واکنش اهل سنت ایران به تأیید حکم اعدام شیخ نمر

عربستان می‌خواهد شکست در یمن را پنهان کند

هدف آل‌سعود از اعدام شیخ نمر ابراز قدرت و تسلط بر مردم و ایجاد خوف و رعب در جامعه و به خیال خود خاموشی آتشی است که خودشان نه در عربستان بلکه در خاورمیانه و کشورهایی دیگر جهان به‌وجود آورده‌اند.
کد خبر: ۵۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ - 29October 2015

عربستان می‌خواهد شکست در یمن را پنهان کند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، دادگاه عالی عربستان و دادگاه تجدید نظر این کشور حکم اعدام آیتالله «نمر باقر النمر» را تایید کردند. برخی رسانهها اخبار ضد و نقیضی از امضای حکم اعدام توسط «محمد ین نایف» ولیعهد نیز منتشر کردهاند.

دادگاه جنایی عربستان حدود یک سال پیش حکم ابتدائی اعدام آیتالله نمر را به ادعای اتهام تلاش علیه امنیت ملی، دولت و «محاربه» صادر کرد.

اعتراضهای شیعیان عربستان از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و آیتالله النمر در سال ۲۰۱۲ به دلیل تایید این اعتراضهای مسالمتآمیز بازداشت شد.

در این میان اما بزرگان اهل سنت ایران و مسئولین جمهوری اسلامی، در گفتوگوهای متعدد، ضمن محکوم کردن این اقدام عربستان، لزوم جلوگیری جامعه جهانی از این اقدام غیر اسلامی و انسانی عربستان را خواستار شدند.

امام جمعه اهل سنت: تبعات اعدام شیخ نمر منطقهای خواهد بود

ماموستا عبدالرحمن خلیفهزاده اظهار داشت: هدف آلسعود از اعدام شیخ نمر ابراز قدرت و تسلط بر مردم و ایجاد خوف و رعب در جامعه و به خیال خود خاموشی آتشی است که خودشان نه در عربستان بلکه در خاورمیانه و کشورهایی دیگر جهان به وجود آوردهاند.

وی تصریح کرد: اعدام شیخ نمر نه فقط در بین مردم عربستان بلکه در منطقه تبعات شومی دارد و مورد سرزنش و طعن مردم قرار گرفته و این عمل آل سعود مورد محکومیت جامعه اسلامی قرار میگیرد.

امام جمعه بوکان بیان کرد: وظیفه علما، حاکمان و عدالت خواهان اسلام این است که جلو این حکم ظالمان و ستمکارانه را گرفته و از اعدام این عدالتخواه بزرگ جلوگیری کنند و نگذارند آل سعود به اهداف شوم خود دست یابد.

رئیس کمیسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی: آلسعود میخواهد با اعدام نمر شکستهای خود را در یمن پنهان کند

عابد فتاحی نماینده ارومیه که سنی مذهب نیز هست، اظهار داشت: به نمایندگی از اهل تسنن کشور صدور حکم اعدام آیت الله شیخ نمر را بهشدت محکوم میکنم زیرا این اقدام تهدیدی جدی برای دنیای اسلام، وحدت و برادری بین تشیع و تسنن است.

رئیس کمیسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: مسلمانان جهان خواستار عدم اجرای این حکم هستند و اگر این عمل انجام شود مسائلی که خوشایند هیچ مسلمانی نیست در دنیای اسلام به وجود میآید و سبب بدبینی و اظهار انزجار مردم سایر کشورها نسبت به خاندان آلسعود و دولت عربستان میشود.

فتاحی افزود: حکومت آلسعود میخواهد با اجرای حکم اعدام آیت الله شیخ نمر خودنمایی و قدرتنمایی کند و به این وسیله ضعف و شکستهای خود در جنگ یمن و بیکفایتیهای خود در فاجعه منا را پنهان کند، اما همه این اتفاقات بیآبرویی عربستان در صحنه بینالملل را درپی آورده و چهره این رژیم را بیش از گذشته برای جهانیان روشن کرده است.

وی اظهار داشت: مسلمانان اهل تسنن ایران نیز همصدا با برادران شیعه خود از آیتالله شیخ نمر اعلام حمایت میکنند و از تمام شخصیتهای اسلامی و علمای شیعه و سنی تمام کشورها انتظار میرود مانع از این اقدام آلسعود شوند و از آیتالله شیخ نمر بهصورت جدی و عملی حمایت کنند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: هدف اعلام این حکم سرپوش نهادن بر جنایات یمن و مناست

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن تأیید حکم اعدام آیت الله شیخ نمر، خروش همه مسلمانان و علمای جهان اسلام را خواستار شد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این اطلاعیه این اقدام ننگین رژیم سعودی را باعث برانگیختن خشم مسلمانان جهان دانست و آمده است : اعلام این حکم، تنها با هدف سرپوش نهادن بر جنایات این رژیم در یمن و منا است.

در این اطلاعیه تصریح شده است :بی تردید این رأی در حالی صادر میشود که رژیم سفاک آل سعود روزانه دهها مسلمان بی گناه را در یمن به خاک و خون میکشاند و نیز بی کفایتی خود را در فاجعه دردناک منا و جان باختن هزاران زائر بیتالله الحرام نمیپذیرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ایت اله نمر به جرم تلاش برای حقوق انسانی و اسلامی شیعیان مظلوم عربستان بازداشت شده است افزود: آنچه مسلم است که رژیم سعودی ،خادم حریمین شریفین نیست بلکه خادم آمریکای جنایتکار و رژیمصهیونیستی است، و به سنت الهی، مظلومیت این روحانی مبارز وخون به ناحق ریخته هزاران یمنی مظلوم و غربت اندوه بار هزاران زائر جان باخته در منا، روزی دامن این رژیم منحوس را خواهد گرفت و زمینههای نابودی آن را فراهم خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری: اعدام "شیخ نمر" پیامدهای منفیِ بینالمللی برای عربستان در پی دارد

آیتالله عسگر دیرباز نیز در گفت و گویی اظهار داشت: دولت آلسعود دولتی است که برای تحقق اهداف آمریکا و اسرائیل عمل میکند و با این تصور و توهم که با این عمل میتواند مخالفان خود را بهویژه پیروان اهل بیت(ع) سرکوب کند اقدام به اعدام رهبران مردمی آنان میکند تا حرکتهای خودجوش و مردمی که علیه دولت توسط مردم انجام میگیرد، از این طریق مهار شود.

وی افزود: تجربه دولتهایی که از این طریق اقدام میکنند، نشان میدهد این سیاست، امری کاملاً شکست خورده و باطل است. اگر هدف قابل تصوری برایشان داشته باشد این است که بهطور موقت و کوتاهمدت مخالفت مردم را که اغلب توسط پیروان اهلبیت(ع) و همراهان آنان در عربستان صورت میگیرد، مهار میکنند در حالی که این کار امری توهمآمیز و اشتباه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر دولت عربستان حکم اعدام آیتالله شیخ نمر را که از رهبران دلسوز، آگاه و مردمی در جامعه هست و جریانهای اجتماعی را بهسوی وحدت، همگرایی و تعمیق دین اسلام هدایت میکند، اجرایی کند این موضوع میتواند پیامدهای شدید و منفی داخلی، منطقهای و بین المللی را برای این دولت داشته باشد.

وی ادامه داد: این کار سبب میشود اعتراضها و مخالفتهای مردم بیشتر و گستردهتر شود، زیرا حتی افرادی را که در جریان این اتفاقها قرار ندارند با سؤالاتی چون "چرا یک عالم دینی که اهل فساد بر زمین نبود و ارزشهای انسانی را زیر پای نمیگذاشته، باید اعدام شود؟" درگیر میکند.

دیرباز با اشاره به اینکه علما و دانشگاهیان این کشور بهلحاظ اینکه جزو خواص جامعه هستند، تأثیرگذاری بسیاری دارند، اظهار داشت: این سؤال بهدنبال خود مطالعه و تحقیق در پی میآورد و افرادی را که کمتر با اهل بیت(ع) در ارتباط بودند به آنها علاقهمند میکند و سبب میشود که میان مردم این موضوع ملموستر جلوه کند که این دولت با مخالفان خود با خشونت رفتار میکند و کارهایی را انجام میدهد که دولتهای دیکتاتور انجام میدهند؛ در واقع حرکتها و جنبشهای آگاه اجتماعی را بهدنبال دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینک عصر ارتباطات است و کوچکترین اتفاقی که در هر جای دنیا رخ میدهد، مورد تحلیل و اظهار نظر قرار میگیرد، در نتیجه بین پیروان اهل بیت(ع) در امتهای اسلامی همبستگی قوی ایجاد میشود و بهپاس حرمت خون یکی از علما که برای تحکیم و تبلیغ مرام اهلبیت(ع) شهید شده است، همبستگی خود را اعلام میکنند.

وی با اشاره به وظایف علمای جهان اسلام در برابر این عمل گفت: وظیفه علمای اسلامی این است که نامشروع و نادرستبودن این حکم را معقولانه و مستند به جهانیان اثبات کنند بهطوری که هر کسی این مطالب را میخواند، قانع شود که این حکم اشتباه، غیرقانونی، ناموجه و غیرشرعی بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار