در پی افزایش انتقادات از آل سعود؛

هشدار عربستان به بریتانیا/ روابط دو کشور در معرض خطر

انتقادهای روبه افزایش هفته‌های گذشته از وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی در بریتانیا، با واکنش سفیر عربستان در لندن روبه‌رو شده که در یادداشتی می‌گوید روابط دو کشور در معرض خطر قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲ - 27October 2015

هشدار عربستان به بریتانیا/ روابط دو کشور در معرض خطر

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس،  در یک ماه گذشته، به ویژه واکنش بریتانیا به صدور حکم اعدام برای علی النمر، که در یک تظاهرات ضد دولتی بازداشت شده بود، واکنشها به موضوع پناهجویان سوری و یا ۳۵۰ ضربه شلاق برای یک شهروند بریتانیایی، بازتاب گستردهای پیدا کرده است.

به گزارش رادیو فردا، محمد بن نواف بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی که سفیر آن کشور در لندن است، در یادداشتی که روزنامه دیلیتلگراف، چهارم آبان منتشر کرد، نوشت: «طی هفتههای گذشته تغییراتی هشداردهنده در گفتمان موجود در مورد عربستان سعودی دیده شده است.»

شاهزاده سعودی افزود: «برای تمام کسانی که نمیخواهند پیامدهای بالقوه خطرناکی را ببینند که ممکن است روابط راهبردی و بلندمدت دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد، این (موضوع) باید نگرانکننده باشد.»

سفیر عربستان در لندن میگوید ریاض نزدیکترین همپیمان نظامی بریتانیا در منطقه خاورمیانه و منبعی ارزشمند در افشای فعالیتهای تروریستی برای آن کشور است.

طی هفتههای گذشته مقامهای بریتانیایی، در صدر آنها جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، خواستار توجه دولت در لندن به وضعیت حقوق بشر در عربستان شدهاند.

به گزارش بی بی سی، عربستان سعودی مدت های مدیدی است که به نقض حقوق بشر متهم شده و کارنامه حقوق بشری این کشور به شدت مورد انتقاد رهبر حزب کارگر است.

در یادداشت شاهزاده سعودی به طور مشخص به گفتههای کوربین به عنوان موارد تاثیرگذار بر روابط اشاره شده است.

کوربین در یک سخنرانی در ماه سپتامبر خواستار توقف اجرای حکم اعدام علی النمر شده بود. نوجوانی که در زمان بازداشت ۱۷ ساله بود و به گزارش خبرگزاری رویترز به اعدام از طریق مصلوب کردن و گردنزنی محکوم شده است.

 

دیوید کامرون و جرمی کوربین

این موضوع به دولت محافظهکار بریتانیا نیز کشیده شد و دیوید کامرون، نخستوزیر آن کشور، به طور علنی خواستار توقف اجرای آن شد.

لندن در عین حال شدیدا از حکم ۳۵۰ ضربه شلاق برای شهروند ۷۴ ساله خود که در عربستان بازداشت شده، انتقاد کرده و خواستار توقف آن نیز شده است.

کارل آندره، مرد ۷۴ ساله، در حالیکه شراب خانگی در اختیار داشته، بازداشت شده است.

سفیر عربستان در عین حال انتقادها از واکنش ریاض به بحران پناهجویان جنگ سوریه را نیز خارج از عدالت نامیده و مدعی است صدها هزار نفر از آنها در عربستان اسکان داده شدهاند.

انتقادها در مورد موضوع پناهجویان در دیگر کشورهای اروپایی نیز مشاهده شده است؛ از جمله سیاستمداران آلمانی به تازگی شدیدا از پیشنهاد ریاض برای ساختن مسجد برای پناهجویان سوری در آلمان، انتقاد کردهاند.

در عین حال بریتانیا یک قرارداد مشاورهای با عربستان در امور زندانها را لغو کرده است.

حزب کارگر بریتانیا واکنشی مستقیم به یادداشت نواف بن عبدالعزیز و نام بردن از رهبر این حزب نشان نداده است.

منبع: جام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار