان ایرانی که به هر دلیلی امکان رسیدن به اکران تجاری برای آنها فراهم نشده تشکیل شد. بر اساس فراخوان گروه سینمایی هنر و تجربه، هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند فیلم خود را متقاضی نمایش در اکران گروه سینماهای هنر و تجربه کند.

این گروه سینمایی با هدف تقویت سطح کیفی سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان جوان فعالیت خود را آغاز کرده و همانطور که از نام آن برمی آید آثاری را به نمایش خواهد گذاشت که از معیارهای هنری لازم برخوردار باشند.

گروه سینمایی «هنر و تجربه» بخشی از فعالیت خود رابه سینمای دفاع مقدس اختصاص داده است. حجت الله ایوبی در این باره می گوید: «به نظرم سینمایی که می تواند جنگ را روایت کند همین سینمای هنر و تجربه است که قادر است روابط مهمی که در دفاع مقدس وجود داشت روایت کند. دلم می خواهد که هنر و تجربه یکی از مفاهیم اصلی اش را روی این بخش بگذارد و به حوزه اندیشه ای و روابط انسان بهشتی دفاع مقدس به عنوان یکی از موضوعات اساسی توجه کند که مطمئنا باعث می شود این نوع سینما ماندگار شود».

تاکنون فیلمهای خاطره انگیزی چون «یک اتفاق ساده»، «سازدهنی»، «گاو» و «باشو غریبه کوچک» در گروه سینمای هنر و تجربه به نمایش در آمده است.  با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و همین طور حمایت همه جانبه رئیس سازمان سینمایی از فیلم های دفاع مقدس مصوب شده تا فیلم «دیده بان» در بخش آثار کلاسیک سینمای ایران گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآید.

«دیدهبان» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمیکیا است که در سال ۱۳۶۷ تولید شده است. «دیده بان» درباره رزمنده ای به نام عارفی است که برای پیوستن به خط کمین و دیده بانی و هدایت خط آتش توپخانه خودی باید از مسیری عبور کند که زیر آتش شدید دشمن است.

مقایسه هشت سال دفاع مقدس کشور ایران با جنگ هایی که در کشورهای دیگر رخ داده است از منظر نظامی و چگونگی انجام عملیات ها در مناطق مختلف، ما را به این نتیجه می رساند که بسیاری از تاکتیک هایی که افراد نظامی و بسیجی ما در جنگ استفاده کرده اند در جنگ های دیگر هم مورد استفاده بوده اند و در اجرای تاکتیک های نظامی و چگونگی آرایش نیروها فرق چندانی بین نیروهای ایران و کشورهای دیگر نیست.

آن چیزی که جنگ ما را از جنگ های دیگر متمایز می کند موضوع و محتوی جنگ ما است. ما با رویکرد دفاع مقدس و تکیه بر ارزش های مذهبی و دینی و دفاع از مملکت خود وارد جنگی شدیم که بر ملت ما تحمیل شد.

آن چیزی که در سینمای دفاع مقدس مهم است پرداختن به موضوعاتی است که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس درگیر آن بوده اند. مسائلی مانند امدادهای غیبی در جنگ و یا دعا و نیایش رزمندگان و توسل جستن آنها به ائمه اطهار(ع) و رعایت موازین دینی و اعتقادی که این مسائل فقط و فقط منحصر به جنگ ایران و عراق است و در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود.

پرداختن به این موضوعات می تواند برای سینمای دفاع مقدس بسیار راهگشا باشد. در مواردی مانند لیلی با من است، دیده بان، مهاجر، فیلم های مستند شهید سید مرتضی آوینی و..... این اتفاق روی میدهد و سینماگران ما در اقدامی درست و سنجنیده بحث چگونگی تاکتیک های جنگ را به طور کل کنار می گذارند و موضوعاتی را هدف قرار می دهند که رزمندگان دفاع مقدس به طور خاص با آنها درگیر بوده اند. فیلم های ذکر شده دارای هویتی ایرانی و اسلامی هستند و نمونه آنها در هیچ کجای دنیا موجود نیست.

فیلم دیده بان از آثار شاخص و ماندگار سینمای دفاع مقدس است. دیده بان داستان رزمنده ای را به تصویر می کشد که در طول مسیر بارها و بارها با مسله امداد غیبی برخورد و به تدریج بر شک خود غلبه می کند و تا بدانجا پیش می رود که در این مورد به یقین کامل می رسد و به عارفی تمام عیار تبدیل می شود که خود را برای رسیدن به معبود آماده می کند و در نهایت به دریا می رسد.

بعد از تولید و اکران این فیلم توقع می رفت که این روند در بین سینماگران دفاع مقدس ادامه پیدا کند و سینماگران برای تبیین هویت ملی مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس موضوعاتی این گونه را مد نظر قرار دهند اما علاقه شدید برخی مدیران سینمایی به نمایش تاکتیک های نظامی سینمای دفاع مقدس را به سمت تولید آثاری کشاند که فقط جنبه نظامی عملیات ها را مورد توجه قرار می داد .

سینمایی که فقط جنبه نظامی را مورد توجه قرار می دهد در نگاه کلی تفاوت چندانی با فیلم های تولید شده در هالیوود وکشورهای دیگر دنیا ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار