همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور در کرمان آغاز به کار کرد

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: ایران نقش مهمی در ایجاد تمدن اسلامی داشته است.
کد خبر: ۵۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ - 28October 2015

همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور در کرمان آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، دکتر علیاکبر ولایتی در آیین گشایش همایش بینالمللی ابنهیثم و نور که در تالار وحدت دانشگاه شهیدباهنر کرمان گفت: ابنهیثم، در قرن چهارم و پنجم، عصر شکوفایی تمدن اسلامی و ایرانی، یعنی در زمان حکومت آلبویه زندگی میکرد.
وی ادامه داد: در زمان حاکمیت آلبویه در عراق، شاهد رشد علم در این خطه هستیم که بهواسطهی علمپروری آلبویه بود که حمایت و تشویق بینظیری از دانشمندان داشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ابنهیثم، در 76 سال زندگی خود در بصره به سر برد و با بزرگان دیگری ازجمله شیخ مفید، سیدرضی و شیخ طوسی در بغداد همدوره بوده است.
ولایتی افزود: شیخالرییس ابوعلیسینا هم، در دوران زندگی خود از خوارزم سفر کرده و هر جا که آلبویه حاکم بودند، سکنی میگزید.
وی یادآور شد: این علمپروری آلبویه، نقش اساسی در پرورش دانشمندانی مثل ابنهیثم داشت.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بینالملل با بیان اینکه ابنهیثم در همهی علوم زمان خود مسلط و دانشمند بود، افزود: ابنهیثم، کسی بود که برای نخستینبار و قرنها پیش از فرانسیس بیکن از روش استقرا در مباحث علمی استفاده کرد.
ولایتی به برخی از رسالات ابنهیثم اشاره کرد و گفت: این دانشمند، در هر یک از علوم فیزیک و نجوم 24 رساله در ریاضیات 11 رساله، در پزشکی دو کتاب و کتابهایی نیز در زمینهی فلسفه دارد.
وی افزود: ابنهیثم، برای اولینبار موضوع اینرسی را در فیزیک مطرح کرد.
رییس همایش ابنهیثم و نورشناسی ادامه داد: ابنهیثم، همچنین در زمینهی آیینهها نقش ویژهای در علم نورشناسی داشت و در نورشناسی، کسی را به بزرگی او نداریم.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بینالملل گفت: ابنهیثم، در مورد هالهی دور ماه و شکست نور، مثالهای بینظیری زده است.
ولایتی ادامه داد: ابنهیثم، جو اطراف زمین را حدود 15 کیلومتر حدس زده و امروز نیز این مسافت را بین شش تا 18 کیلومتر برآورد کردهاند.
وی بیان کرد: اینهیثم، برای نخستینبار دستگاه تراش شیشه برای ساخت ذرهبین را طراحی کرد و 300 سال بعد در ایتالیا، براساس محاسبات وی ذرهبین ساختند.

ابن هیثم و دانش نورشناسی، ابن هیثم و نجوم، زندگی نامه ابن هیثم، آثار علمی، ابداعات و اختراعات، ابن هیثم و دانش نجوم شناسی دوره اسلامی، ابن هیثم و فلسفه، ابن هیثم و تئوری اعداد از محورهای این همایش است.


این همایش به مناسبت چهلمین سال تاسیس دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود و در این همایش علاوه بر معرفی این دانشمند برجسته ایرانی، ظرفیت های دانشگاه شهید باهنر نیز ارایه خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار