امیر نصیرزاده تشریح کرد

نقش نهاجا در عملیات ثامن‌الائمه(ع)/ آل سعود شایستگی میزبانی حجاج بیت‌الله الحرام را ندارند

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی عراق به شدت از نیروهای سطحی خود پشتیبانی می‌کرد و آزادی عمل را از نیروی زمینی ما می‌گرفت، لذا نهاجا برای مقابله با این نیرو وارد عمل شد و توان هوایی دشمن را سرکوب کرد.
کد خبر: ۵۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ - 27September 2015

نقش نهاجا در عملیات ثامن‌الائمه(ع)/ آل سعود شایستگی میزبانی حجاج بیت‌الله الحرام را ندارند

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش، صبح امروز در مراسم صبحگاه عمومی این نیرو که در ستاد فرماندهی نیروی هوایی برگزار شد، با اشاره به  فاجعه دردناک منا که در اثنای مناسک حج رخ داد، اظهار داشت: این فاجعه نشان داد که رژیم سعودی لیاقت و شایستگی میزبانی از میهمانان خدا و حجاج بیتالله الحرام را ندارند.

وی افزود: با دیدن آن صحنههای دلخراش، انسان متوجه بی مبالاتی و عدم کفایت در مدیریت و برقراری نظم از سوی برگزارکنندگان و ماموران امنیتی میشود؛ متأسفانه در این حادثه حجاج بیتالله الحرام در شرایط بسیار سختی قرار گرفته و در عید قربان، قربانی ضعف مدیریتی آنان شدند.

امیر نصیرزاده ادامه داد: هرچند پیوستن به لقاءالله برای  این عزیزان در حین اجرای مناسک حج گوارا است؛ ولی نباید بی توجهی، کوتاهی و رفتارهای خشن و به دور از انسانیت آل سعود را در این جریان نادیده گرفت.

وی در ادامه با اشاره به وقایع، حماسهها و جانفشانیهای رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس اظهار کرد: اگر خاطرات و یاد آن دوران را بازگو میکنیم برای این است که جوانان و آیندگان کشور با این دلیرمردیها و حماسهها آشنا شوند و همچنین مسئولین امر بدانند چه رسالت سنگینی را بر عهده دارند.

معاون هماهنگکننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به نقش بی بدیل این نیرو در دوران دفاع مقدس گفت: بدون تردید دفاع مقدس یادآور جانفشانیها و ایثارگری بسیار بزرگ نیروی هوایی ارتش است؛ چراکه این نیرو تقریبا دو ساعت بعد از تجاوز وحشیانه صدام، با اجرای عملیات "اولین پاسخ" و در روز دوم نیز با اجرای عملیات 140 فروندی به دشمن فهماند که دچار اشتباه محاسباتی و در مسیر بسیار خطرناکی وارد شده است.

وی با اشاره به سالروز عملیات گسترده و تعیینکننده ثامنالائمه(ع) اظهار داشت: وقتی در عرصه سیاسی مردم توانستند چهره نفاق  را آشکار کرده و بنیصدر خائن را از سِمت فرماندهی کل قوا برکنار کنند، اتحاد و وفاق در جبههها رشد کرد؛ چنانکه اولین عملیات گسترده در راستای آزادسازی خاک وطن به نام ثامنالائمه در 5 مهر ماه 1360 پس فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان با همکاری ارتش سپاه و بسیج انجام شد.

امیر نصیرزاده خاطرنشان کرد: این عملیات در واقع سرآغازی برای عملیاتهای بزرگ طریقالقدس، فتحالمبین و در نهایت بیتالمقدس بود؛ که منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

وی افزود: در عملیات ثامنالائمه(ع) علاوه بر نیروهای زمینی و مردمی، نیروی هوایی ارتش نقش بسیار تعیینکنندهای را ایفا کرد، بهطوری که 10 روز قبل از انجام این عملیات ماموریت یافت تا بمباران قرارگاه لشکر 3 تیپ 6 زرهی و لشکر 9 پیاده را اجرا و بدین ترتیب شرایط لازم برای حمله گسترده به نیروهای سطحی را آماده کند.

معاون هماهنگکننده نیروی هوایی در تشریح نقش این نیرو در بخشی از عملیات ثامنالائمه گفت: شهر آبادان که به وسیله رودخانه محاصره شده بود، و دشمن برای نفوذ کامل به این شهر پلهای شناوری را بر روی این رودخانهها احداث کرده بود. انجام عکسبرداری هوایی شناسایی و در نهایت انهدام این پلها از دیگر ماموریتهای نیروی هوایی بود؛ که بدین ترتیب خطوط مواصلاتی دشمن جهت پشتیبانی و عقبنشینی قطع میشد، که نیروی هوایی به نحو احسن این موارد را به انجام رساند.

وی همچنین به درگیری نهاجا با نیروی هوایی دشمن در طول این عملیات اشاره کرد و افزود: نیروی هوایی عراق به شدت از نیروهای سطحی خود پشتیبانی میکرد و  آزادی عمل را از نیروی زمینی ما میگرفت؛ لذا نهاجا برای مقابله با این نیرو وارد عمل شد و توان هوایی دشمن را سرکوب کرد.

امیر نصیرزاده گفت: نهاجا در این عملیات درگیری شدیدی را با نیروی هوایی دشمن داشت و در این راستا 10 فروند از هواپیماهای دشمن را ساقط کرد.

معاون هماهنگکننده نیروی هوایی افزود: در این عملیات 183 سورتی پرواز و بمباران هوایی، و 9 سورتی پرواز شناسایی و عکسبرداری و همچنین بیش از 1500 سورتی پرواز پشتیبانی و ترابری داشتیم؛ که آمادهسازی این سطح پروازی، از زحمات خطیر کارکنان فنی نیروی هوایی بود.

وی با اشاره به شهادت شهید فکوری گفت: این شهید بزرگوار یکی از نوابغ و متفکرین نیروی هوایی قبل و بعد از انقلاب بود؛ او یک فرد متدین و فرماندهی خلاق بود، که در شش ماه اول جنگ طراحیهای عملیاتهای نیروی هوایی ازجمله کمان 99 را برعهده داشت.

امیر نصیرزاده افزود: این شهید بزرگوار همزمان بهعنوان وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی بود؛ که این نشان از اعتماد نظام به این فرمانده دلیر بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها