در گفت‌و‌گوی مردم عزادار با دفاع پرس مطرح شد

از بی کفایتی آل سعود تا سپردن خادم الحرمینی به کشورهای اسلامی

حادثه «منا» نشان داد آل سعود در اداره امور حج بی کفایت بوده و باید خادم‌الحرمینی به کشورهای اسلامی سپرده شود.
کد خبر: ۵۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵ - 04October 2015

از بی کفایتی آل سعود تا سپردن خادم الحرمینی به کشورهای اسلامی

در حاشیه مراسم تشییع پیکر هشت تن از جانباختگان حادثه «منا» در دانشگاه تهران، تعدادی از مردم عزادار در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس به اظهار نظرهایی در خصوص فاجعه منا و چرایی وقوع این فاجعه پرداختند؛ که تعدادی از این نظرات در ادامه آمده است.

اصلان دریغ مدیر یکی از کاروانهای حجاج و عتبات، درباره حادثه «منا» میگوید: دولتمردان آل سعود به دلیل اینکه تمرکز خود را بر مسایل دیگری ازجمله حمله به مردم یمن، کاهش قیمت نفت و پشتیبانی از داعش گذاشتهاند، نشان دادند که در مدیریت امور حج بی کفایت هستند.

وی میافزاید: در حج امسال دولتمردان جوان آل سعود سهمیه برخی از کشورها را افزایش داده و حتی سهمیهای هم برای اعضای داعش در نظر گرفته بودند، و این امر باعث شده بود که نتوانند امور حج را مدیریت کنند.

دریغ با اشاره به اینکه سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان سعودی باعث شد تا آنها مجبور به عذرخواهی شوند، ادامه میدهد: مدیریت حج باید در اختیار کسانی باشد که بتوانند میهمانان خانه خدا را به بهترین نحو ممکن پذیرایی کنند؛ نه اینکه مجموعه اقدامات آنها باعث آسیب دیدن حجاج شود.

احمد مرادی که در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار است نیز درباره هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولتمردان سعودی اظهار میکند: فرماندهان نظامی کشورمان اعلام کردند در راستای هشدار اخیر رهبری به دولتمردان آل سعود حاضرند جوابی محکم و قاطع به آنها بدهند؛ که چنانچه این موضوع اتفاق بیفتد، مردم نیز از چنین عکسالعملی حمایت میکنند؛ زیرا وقایع اخیر که در عربستان برای حجاج کشورمان روی داد، باعث رنجش و تنفر مردم از اقدامات مسئولان سعودی شده است.

حجتالاسلام محمود باقری نیز که سابقه تشرف به حج تمتع را دارد، درباره اینکه امروز برخیها از ضرورت تعطیل کردن مناسک حج از سوی کشورمان سخن میگویند، عنوان میکند: اعمال مناسک حج تمتع بر کسانی که استطاعت مالی دارند واجب است؛ یعنی بر خلاف حج عمره که عملی مستحبی محسوب میشود، حج تمتع از واجبات دین مبین اسلام برای کسانی که توانایی مالی دارند، محسوب میشود؛ به همین خاطر شاید نتوان آن را تعطیل کرد.

وی در ادامه تأکید میکند: البته تصمیم گیری در این مورد از وظایف ولی فقیه جامع الشرایط است به عبارت دیگر تعطیلی یا ادامه روند حج تمتع موضوعی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی باید درباره آن نظر دهند؛ پس همانگونه که در گذشته بهواسطه کشتار حجاج کشورمان در سال 1366 توسط آل سعود، امام خمینی(ره) تصمیم به تعطیلی سفرهای حج عمره و تمتع به عربستان گرفتند، در واقعه اخیر نیز تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند که میتوانند درباره ادامه یا تعطیلی حج توسط کشورمان، تصمیم بگیرد.     

بهروز امیدی از اساتید دانشگاه هم در خصوص نحوه تنبیه آل سعود، میگوید: شاید بهترین تنبیهی که بتوان برای سکانداران بی تجربه عربستان اتخاذ کرد، ستاندن منصب خادمالحرمینی از این کشور و سپردن آن به دست شورایی از نمایندگان کشورهای اسلامی باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار