مهدی امیرکمالی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس؛

دکتر چمران هنوز هم تاثیر گذار است /به دنبال تربیت مدل چمران هستیم

محمد مهدی امیرکمالی از فعالان و صاحب نظران سیاسی و اجتماعی خاور میانه واز دوستان شهید چمران در لبنان گفت: صحبت از چمران و تجلیل از او در واقع سخن گفتن از بینش ها و روش هایی است که منش چمرانی ایجادمی کند ،زیرا چمران عزادار نمی خواهد Tهوادار می خواهدT تکرار می خواهد.
کد خبر: ۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ - 19June 2013

دکتر چمران هنوز هم تاثیر گذار است /به دنبال تربیت مدل چمران هستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، شهید چمران تنها مجاهدی بود که زمینه ی جهادی اش تنها به ایران و جنگ های نامنظم دوران دفاع مقدس محدود نمی شود. شهید چمران فردی فرا ملی بوده و تک بعدی دیدن این مرد خدا ،ظلمی آشکار به ایشان می باشد.


نیایش های عارفانه شهید چمران قلب هرانسان خدا ترس را به شوق وا می دارد تا بداند عشق، نه این بازی های خیابانی است و نه افسانه های اساطیری؛ بلکه عشق تعالی روح بشربه معشوقی است که دلدادگی مطلق از آن اوست. چمران مجاهدی خستگی ناپذیربود که نامش هنوز زینت بخش میدان های مجاهدت در جنوب لبنان و جنوب ایران است.


باید چمران را در گفتار جوان 22 ساله یی جستجو کرد که در آمریکا متولد شده و در پی یافتن خود، با روح بلند و عاشق این مرد خدا آشنا شده و از آن پس با شنیدن نامش اشک فراق در گوشه چشمانش حلقه می زند.
با نزدیک شدن به سالروز تولد دوبارهی بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامی بهانه یی مهیا شد تا با یکی از دوستان شهید چمران، آقای محمد مهدی امیر کمالی هم صحبت شویم و یادی از این بزرگ مرد ایران در خاطره ها زنده کنیم.

امیر کمالی آشنایی خود با دکتر چمران را موضوع صحبت قرارداد وگفت : پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، من نیز یکی از جوانان پرشور و علاقه مند به مبارزات سیاسی و جریانهای انقلابی ، بویژه نهضتهای آزادیبخش در خارج از کشور بودم و طبعا در ارتباط با مبارزین و فعالان سیاسی قرارداشتم و جذابیت هاو مشاهده ی گروه ها و شخصیت های مطرح و انقلابی آن دوران روی ما اثر داشت .


اهمیت مساله فلسطین و فراگیری مبارزات سازمان آزادیبخش فلسطین و همکاری شخصیت های انقلابی ایرانی با آن ، تحت تاثیر مسائل و فعالیت های آن قرار گرفتم ،در صدد بودم با فراهم شدن شرایط و رفع محدودیتهایی که داشتم به آن سازمان ملحق شوم ، لکن پس از عزیمت به لبنان و مشاهده ی اوضاع متوجه تفاوتهای عمیق ایدئولوژیکی و سیاسی و فرهنگی این سازمان و مجموعه های آن با آرمانها و ایده آل ها و اعتقادات اسلامی شدم و همچنین اطلاعات و تحلیل های واژگونه و انحرافی که آن زمان مطرح بود و جریانهای چپ کمونیستی حتی مسلمان به آن ها دامن میزد آشنا شده بودم و سپس به این سازمان ملحق شدم .

همین مساله موجب گردید که به جستجوی حقیقت و یافتن مناسبترین گروه و جریان بپردازم ، چون در ایران از بعضی شخصیت ها ی انقلابی در خصوص امام موسی صدر و فعالیت های ایشان در لبنان اطلاعات و اخبارجالبی دریافت نموده بودم ، پس از اولین سفر مخفیانه به لبنان با تعدادی از جوانان انقلابی و اصیل که با شهید دکتر چمران و سازمان امل همکاری مینمودند آشنا شده و به این سازمان ملحق گردیدم .


پیروزی انقلاب اسلامی در همین زمان


خوشبختانه در همین زمان به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر فراوان آن بر منطقه ، بویژه جریان های انقلابی و جوانان مسلمان در لبنان و سایرکشورهای عربی و نیز روی کار آمدن شخصیت های آگاه و مطلع از واقعیت های خاورمیانه و لبنان و افشاگری های عناصر برجسته نظیر شهید دکتر چمران و دوستان ایشان تا حدودی حقایق برای مردم و مسئولان کشور روشن شده بود لکن تا کشف واقعیت ها کار زیادی لازم بود و من نیز که تا حدودی به بسیاری از قضایا نزدیک و ماهیت امور را دریافته بودم بنا به دستور و تاکید شهید دکتر چمران به تشریح و بیان این حقایق و ارائه اطلاعات و انتقال آگاهیهای لازم می پرداختم و بخصوص در دورانی که کاردار سفارت ایران در بیروت و سپس مسئولیت های سیاسی و اجتماعی که داشتم به این روشنگری ها ادامه دادم .


یادو افکارشهید چمران باید زنده نگه داشته شود

هرچند شخصیت تاریخی و سیاسی شهید چمران به جغرافیای خاصی تعلق ندارد ودر هویت جمعی دکتر چمران ،کل جمعیت جهان وحق طلبان تاریخ، سهم و نقش دارند، با این وجودنام و یادچمران در ایران یادآور حادثه ساز ترین کانون مبارزات جهان علیه صهیونیسم و اشغالگران اسرائیلی ، یعنی خاور میانه لبنان است ، و این نا آگاهی و حق ناشناسی نسبت به تاریخ معاصر بویژه تحولات خاورمیانه است که نقش شهید دکتر چمران به عنوان یکی از موسسان و بنیانگذاران نخستین جنبش مسلحانه شیعی در منطقه نادیده گرفته شود و تاثیر این عملکرد به نفع دین باوران و مسلمانان مورد توجه خاص قرار نگیرد .


مقاومت حزب الله یکی ازآرمانها ی دکتر چمران است


امروز همه ی صاحبنظران و مطلعان مسائل خاورمیانه و نهضتهای بیداری منطقه به خوبی میدانند که مقاومت اسلامی لبنان با محوریت حزب الله سرفراز و سایر نیروهای متحد آن یکی از محصولات فکری ، آرمانی و مدیریتی شهید دکتر چمران است که بنیانگذار جنبش امل و بازوی نظامی شورایعالی شیعیان لبنان به رهبری امام موسی صدر بود .


جناب سید حسن نصرالله رهبر خردمند و شجاع حزب الله زمانی فرمودند ما میوه درختی را میچینیم که نهال آن را امام موسی صدر کاشته بود به همین دلیل در ابتدای تاسیس حزب الله بدنه اصلی آن را کادرهای مومن و برجسته جنبش امل تشکیل می داد که غالبا از شاگردان و یاران شهید دکتر چمران بوده اند و جناب آقای سید حسن نصرالله در جوانی اولین حکم مسئولیت خود را از شهید دکتر چمران دریافت نموده بودو طبعا ما هم امروز از هواداران و مریدان ایشان هستیم و هر گونه حمایت از حزب الله را تکلیف خود می دانیم .


نقش دکتر چمران در معماری خاورمیانه


نقش دکتر چمران در معماری خاورمیانه ی جدید، تعیین کننده و مثال زدنی است و کارکرد اندیشه های اجتماعی و سیاسی آنروز دکتر چمران در وضعیت کنونی منطقه و آرایش سیاسی و امنیتی و اجتماعی خاورمیانه بویژه لبنان ، راهبردهای اصلی مقاومت در مقابل توطئه های اسرائیل و متحدان خارجی و منطقه ای آن است .


مشتعل ساختن مجدد آتش خشم وجهاد علیه رژیم صهیونیسم توسط دکتر چمران


یکی از مهمترین اقدامات و تاثیرات بزرگ منطقه ای دکتر چمران مشتعل ساختن مجدد آتش خشم وجهاد علیه رژیم صهیونیستی و استمرار جنگ های نامنظم و پارتیزانی علیه آن رژیم در مرزهای جنوب لبنان بود که به دلیل پیش بینی نشده بودن جنگ های چریکی و فرسایشی در دکترین نظامی صهیونیستها آسیب فراوانی به آنها می رساند.


در این رابطه باید توضیح دهم که رژیم صهیونیستی به دلیل ساختار اجتماعی و روانی داخلی خود قادر به تحمل یک جنگ طولانی و مقاومتی نیست و در صورتی که ماشین جنگی آن نتواند پیروزی مورد نظرش را سریعا بدست آورد دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد ، به همین دلیل اسرائیل در حملات نظامی خود از حداکثر قدرت منظم ومکانیزه و پیش برنده ی خود استفاده میکند تا بتواند هدف های نهایی خودرا در همان اول جنگ تصرف کند .


دکتر چمران با تاسیس سازمان امل و آموزش و مدیریت جوانان سلحشور شیعه اولین هسته های مقاومت مسلحانه در لبنان توسط دکتر چمران پایه گذاری شد. لازم به ذکر است که نام امل برگرفته شده ازحروف اول سه کلمه افواج المقاومه اللبنانیه یعنی گردانهای مقاومت لبنان است .

