افقهی در گفتگو با دفاع پرس عنوان کرد

تایید حکم اعدام شیخ نمر؛ پایان تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت/ تلاش ایران برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تایید حکم اعدام شیخ نمر، می‌تواند جرقه‌ای بر بشکه باروت خشم ملت عربستان از استبداد و ستمگری روزافزون رژیم خونخوار سعودی و پایانی بر تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت بر حجاز و خاستگاه اسلام باشد.
کد خبر: ۵۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ - 26October 2015

تایید حکم اعدام شیخ نمر؛ پایان تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت/ تلاش ایران برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، شیخ "نمر باقر النمر" روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر "العوامیه" در استان القطیف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دین به دنیا آمد؛ که از آن علمایی چون "آیتالله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

ازجمله خصوصیات اخلاقی وی را باید بلندمنشی و وسواس او در مراعات و حفظ اصول و مبادی و ارزشهای دینی ملاحظه کرد؛ که بازتاب آن بهخوبی در خط مشی فکری و جهادیاش آشکار است.

همچنین شیخ، از دیدی باز و آگاه نسبت به حوادث جاری پیرامون خود چه در عربستان و چه در منطقه برخوردار است و همین موجب شده تا دارای دید تحلیلی دقیقی از جریان امور در عرصههای اجتماعی و سیاسی باشد که یکی از دلایل آن بنا به گفته وی ارتباط عمیق وی با قرآن و اهل بیت علیهمالسلام است که همواره روشنگر راه وی در زندگی بودهاند.

 

سابقه بازداشتهای شیخ نمر توسط سعودیها

نخستین بازداشت شیخ نمر در می ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. وی در بازگشت از بحرین و به دلیل مشارکت در همایش بینالمللی درباره قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.

در اتهام شیخ چنین آمده بود: «وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.»

بازداشت دوم، در ۲۳ آگوست ۲۰۰۸ میلادی رخ داد. شیخ نمر آل نمر در بیستم تیر ۱۳۹۲ پس از حملهٔ مسلحانه نیروهای امنیتی به محل اقامتش، دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. در نوامبر ۲۰۱۴، حکم اعدام نمر از جانب دادگاه ویژه جزایی عربستان سعودی اعلام و وی، محکوم به مرگ از طریق گردن زدن با شمشیر شد.

وی در قبال سرکوبگریهای رژیم سعودی و مخالفت این رژیم با برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز و تجمعهای اعتراضآمیز تأکید میکرد که "همواره به دنبال راههای دیگری برای ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوقمان خواهیم بود و تظاهرات، یکی از این راهکارهاست".

این روحانی عربستانی را باید از جمله دشمنان سرسخت "نایف بن عبدالعزیز" ولیعهد سابق رژیم سعودی برشمرد. شیخ نمر، همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد میکرد.

وی در یکی از خطابههایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان بهطور اعم و علیه شیعیان بهطور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرمها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.

وی همواره در خطبههای نمازجمعه و خطابه هایش نه تنها از آل سعود انتقاد میکند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیمهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه است.

نیروهای ویژه سعودی به دستور محمد بننایف وزیر کشور عربستان شیخ نمر را در جولای سال 2012 میلادی بازداشت کردند و وی پانزدهم اکتبر سال گذشته نیز در دادگاه کیفری عربستان به اعدام محکوم شد.

براساس این گزارش روز یکشنبه (دیروز) وزارت کشور عربستان با امضای "محمد بن نایف" ولیعهد و وزیر کشور عربستان حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرده که به معنای مجوز به وزارت کشور برای اجرای حکم اعدام او بدون هشدار قبلی است.

** حکم اعدام شیخ نمر با اتهامات نسبت داده شده تناسب ندارد

در همین رابطه سید هادی افقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تایید حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر با امضای محمد بن نایف در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: تأیید حکم اعدام شیخ نمر از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ حکمی که حکومت آل سعود برای این روحانی برجسته شیعه صادر کرده با اتهاماتی که به ایشان نسبت داده شده به لحاظ حقوقی و قانونی و حتی اخلاقی به هیچ وجه تناسب ندارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: حکومت آلسعود ابتدا شیخ را متهم کردند که وی دعوت به قیام مسلحانه میکند؛ سپس ایشان را متهم کردند که به پادشاه اهانت و در کشور اغتشاش ایجاد کرده است.

افقهی گفت: این درحالی است شیخ نمر در خطبه و سخنرانیهای خود همواره تاکید میکرد که هرکس دعوت به قیام مسلحانه و یا حتی سلاح حمل کند از ما نیست؛ ما خود این شخص را به دولت معرفی میکنیم، پس چگونه آلسعود شیخ را متهم به دعوت قیام مسلحانه میکند.

** فقدان امنیت شهروندان در عربستان سعودی

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اتهامات این روحانی مجاهد، دفاع از قیام مسالمتآمیز مردم بحرین است، تصریح کرد: شیخ نمر همیشه بهعنوان یک شهروند میگفت "من بهعنوان یک شهروند عربستانی که در این سرزمین متولد شدهام هرگز احساس امنیت نکردهام"، این حداقل حق اظهار نظر یک شهروند است.

افقهی با بیان اینکه سیستم آل سعود، یک سیستم قرون وسطایی و جهنمی است، خاطرنشان کرد: وقتی حکومت آلسعود شکایت یک شهروند را تحمل نمیکند، پس چگونه در امور داخلی کشورهایی مثل سوریه، عراق، لبنان، لیبی، یمن و بحرین دخالت میکند و با کمال وقاحت جمهوری اسلامی ایران را متهم میکند که در امور داخلی کشورهای عربی  دخالت می کند.

** اجرای حکم اعدام شیخ نمر؛ نقطه عطف شروع طوفان بحران

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اجرای حکم اعدام این بزرگوار نقطه عطف شروع بحران بسیار خطرناکی برای حکومت آل سعود میشود چون درعربستان سعودی تاکنون شخصیتی با این اوصاف اعدام نشده است؛ بنابراین اعدام ایشان طوفانی را به پا خواهد کرد و بعید است که عربستان سعودی از عهده خاموش کردن این طوفان بر آید.

وی در ادامه افزود: منطقه العوامیه، قطیف، احساء و مناطق دیگر عربستان خود به خود ملتهب هستند، پس اگر عربستان حکم اعدام شیخ نمر را اجرا کند که بعید هم نیست، این اقدام هزینههای بسیار سنگینی را برای آنها به بار خواهد آورد.

افقهی با تاکید بر اینکه علمای شیعه و سنی و مردم منطقه باید قبل از وقوع این حادثه قیام کنند، گفت: نباید خون این عالم برجسته به این سادگی هدر رود.

** ایران تلاش میکند حکم اعدام شیخ نمر اجرا نشود

وی درخصوص واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به تایید حکم اعدام شیخ نمر بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بعد دیپلماتیک، مردمی و رسانهای تمام تلاش خود را میکند که حکم اعدام شیخ نمر اجرا نشود.

** تایید حکم اعدام شیخ نمر؛ پایان تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت

افقهی علت دیگر صدور این حکم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن را رقابت و جنگ قدرت داخل دربار دانست و گفت: من تصور میکنم که اگر این حکم اعدام اجرا شود، آغاز جنگ داخلی و نافرمانی مدنی و بینالمللی علیه آلسعود است. تایید حکم اعدام، میتواند جرقهای بر بشکه باروت خشم ملت عربستان از استبداد و ستمگری روزافزون رژیم خونخوار سعودی و پایانی بر تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت بر حجاز و خاستگاه اسلام باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار