آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار مسئولان برگزاری حج:

لزوم تشکیل هرچه سریعتر کمیته حقیقت یاب/ علمای اسلام با جدیت فاجعه منا را پیگیری کنند

یکی از مراجع تقلید قم گفت: به منظور پیگیری فاجعه منا باید یک گروه حقیقت یاب از شما و کسانی که آسیب دیده‌اند و بعضی مراکز بین‌المللی هرچه سریعتر تشکیل شود و مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند.
کد خبر: ۵۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ - 22October 2015

لزوم تشکیل هرچه سریعتر کمیته حقیقت یاب/ علمای اسلام با جدیت فاجعه منا را پیگیری کنند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار حجت الاسلام والمسلمین آقای قاضی عسگر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و آقای اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، با ابراز تاسف مجدد از فاجعه غم بار و بسیار دلخراش منا، اظهار داشتند: این حادثه، حادثه بسیار مهمی بود و در تاریخ اسلام سابقه نداشت و واقعا تکان دهنده بود.

وی با تاکید بر این که این فاجعه باید با جدیت دنبال شود، فرمودند: علل وقوع این حادثه باید پیگیری و مشخص شود؛ علاوه بر این باید فکری بشود که برای سال های آینده تکرار نشود.

آیت الله مکارم شیرازی با تقدیر از زحمات و پیگیری های مجدانه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رییس سازمان حج و زیارت و تمامی دست اندرکاران عملیات حج، تاکید کردند: در شرایط عدم همکاری طرف سعودی، واقعا شما زحمت کشیده و هرآنچه در توان داشتید را بکار گرفتید و پیکرهای بسیاری از جان باختگان به کشور منتقل و در داخل نیز تشییع عجیب و باشکوهی از آنان انجام شد.

وی تاکید کردند: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به شهروندانش اهمیت می دهد و این مهم آبرویی برای ایران و شیعه بود و مردم خشم و نفرت خود را از آل سعود نشان دادند؛ در حالی که در دیگر کشورها چنین خبرهایی نبود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فاجعه منا را ضربه ای به قداست حج ذکر و تصریح کردند: متاسفانه باید اذعان کنیم که در پی این حادثه ضربه ای به قداست حج وارد شد که به این راحتی ها جبران نخواهد شد.

این مرجع تقلید افزود: در پی این رخداد، بعضی از مخالفین اسلام و مخالفین ما که در لباس اسلام خود را ظاهر می کنند، زبان شان بازشده و می گویند چه ضرورتی که حج بروید؟ عوارض دیگری نیز این فاجعه داشت که نباید از آنها غفلت کرد.

وی خواستار وقایع نگاری فاجعه منا با ذکر تمامی مستندات، اخبار و تصاویر شدند و فرمودند: این مجموعه باید هر چه سریعتر تهیه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا آنها بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است، این مساله کمک می کند فاجعه منا فراموش نشود.

آیت الله مکارم شیرازی اذعان داشت: افراد و نهادهایی نیز باید از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنند، ما نیز به عنوان مرجعیت می توانیم از ظرفیت ها و ارتباطاتی که با علما و بزرگان جهان اسلام داریم برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا نگرانی هایی که برای امت اسلام ایجاد شده به نحوی رفع شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر لزوم اظهار همبستگی در غم همه مسلمانان و خانواده های داغدیده تاکید کرده و فرمودند: به منظور پیگیری این فاجعه باید یک گروه حقیقت یاب از شما و کسانی که آسیب دیده اند و بعضی مراکز بین المللی هرچه سریعتر تشکیل شود و مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند و خسارات وارده به جان باختگان و آسیب دیدگان جبران و جلوی تکرار چنین حوادثی حتی در مقیاس کوچک نیز گرفته شود.

وی با تاکید بر این که فارغ از مسائل سیاسی و با ادبیات واقع بینانه باید از علمای اسلام خواسته شود که این مسأله را دنبال کنند، تصریح فرمودند: باید با ادبیات مناسب و شایسته که ناشی از نصح و خیرخواهی باشد این مساله با جدیت تمام پیگیری شود.

وی خطاب به سرپرست حجاج ایرانی و رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشتند: شما جدای از آنها فکری برای زائران ایرانی بکنید. چه آنها برنامه ریزی بکنند چه نکنند، از حالا بنشیند و فکر کنید که در محدوده آنها چه آموزش هایی باید داده شود، چه پیش بینی هایی باید بشود، چه کارهایی باید بشود .

این مرجع تقلید افزود: باید عده ای باشند که محرم نشوند، اینها می توانند یک عمره مفرده بجا آورند و بعد آزاد باشند و امثال این موارد را پیش بینی بکنید و آموزش های لازم را ارائه کنید؛ از الان برای سال بعد برنامه ریزی کنید که چه کارهایی باید انجام شود تا آثار سوء زدگی از حج از بین برود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار