دوازدهمین نشست ستارگان محراب برگزار شد

آیت الله اوسطی داشتن قدرت علمی، تقوا، احساس تکلیف و انصاف را از ویژگی های مرحوم آیت الله ملا علی کنی برشمرد و گفت: کرسی تدریس مرحوم ملاعلی کنی، یکی از عالی ترین کرسی های درس و مباحثه بود.
کد خبر: ۵۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ - 05October 2015

دوازدهمین نشست ستارگان محراب برگزار شد

به گزارش سایر رسانه های دفاع پرس به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، دوازدهمین  نشست ستارگان محراب با هدف بزرگداشت آیت الله ملاعلی کنی، ظهر امروز ١٢ مهر ماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ائمه جماعات، علما و روحانیون و دوستداران ایشان در مسجد مروی برگزار شد.

 در این نشست، آیت الله اوسطی، از مدرسین حوزه علمیه با اشاره به ویژگی های شخصیتی حضرت آیت الله ملاعلی کنی گفت: ایشان از توفیقات الهی برخوردار و نمونه بارز «توفیق من الله»  بودند. ایشان با وجود آنکه روستا زاده ای بود که در قریه کن سکونت داشت اما به دنبال درس و بحث بودد و این علاقه به قدری شدید بود که پدر را راضی کرد تا بعد از آنکه در اصفهان و دیگر شهرها مقدمات را خواند به نجف برود و در کنار آیت الله شیخ حسن کاشف الغطاء و محمد حسن نجفی صاحب جواهر تلمذ کند. به گونه ای که صاحب جواهر ایشان را جز چهار نفری که می توانند دارای اجتهاد باشند، معرفی کرد.


بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی


وی احساس تکلیف و عمل به تکلیف را از دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله ملا علی کنی برشمرد و افزود: ایشان می توانست در نجف باشد و  در همان جا مشغول به تدریس شود و جز ستاره ها و چهره ها باشد اما احساس کرد که در تهران و  وطن خود می تواند مفید و محور باشد زیرا از این طریق می توانست مشکلات روحانیت و کرسی ائمه جماعات در شهرها را متوجه شود.

 آیت الله اوسطی خاطر نشان کرد: حضرت آیت الله ملا علی کنی در اوایل زندگی هم  با مشکلات اقتصادی روبرو بود اما همت بالا، تقدیر الهی و  مشیت حق موجب شد تا مشکلات ایشان حل شود و وضعیت اقتصادی ایشان بسیار خوب شود. خداوند نیز به ایشان نفوذ بسیار بالایی داد به گونه ای که شاه قاچار با تمام قدرت در مقابل ایشان مودب می نشست.

 این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر ویژگی های اخلاقی مرحوم آیت الله ملا علی کنی گفت: قدرت علمی و تقوای بسیار بالای ایشان موجب شد که مسائل پیچیده سیاست و سیاست بازان را خوب بداند به گونه ای که وقتی ناصرالدین شاه مسئله کشف حجاب را برای اولین بار مطرح کرد ایشان در مقابل آن ایستاد و همچنین در مقابل قرار داد رویتر ایستادگی کرد.

  در مورد موضوع ولایت فقیه نیز ایشان معتقد بود در دوران غیبت باید نظرات مجتهدان جامع الشرایط را مورد توجه قرار داد.

  وی  داشتن انصاف را از دیگر ویژگی های حضرت آیت الله ملا علی کنی نام برد و ادامه داد: انصاف مافوق عدالت است در روایات اسلامی  برترین اعمال در سه مولفه نام برده شده است که یکی از این سه، انصاف است.

 آیت الله اوسطی کرسی تدریس مرحوم آیت الله ملاعلی کنی را یکی از عالی ترین کرسی های درس و مباحثه نام برد، گفت: ایشان با وجود داشتن وضع مالی بسیار خوب و  ثروت بالا در این زمینه از امیر المومنین علی(ع) تاسی می گرفت و موقوفات فراوانی از خود در کن، ورامین، شهرری، تهران و قزوین به جای گذاشت به گونه ای که به صورت وقف از ملکیت خود خارج کرد و باید گفت که آیا اگر آیت الله ملاعلی کنی آن سرمایه علم و تقوا را نداشت می توانست چنین نفوذی در میان مردم داشته باشد.

 وی همچنین اظهار کرد: امروز شهرهای ما از داشتن چنین شخصیت های بزرگی خالی است و باید دید که مشکل کجاست؟ امروز ائمه جماعات با مشکلات  و سختی های بسیاری روبرو هستند اما وقتی به چنین الگوهایی نگاه می کنیم صبر و آرامش بسیاری کسب می کنیم زیرا که این افراد مصداق آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ» هستند.

  این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گاهی اوقات فکر می کنیم که بزرگانی همانند شیخ انصاری ها، آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) به دلیل داشتن خدمتگزارانی  توانسته اند به چنین شکوفایی دست پیدا کنند و به مراحل علم و  عمل برسند اما با نگاه به احوالات این بزرگان می توان به مسائل حادی  برخورد کرد که در انسان های معمولی دیده نمی شود. این بزرگان با داشتن مشکلات فراوان از صبر و شکیبایی در مسیر ارشاد و تبلیغ برخوردار بودند.

   وی در مورد برخورد و دلایل علاقه مندی جرجرداق مسیحی به امام علی(ع) و اینکه امیر المومنین علی(ع) را بالاتر می دانید یا حضرت مسیح که سوال یکی  از ادبای تهران بود، بیان کرد: جرجرداق مسیحی در پاسخ به این سوال گفت که وقتی احوالات  علی(ع) را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم  که این چهره نورانی و نمونه یک انسان کامل در بین ما است که نتوانستیم او را بشناسیم و بشناسانیم و به همین جهت تلاش کردم این چهره نورانی را به جهان انسانیت معرفی کنم و از طرفی علی(ع) را کمتر از مسیح نمی دانم.

  در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین معراجی، مدیر ناحیه شهید محلاتی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این نشست ها با هدف تجلیل و تکریم از مقام شامخ روحانیت با محوریت مسجد و امام جماعت برگزارمی شود که از بزرگداشت آیت الله برهان آغاز شده است و امروز شاهد برگزاری دوازدهمین نشست ستارگان محراب هستیم تا از تلاش های  مرحوم آیت الله ملاعلی کنی که متولی، موسس و امام جماعت مسجد مروی بود و خدمات بسیاری در این مسجد انجام داد، تقدیر کنیم.

  در پایان این نشست از تابلو یادبود حضرت آیت الله ملاعلی کنی  رونمایی به عمل آمد.

  

بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  1  

 بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  4

بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  2

 

 

بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  10

بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  9 

    بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  7
بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  6
بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  5
بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  3
 بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی

بزرگداشت آیت الله ملا علی کنی  8

نظر شما
پربیننده ها