ایران و آمریکا وال‌استریت‌ژورنال:

تنش‌های ایران و آمریکا علی‌رغم توافق هسته‌ای پابرجاست

یک روزنامه آمریکایی با استناد به نظرات مقام‌های فعلی و اسبق این کشور به پابرجا ماندن تنش‌های میان تهران و واشنگتن علی‌رغم توافق هسته‌ای اشاره کرده و می‌افزاید اختلافات طرفین بر سر مسائل خاورمیانه می‌تواند توافق را «غرق کند.»
کد خبر: ۵۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱ - 13October 2015

تنش‌های ایران و آمریکا علی‌رغم توافق هسته‌ای پابرجاست

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مقامهای فعلی و سابق آمریکا میگویند «برجام» از تنشهای موجود میان این کشور و ایران نکاسته و اختلافات دو کشور بر سر طیف گستردهای از موضوعات مربوط به خاورمیانه و سیاستهای داخلی ایران رو به فزونی است.

 
والاستریتژورنال، آزمایش موفقیتآمیز موشک دوربرد «عماد» در روز یکشنبه و اعلام حکم دادگاه «جیسون رضائیان» را جدیدترین مصادیق پایبندی ایران به سیاستهای دیرینه آمریکا ستیزانه دانسته است.
 
این گزارش در ادامه به آنچه نگرانیهای فزاینده متحدان منطقهای آمریکا خوانده شده اشاره کرده و میافزاید ریاض و تلآویو هراسانند که ایران از پوشش دیپلماتیک ایجاد شده در سایه «برجام» و میلیاردها دلار داراییهای آزادشده وفق این سند، برای تقویت جایگاه خود و متحدانش در منطقه استفاده کند.
 
روزنامه آمریکایی در ادامه با طرح ادعاهایی در زمینه همکاری نظامی ایران با روسیه برای تقویت جایگاه بشار اسد، رئیسجمهوری سوریه و حمایت از اعضای جنبش انصارالله در یمن مینویسد: «نگرانیها در واشنگتن و اروپا درباره اینکه این درگیریها آتش جنگ منطقهای وسیعتری میان ایران و عربستان سعودی را شعلهور کنند رو به فزونی است.»
 
مقامهای اسبق آمریکایی که در زمینه دیپلماسی با ایران ایفای نقش کردهاند از تحلیل رفتن توانایی دولت باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا برای اجرای توافق حاصل شده با ایران در چنین شرایطی، سخن میگویند.
 
«ریچارد نفیو»، از اعضای ارشد تیم مذاکرهکننده هستهای آمریکا تا اواخر سال 2014 که از او به عنوان یکی از معماران تحریمهای هستهای علیه ایران هم یاد میشود گفت: «این خطر وجود دارد که مسائل غیرهستهای توافق هستهای را غرق کنند. چشماندازها، وحشتناک هستند.»
 
در همین حال، مقامهای دولت آمریکا روز دوشنبه بار دیگر تأکید کردهاند توافق هستهای امضاشده در تیرماه سال جاری تنها بر محدود کردن توان ایران برای دستیابی به سلاحهای اتمی، و نه مسائل منطقهای متمرکز است.
 
«جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا میگوید واشنگتن به دقت آزمایش موشکی ایران در روز یکشنبه و مسئله جیسون رضائیان را تحت نظر دارد و در حال بررسی واکنش به آنها است.
 
او گفت: «در صورتی که آزمایش موشکی انجام شده توسط ایران ناقض هر یک از قطعنامههای شورای امنیت باشد از مجرای سازمان ملل به آن پاسخ مقتضی خواهیم داد.»
 
در همین حال، یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش نشود بامداد سهشنبه آزمایش موشک «عماد» را ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل خوانده و بر تمرکز دولت در واشنگتن بر این ارزیابی، تا کنون، تأکید کرده است.
 
«دنیس راس»، از مشاوران ارشد اوباما در دوره اول ریاستجمهوری گفت: «این اقدام، به لحاظ فنی، نقض توافق هستهای نیست، اما نشاندهنده نیتهای ایران است.»
 
منتقدان «برجام»، به نوشته والاستریتژورنال میگویند آزمایش موشک «عماد» در روز یکشنبه، اگر مفاد «برجام» را نقض نکرده باشد، خلاف روح آن است.
 
با این وجود، برخی از دیپلماتهای آمریکا و اروپا ادعا میکنند هنوز سخن گفتن از اینکه «برجام» در آغاز روابطی بهتر میان تهران و غرب ناکام بماند، زود است.
 
والاستریتژورنال در پایان به اظهارات «حسن روحانی»، رئیسجمهوری ایران در سازمان ملل اشاره کرده که گفته بود اجرای موفق این توافق میتواند از بدبینیها در تهران نسبت به واشنگتن بکاهد.
منبع: رسا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار