با حضور امیر سیفی؛

7 جلد از مجموعه "زینب و مادرش" رونمایی شد

آئین رونمایی 7 جلد از مجموعه 14 جلدی "زینب و مادرش"، عصر امروز با حضور معاون نیروی انسانی ارتش و برخی از مسئولان این نهاد برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱ - 02November 2013

7 جلد از مجموعه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم "حسن سیفی" معاون نیروی انسانی ارتش طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه سال 1320 نقطه عطفی در کشور ما است، اظهار داشت: این سال، سال جهش ایران سمت نیکیها و خوبی ها بود. اگرچه در این سال طاغوت حاکمیت را به فرزند خود میسپارد، اما جرقههای پیروزی در آینده زده می شود.

وی ادامه داد: با از راه رسیدن 13 آبان 1342 بود که امام خمینی (ره) فرمودند «سربازان من در قنداق هستند».

امیر سیفی با بیان اینکه فرهنگ ما در دهه اول مورد هجوم واقع شد، افزود: در این دوران داستاننویسی وارد عرصه متفاوتی شد و متاسفانه در این دهه اکثر کتابهایی که در بحث داستانهای کوتاه، رمان، شعر و مقاله وجود داشت ترجمه بود و تاسف بارتر از آن اینکه در این برهه نیروهای مذهبی وارد عرصه شدند.

سیفی اذعان داشت: میدان برای ترجمه کتابهای شرقی از نوعی روسی و مارکسیستی و یا ترجمه انگلیسی با مضمون زندگی مدرن با فرهنگ آمریکایی باز شد. در کنار این مجموعه کتابها اگر کتابی از خروش گفته است اجبارا به گونه ای بیان شده که در آن حاصل اندیشههای شرق را به رخ جهانیان می کشد.

وی گفت: مجلات و کتابها و مقالات منتشر شده در این دهه بیشتر رنگ و بوی دین زدایی داشت.

وی ادامه داد: با این روند کم کم فرهنگ سکولار جایگزین فرهنگ دینی میشد. در داستانهای این دهه صحبت از عزت و کرامتی که سعی مردم را به آن سوق میداد نیست، بلکه انسانها را به بی تفاوتی و غیرت دینی سوق میدهد.

امیر سیفی با بیان اینکه تا به آن روز کسی فکر نمیکرد که از دل چنین فضایی مردی بیرون آید که بخروشد، تصریح کرد: در این برهه در کتابها سه مدل از جمله قصه مطرح میشود که حقیقت ندارد و در اینجا قصه وسیلهای می شود که عشق آن را همراهی میکند.

معاون نیروی انسانی ارتش گفت: در آن دهه فیلمهای ساخته شده فیلمهای خاصی بودند که در آنها عنصر دین دخیل نبود.

وی با بیان اینکه من قصد توهین به هیچ نویسندهای را ندارم، افزود: اندیشههای نویسندگان برای من محترم هستند.

امیر سیفی با اشاره به ملموستر بودن شخصیتهای داستانی تصریح کرد: در این قسمت داستاننویسان خوبی پا به عرصه نوشتن نهادند و کارهای خوبی نیز انجام شد.

وی افزود: این مسیر تا دهه 40 ادامه داشت و از کتاب به عنوان راهی برای رسیدن به اندیشهها استفاده شد و در این میان کتاب، شعر و مقاله رسانهای شد برای انتقال پیام.

امیر سیفی با اشاره به کم کاریهای مذهبی در این دوران تصریح کرد: بزرگترین ضربهای که در این دهه به ما زده شد عدم انجام کار تشکیلاتی بود. در دهه 30 NGOهای ضد دین شکل گرفت و در دهه 40 در انتشارات به صورت منظم دین را هدف قرار دادند که دولت وقت هم از آنها حمایت کرد.

معاون نیروی انسانی ارتش ادامه داد: چند مساله در تاریخ شیعه وجود دارد که بسیار کم به آن پرداخته شده است. موضوع اول بعثت، دیگری غدیر و موضوع سوم عاشورا است.

امیر سیفی با بیان اینکه در موضوع عاشورا صحنه داستان به متن جامعه کشانده شد، افزود: ناگفتهها در کشورهایی چون ایران، پاکستان و بحرین به خیابانها کشیده شد در این بخش موفق عمل کردیم، اما در داستاننویسی چه در مسئله بعثت، چه در غدیر و چه در عاشورا ضعیف عمل کردیم.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که بهترین اثرهای هنری در آنها خلق شده از نمادهای ملی و ابزار ادبیات استفاده شده است.

معاون نیروی انسانی ارتش با اشاره به اینکه وحی، پیغمبر و قرآن در ظرف خود و در سطح جامعه به خوبی معرفی نشده است، ادامه داد: محتوای داستانهای ما با دین بسیار متفاوت است.

امیر سیفی گفت: رستم دلیر نماد این ملت است، اما در افسانهها ما باید رستمهای میدان مین چون شهید همت و شهید باکری را به مردم معرفی کنیم.

وی نیروهای مسلح را مورد خطاب قرار داد و تأکید کرد: نیروهای مسلح باید به میدان آیند و قلم به دست گیرند.

امیر سیفی با بیان اینکه تقریبا دو سوم شهدای ما در روستاها و یا شهرستانها بودند، افزود: در این هفت جلد کتاب، رستمهای ما در روستاها هستند. امروز قهرمانهای ما کسانی هستند که با افسانهها متفاوت بوده و در دست آنها شمشیر و سپری دیده نمیشود.

وی با بیان اینکه این مجموعه هفت جلدی به روستاییانی میپردازد که در زمان جنگ با کمترین هزینه و بیشترین کمک حافظ انقلاب و پشتیبان ما بودند، اذعان داشت: اولین کتاب از این مجموعه "شام رضوی" نام دارد و با نوشتن این کتاب به مسئولان، رؤسا، نمایندگان و دیگران اعلام میکنم اگر روزی در این سرزمین به نیرویی احتیاج داشته باشیم روستاییان هستند که به عنوان اولینها اعلام آمادگی خواهند کرد.

امیر سیفی گفت: اگر مسئولان خواهان این هستند که شرمسار مردم نشوند به روستاها رفته و به آنها رسیدگی کنند.

وی "به سوی خوشبختی" را نام دومین اثر خود عنوان داشت و تصریح کرد: در این بخش حرکت روستاها به جاهای مختلف، زندگی سخت و تشکیل هستههای مقاومت به تصویر کشده میشود. همچنین "روستای دیگر زندگی دیگر"، "زندگی در غربت"، "شکست سکوت" و ... از دیگر عناوین این مجموعه هفت جلدی است.

معاون نیروی انسانی ارتش با بیان اینکه در این کتب سعی شده تمام نیروها از جمله سپاه، ارتش، بسیج و جهاد را در کنار هم قرار دهیم که همه آنها از یک نیرو سرچشمه میگیرند، ادامه داد: مردم و رهبری دو عنصر بزرگ و پررنگ مطرح شدهاند و در این کتابها جایگاه زمامدار در کشور مانند نخ تسبیحی معرفی شده است که در صورت پاره شدن، جمعیت پراکنده میشود.

امیر سیفی چاپ این 14 کتاب را در طرح 14 معصوم عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که کتابهای دیگر را سریعتر منتشر کند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از هفت جلد کتاب از مجموعه 14 جلدی "زینب و مادرش" با حضور امیر سیفی، امیر اسماعیلزاده و برخی از مسئولان ارتش رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها