پایگاه خبری العهد؛

صف آرایی دوستان و دشمنان سوریه پای میز مذاکره در وین

امروز قرار است جامع‌ترین نشست بین‌المللی در خصوص حل بحران سوریه با حضور نمایندگان 13 کشور جهان در سطح وزرای خارجه برگزارشود.
کد خبر: ۵۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ - 30October 2015

صف آرایی دوستان و دشمنان سوریه پای میز مذاکره در وین

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری العهد، امروز وین، پایتخت اتریش میزبان نشست جامعی میان کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه است، مذاکراتی که قرار است با حضور نمایندگان 13 کشور و در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

این مذاکرات دستکم دو روز به طول خواهد انجامید و شرکت کنندگان تلاش میکنند تا آنچه را که در پنج سال گذشته نتوانستند با مذاکره برای توقف درگیریها در سوریه محقق کنند، را عملی سازند.

روز گذشته مذاکرات مقدماتی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز ایران و روسیه به طور جداگانه در وین برگزار شد؛ اگرچه آنها درخصوص مسائل دیگری صحبت کردند اما بحران سوریه اصلیترین موضوعی محمدجواد ظریف در گفتگو با همتایان روسی و آمریکایی خود بود.

در نشست دو روزه وین علاوه بر وزرای خارجه ایران، روسیه و آمریکا، وزرای خارجه ترکیه، عربستان، چین، عمان، مصر و چند کشور دیگر نیز حضور دارند و ناظران بینالمللی با توجه به سطح مذاکرات و نیز ورود ایران به این نشستها انتظار دارند که این نشست اگر به توافقی کلی درباره حل بحران سوریه نیانجامد دست کم بتواند مذاکرات درباره این بحران پیچیده را به میزان زیادی پیش ببرد.

تاکنون چند نشست درباره سوریه در سطح جهانی برگزار شده که معتبرترین آنها نشستهای ژنو یک و دو است که به دلیل عدم حضور ایران در این مذاکرات هردوی آنها تقریبا با شکست مواجه شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی او پیش از آغاز مذاکرات هر دو تاکید کردند که وقت آن رسیده ایران نیز به میز مذاکرات درباره سوریه بپیوندد تا همه با هم راهی برای خروج از این باتلاق بزرگ بیابد.

پیش از این دیدارها نشست چهارجانبهای نیز میان وزرای خارجه آمریکا، روسیه ، عربستان و ترکیه برگزار شد. مهمترین موضوع مورد بحث در مذاکرات مذکور بحث بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه عنوان شده است.
 

** جان کربی: حل بحران سوریه بدون همکاری ایران امکان پذیر نخواهد بود

از سوی دیگر جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری دیروز (پنجشنبه) خود اعتراف کرد، ما حالا مطمئن شدهایم که حل بحران سوریه بدون همکاری و مشارکت ایران امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: واشنگتن برای دستیابی به راه حل سیاسی عملی و پایدار بحران سوریه ناگزیر به مذاکره با ایران است و این مذاکرات فرصتی بی نظیر برای ایفای نقش سازنده تر ایران به عنوان قدرت منطقه ای محسوب می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها