اندیشکده واشنگتن گزارش داد

پیام‌های شلیک موشک‌های کروز روسیه از دریای خزر

یک اندیشکده آمریکایی نوشت: اولین شلیک موشک در تاریخ معاصر از دریای خزر علیه دشمن و نیز استفاده از موشک کروز برای بار نخست در سوریه می‌تواند پیامدهای گسترده‌تری در زمینه اوضاع جنگی و موقعیت امنیتی منطقه داشته باشد.
کد خبر: ۵۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ - 12October 2015

پیام‌های شلیک موشک‌های کروز روسیه از دریای خزر

 
به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، اندیشکده «واشنگتن» در گزارشی تحلیلی پیرامون شلیک موشکهای کروز روسیه از دریای خزر علیه مواضع داعش و سایر گروههای تروریستی نوشت: حملات موشکی در سوریه نشان از همکاری بیسابقه بین روسیه و ایران بود.

وزارت دفاع روسیه در 7 اکتبر اعلام کرد کشتیهای جنگیاش 26 موشک کروز را از دریای خزر به 11 هدف داعش در رقه، حلب و ادلب که در عمق کشور سوریه قرار گرفتهاند، شلیک کرده است.

خبرگزاری فارس: پیام‌های شلیک موشک‌های کروز روسیه از دریای خزر

این رویداد 2 رویکرد را مد نظر قرار میدهد و میتواند در مجموع پیامدهای گستردهتری در زمینه اوضاع جنگی و موقعیت امنیتی منطقه داشته باشد. این اولین باری است که در تاریخ معاصر موشکی از دریای خزر علیه دشمنی شلیک شد و همچنین اولین بار است که در نبرد سوریه از موشکهای هدایتشونده استفاده شده است.

به نوشته این اندیشکده، روسیه از ایران و عراق برای شلیک این موشکها کسب اجازه کرده بود؛ به طوریکه وزارت دفاع روسیه عنوان داشت در این عملیات با متحدانش هماهنگی لازم صورت گرفته بود و اطلاعات مورد نظر از سوی ماهوارهها، پهپادها و منابع محلی ایران و عراق برای انجام این عملیات فراهم شده بودند.

 


شلیک موشک روسیه از دریای خزر

بر اساس این گزارش، موشکهای هدایتشونده روسیه در قیاس با سلاحهای قبلی بکار رفته در سوریه، از قدرت انفجاری معادل 11700 کیلوگرم (26000 هزار پوند) برخوردار بوده و دارای قدرت هدفگیری بالا و کمخطر بودند. از سوی دیگر موشکهای شلیک شده «3M-14T» با پرواز اولیه در سرعت زیر صوت  و در ارتفاع پایین حدود 15 متر در مرحله آخر با سرعت فرا صوت و با شتاب به هدف اصابت کردهاند. موشکهایی که از سوی ماهواره گلوناس و جی پیاس نیز هدایت شده بودند.

اندیشکده واشنگتن در ادامه نوشت: در حالی که انجام این عملیات نشان از همکاری کمسابقه نظامی بین ایران و روسیه در نبرد برای حفظ بشار اسد دارد، همچنین نشان از تغییر خطوط  جغرافیای سیاسی منطقه در ابعاد گستردهتر دارد؛ همانطور که در سال 2011 روسیه و قزاقستان با انجام رزمایش مشترکی در دریای خزر حمله بالقوه به منافع دشمن را به اجرا گذاشتند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها