یادداشت/

فعالان رسانه‌ای ودفاع مقدس

خانم ندا شفیعی مدرس علوم ارتباطات اجتماعی و مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز و از فعالان رسانه‌ای است که اشراف خوبی به موضوعات مرتبط با رسانه دارد. وی در یادداشت ذیل از زاویه‌ای نسبتا تازه‌تر به موضوع دفاع مقدس و نقش فعالان رسانه‌ای پرداخته است.
کد خبر: ۵۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸ - 05October 2015

فعالان رسانه‌ای ودفاع مقدس

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ایام دفاع مقدس گنجینهای سترگ و ماندگار از ارزشهای انسان ایرانی است. گنجینهای که به یک قشر یا طبقه خاص و یا به یک نسل یا دو نسل محدود نخواهد شد. دفاع مقدس و ارزشهای آن را منبعی ارزشمند و همیشگی باید دانست. اما، وجود این ثروت لایزال الهی هنگامی اهمیت بیشتر خواهد یافت که فعالان رسانهای بتوانند به زبان به روز شده در توصیف و بازنمایی , رویدادهای بیبدیل آن ایام را به نیکویی انتقال دهند.
در تعریف رسانه در دانشنامه علوم اجتماعی گفته شده که: رسانههای گروهی یک نهاد اجتماعی را تشکیل میدهد که به تولید و توزیع دانش و در حیطهای فراتر از کلمات میپردازد و دارای مشخصهای برجسته و بارز چون استفاده نسبی از فن آوری پیشرفته در تولید و پخش پیامها میباشند نظام مندی و قواعد اجتماعی موجود در این نهاد و سمت و سوی پیامها، مخاطبین گستردهای را در بر میگیرد که برای فرستنده پیام مشخص نیست.
در این تعریف رسانه به معنی گستره آن، شامل انواع ابزارهای سنتی و مدرن، چون مطبوعات، صدا، عکس و نقاشی و گرافیک و کتاب و فیلم و سینما و ….را در بر میگیرد.
انتقال پیامهای جاودانه دفاع مقدس با هدف جامعه پذیری و پیوند میان نسلی باید انجام شود. انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، هدف اصلی رسانه است.
حال تا چه حد فعالان رسانهای پس از جنگ توانستهاند این وظیفه اسلامی و میهنی را ایفاء نمایند؟ تلاشهای زیاد و ارزشمند و بزرگی تاکنون انجام شده، اما به نظر میآید هنوز هم کارهای زیادی مانده است که باید با شناسایی و تقویت نقاط قوت و همچنین با شناخت نقاط ضعف برای رفع آنها تلاش کرد.
جامعه ایران جامعه جوان و پویایی است. این جمعیت جوان به شدت کنجکاو و جستجوگر است. این جمعیت عظیم به دنبال تحلیل عقلانی و استدلالی تمامی رویدادهای تاریخی است. دسترسی این جمعیت بسیار بیشتر و متنوعتر و فراگیرتر از نسل پدران و مادران خویش است. حتی میتوان گفت این قشر بزرگ اجتماعی از نهادها و مسئولان رسمی رسانهای جلوتر هستند. این واقعیتها، کار را برای فعالان رسانهای روز به روز مشکلتر و سختتر میکند. به بیان دیگر فعالان رسمی و غیر رسمی رسانهها، گاهی عقبتر از مخاطبان خویش هستند. در حالی که هدف اصلی و کارکرد رسانه در تعریف ارتباط موثر، فن انتقال اطلاعات، با ابزارهای مختلف به مخاطبان است.
رویداد دفاع مقدس لایههای مختلفی دارد. شاید لایه ظاهری آن، مثل هرجنگ و درگیری، در هر کجای دیگری شبیه هم باشد، اما آنچه آن را از دیگر حوادث متمایز میکند، روح و جوهر این حوادث است. روح ایثارگری و شهادت، دفاع از اسلام و امام، فداکاری و از جان گذشتگی، عرفان و عبادت و شب زندهداریها، گذشت و صمیمیت و خلوص رزمندگان، بسیجیان و سپاهیان و ارتشیان و حضور مردم شهری و روستایی و عشایری، معلمان، دانشجویان و اساتید دانشگاهها، طلاب و روحانیون و همه و همه، نمادی همیشگی از پیوند امام و امت خویش بود.
فعالان رسانهای باید ابتدا، روح و جوهر پیام دفاع مقدس را بشناسند و سپس با ابزار و تکنیکهای رسانهای جدید آن را به جوانان انتقال دهند. ساخت فیلم، اجرای نمایش، جلسات خاطره گویی، انتشار کتاب خاطرات رزمندگان و مردم کوچه و بازار و مهاجران جنگ تحمیلی و نشر کتابهای تحلیلی از چرایی جنگ و….. از طریق دهها نوع فعالیت امکان انتقال و جامعه پذیر کردن جوانان را خواهد داشت.
با مقایسه حجم کارهایی عظیم و تاثیر گذار که در زمینه سینما و رمان و … در مورد دو جنگ جهانی توسط غربیها تا کنون ساخته شده، کافی است تا کم کاری ما را در این زمینه آشکار کند. پس از جنگ جهانی این باور در جامعه جهانی بوجود آمد که رسانهها قادر به دگرگون ساختن افکار عمومی و سوق دادن مردم به طرف هر دیدگاهی است. (نظریه گلوله جادویی یا سوزن تزریقی) به همین دلیل فعالیتهایی گسترده خصوصا در حوزه سینما انجام شد.
خاطره شهدا و حضور جانبازان و ایثارگران همیشه بارمسئولیت را بر ما و فعالان رسانهای یاد آوری میکند. هزاران حادثه کوچک و بزرگ در دفاع مقدس روی داده است. کار فعالان رسانه، تنها بیان و به تصویر کشاندن نیست، کار فعالان رسانهای درمورد دفاع مقدس، بیان هنرمندانه و زیبا شناسانه دفاع مقدس است.
ارزشهای دفاع مقدس، مثل گذشته میتواند عامل مهمی در تقویت همبستگی اجتماعی و ترویج ارزشهای دینی و میهنی جامعه جوان ما باشد.
دفاع مقدس منبع و گنجینه لایزال از ارزشها و هزاران حادثه زیبای انسانی را در دل خود دارد. خالق همه این ارزشها، سربازان جان برکفی بودند که آسایش امروز ما مرهون فداکاریهای آنهاست. شهداء رفتند و وظیفه انتقال پیام آنها بر دوش اصحاب رسانه و هنرمندان و نویسندگان سنگینی میکند. یادشان و نامشان همیشه گرامی باد.
جمعیت جوان ایران به شدت کنجکاو و جستجوگر است. این جمعیت عظیم به دنبال تحلیل عقلانی و استدلالی تمامی رویدادهای تاریخی است و دسترسی بسیار بیشتر و متنوعتر و فراگیرتر از نسل پدران و مادران خویش دارد و از نهادها و مسئولان رسمی رسانهای جلوتر هستند. این واقعیتها، کار را برای فعالان رسانهای روز به روز مشکلتر و سختتر میکند.
*فعالان رسانهای باید ابتدا، روح و جوهر پیام دفاع مقدس را بشناسند و سپس با ابزار و تکنیکهای رسانهای جدید آن را به جوانان انتقال دهند.

 

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار