دکتر تولایی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

200 شهید گمنام تاکنون از طریق ژنتیک شناسایی شدند/ آمادگی مرکز ژنتیک نور برای شناسایی جانباختگان «منا»

مدیر مرکز ژنتیک نور گفت: مرکز ژنتیک نور تاکنون موفق شده 200 شهید گمنام را از طریق تطبیق نمونه‌های ژنتیکی شناسایی کند.
کد خبر: ۵۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ - 13October 2015

200 شهید گمنام تاکنون از طریق ژنتیک شناسایی شدند/ آمادگی مرکز ژنتیک نور برای شناسایی جانباختگان «منا»

دکتر "محمود تولایی" مدیر مرکز ژنتیک نور وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) در گفت و گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، درباره برنامهها و موفقیتهای این مرکز گفت: برنامه بلند مدت ما این است که در دوران جهاد علمی جمهوری اسلامی ایران، مرکز ژنتیک نور به یک مرکز منطقهای تبدیل شود تا بتواند به هر مظلومی که جفایی در حق آن صورت گرفته، کمک کند.

وی افزود: علاوه بر این از حوزههای دیگری که محققین این مرکز فعالیت دارند، میتوان به حوزههایی مانند ژنتیک جانبازان ـ ژنوم درمانی ـ و شناسایی زود هنگام بیماریهای صعب العلاج و سرطانی اشاره کرد.

دکتر تولایی در خصوص نحوه ارتباط با خانواده شهدای گمنام نیز بیان داشت: نمایندگانی در استانها داریم که از طریق ایثارگران و بهداری سپاه به خانواده شهدای گمنام، مراجعه میکنند و نمونه گیریها را انجام میدهند و آنهایی هم که در تهران هستند و برای خون گیری و نمونه گیری مشکل تردد دارند، تیمهای سیار به منازل این افراد اعزام میشوند تا از آنها نمونه گیری صورت گیرد.

وی در ادامه به توفیقات کسب شده توسط این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: در هفت ماهه سال 94 به اندازه تمام توفیقات کسب شده در سال 93 و در سال 93 نیز به اندازه یک و نیم برابر سال 92، در این مرکز فعالیت صورت گرفته که این هم به دلیل کسب تجربههای کاری و تجهیزات بیشتر بوده است.

مدیر مرکز ژنتیک نور اضافه کرد: مرکز ژنتیک نور تاکنون موفق شده 200 شهید گمنام را از طریق تطبیق نمونههای DNA شناسایی کند.

وی هم چنین بیان داشت: تنها حامی این مرکز تا به امروز، اداره ایثارگران سپاه و کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح بوده لذا انتظار داریم سایر دستگاههای مربوطه نیز این مرکز را در انجام مأموریتهای خود یاری دهند.

دکتر تولایی در ادامه به موضوع کمک به شناسایی جانباختگان مراسم حج امسال نیز گفت: 23 شهریور بعد از حادثه سقوط دکل در مسجد الحرام و پنجم مهر نیز بعد از حادثه منا، برای کمک به شناسایی جان باختگان به دستگاههای مربوطه اعلام آمادگی کردیم که هر زمان لازم دانستند، میتوانیم کمکهای لازم را به آنها ارایه دهیم.

انتهای پیام/

      

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار