حمید پاشاپور:

حزب الله لبنان مدیون شهید چمران و امام موسی صدراست

شهید چمران نقش بسیار مهمی در شکل گیری حزب الله لبنان دارد. ایشان به محض ورود به لبنان شاخه نظامی حزب "عمل" را راه اندازی می کند و به جوانان این حزب آموزش نظامی می دهد ، مدیریت مدرسه "جبل العالم " را بر عهده می گیرد و تا جایی که می تواند در امور خیریه شرکت می کند.
کد خبر: ۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷ - 18June 2013

حزب الله لبنان مدیون شهید چمران و امام موسی صدراست

حمید پاشاپور دکتری جامعه شناسی سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: حوزه مطالعاتی من جنبش های سیاسی و اجتماعی است و سعی و تلاشم براین بوده که نهضت ها و جنبش هایی که در خاورمیانه با مبانی فکری اسلام روی می دهد را با دقت بررسی و علل و عوامل این جنبش ها را برای مخاطب تشریح کنم.

نویسنده کتاب " حزب الله لبنان و بیداری اسلامی " افزود: ورود استعمار به کشورهای خاورمیانه و مسلمان همیشه و در همه حال با این نیت صورت گرفته که از غفلت و نادانی مردم این کشورها سوءاستفاده کنند و تا جایی که می توانند سرمایه های این کشورها رابه نفع خود مصادره کنند.

نویسنده کتاب " امام خمینی و انتفاضه فلسطین " اظهار داشت: البته در بین مردم این کشورها همیشه و در همه حال روشنفکران مسلمان و باغیرتی وجود داشته که به نیت شوم استعمار پی برده و علم مبارزه را برافراشتند . اغلب این جنبش ها با نیت حفظ تمامیت ارضی و حفظ دین صورت می گرفته است . حزب الله لبنان پرچمدار این مبارزه اصیل است که در طی سالهای گذشته به عنوان یک بازیگر قوی و موثر در بازی های بین المللی نقش ایفا کرده و بر روی کشورهای دیگر تاثیر گذاشته است.

نویسنده کتاب " نهضت های اسلامی بازیگران جدید نظام بین الملل " تصریح کرد: شهید چمران نقش بسیار مهمی در شکل گیری حزب الله لبنان دارد. ایشان به محض ورود به لبنان شاخه نظامی حزب "عمل" را راه اندازی می کند و به جوانان این حزب آموزش نظامی می دهد ، مدیریت مدرسه "جبل العالم " را بر عهده می گیرد و تا جایی که می تواند در امور خیریه شرکت می کند و با رفتار و کردار نیکوی خود پایه های حزب الله لبنان را مستحکم می کند.

نویسنده کتاب " اصول و مبانی نهضت های اسلام " افزود: در حال حاضرحزب الله لبنان هم در حوزه سیاست داخلی تاثیر گذار است و هم در حوزه سیات خارجی. در حوزه سیاست داخلی باید گفت که هم اکنون حزب الله در جایگاهی قرار گرفته که هیچ اتفاقی در لبنان بدون اجازه حزب الله شکل نمی گیرد و به سرانجام نمی رسد. نقش حزب الله در آزادی جنوب لبنان و همین طور در جنگ سی و سه روزه بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است.

نویسنده کتاب " تاریخ نهضت های اسلامی در خاورمیانه " تاکید کرد:  در حوزه سیاست خارجی قدرت حزب الله به حدی رسیده که می تواند روی کشورهای منطقه تاثیر بگذارد. حزب الله همیشه و در همه حال محور مذاکرات و تصمیم های کشورهایی مثل ایران، ترکیه، سوریه، فلسطین و عربستان بوده و با گذشت زمان و قدرتمندتر شدن حزب الله تاثیر پذیری و تاثیر گذاری این حزب بر کشورهای منطقه بیشتر خواهد شد. 

نظر شما
پربیننده ها