 

امام خمینی پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده است


امروزتشیع در لبنان سرریز تحولات انقلاب اسلامی ایران است و ظهور نمادین قدرت شیعه در معادلات منطقه بگونه ایست که به گفته ی سران رژیم صهیونیستی امام خمینی پشت مرزهای اسرائیل خیمه زده و در واقع عمق استراتژیک امنیتی ایران، مرزهای لبنان با اسرائیل است و این تهدید و تحقیر برای رژیم اقتدارگرای اسرائیل بی سابقه و غیر قابل تصوربودزیرا حزب الله لبنان تکامل یافته و نمونه ی ایده عالی برنامه های امام موسی صدر و دکتر چمران است ، و در حال حاظر هیچ گروهی به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی و محتوایی نیز قدرت نظامی قابل مقایسه با آن نیست .


سهم چمران در چنین تحولات و رویدادهایی انکار ناپذیر است و تلاشهای اصولی دکتر چمران برای تبدیل لبنان به پایگاهی شکست ناپذیر برای متوقف ساختن ماشین جنگی اسرائیل در برابر عجزو ضعف قدرتهای عربی و سازمانهای مدعی مبارزه با اسرائیل بسیار ستودنی است .


نداشتن آگاهی جوانان از شخصیت شهید دکتر چمران جوانان را از نعمتهای آن بزرگوار دور ساخته است


متاسفانه جامعه جوان ما اطلاعات و آگاهی چندانی از لایه های متعدد شخصیت چمران و نعمت های گوناگون وجودش ندارد و تنها شاهد تجلیل و بزرگداشت هایی از او بوده و نهایتا از او تصویر یک جنگاوری پرتوان یا عارفی دلسوخته یا تکنولوژیستی برجسته دارد و این در حالیست که دکتر چمران در چشم و دل آنهایی که اورا میشناختند و از نزدیک دیدار میکردند پدیده ای شگفت انگیز،انسانی باورنکردنی و اعجوبه ای بی همتا بود .
اودرنگاه مردی خدایی همچون امام (ره ) ،هنر مردان خدارا داشت و در نظر بسیاری از بزرگان معرفت، واسطه ی فیض و دریچه ی توحید و عرفان و آیینه کمال و جلال بود . انسان کنار چمران متوجه کاستی ها و ضعف های خود می شد و در کنار، چمران هم در اندیشه هم در انگیزه به اوج میرسید .


شهید دکتر چمران بهترین الگوبرای تغییر و تحول


روانشناسان می گویند دوست داشتن و محبت پیدا کردن نسبت به انسانهای بزرگ به انسان احساس بزرگی و کمال می دهد .چمران به عنوان انسانی که مایه های زیادی برای الهام بخشیدن به دیگرانسانها دارد و عظمت های وجودی و افتخارات و خصوصیات شگفت انگیزش حتی در زمان حیاتش ازاو اسطوره ساخته بود همیشه میتواند الگویی برای همه بویژه جوانان و بخصوص آن کسانی باشد که میل به شدن در انها بیشتر از میل به بودن و ماندن است . با دکتر چمران احساس میکنی که همیشه روی قله ها قرار داری و مثل پرنده ای که همیشه در پرواز است و میل به نشستن ندارد .

چمران مردی برای همه فصول و طرحی برای آینده تفکری برای بهتر زیستن و الگویی برای جهش و تکامل پیدا کردن است. توصیه ی من باز خوانی کتاب هستی چمران ،نزدیک تر شدن به او شبیه سازی خود به او و در یک جمله مثل چمران شدن است .


چمران عزادار نمی خواهد ، هوادار می خواهد، تکرارمی خواهد


انگیزه ی من برای معرفی بهتر و بیشتر چمران مرده پرستی نیست معرفی آنگونه بودن است .
صحبت از چمران و تجلیل از او در واقع سخن گفتن از بینش ها و روش هایی است که منش چمرانی ایجاد کند ، چمران عزادار نمی خواهد هوادار می خواهد تکرارمی خواهد چمران همان انسانی است که همه دوست دارندآنگونه باشند.


چمران همان قله بلندی است که نگاه به او ما را بالا میکشد زیرا بخاطر پاکی و وحدت درون و برون و صفای توحیدی اش نفوذ خاصی در دلها و تاثیر عجیبی روی منابع انسانی پیرامون خود دارد و حتی سالها پس از شهادتش دوستان ، مریدان ، شاگردانش با یاد کردن از او و مرور خاطره هایشان با او همان تاثیرات را احساس می کنند .


چمران نشانه های اهل بهشت را داشت و قدر خود را شناخته بود و در بی بهره ساختن شیطان از وجود خود سرآمد بود، چون چمران چمران بود .
 

نظر شما
پربیننده ها