پس از پایان نشست وین درباره سوریه

ظریف: سرنوشت اسد تنها به تصمیم مردم سوریه بستگی دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که مذاکرات با 1+5 درباره اجرای برجام که در حاشیه مذاکرات سوریه در وین برگزار شد، خوب و سازنده بوده است.
کد خبر: ۵۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ - 31October 2015

ظریف: سرنوشت اسد تنها به تصمیم مردم سوریه بستگی دارد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس،  محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته و پس از نشست صلح سوریه در وین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه دستورات مقام معظم رهبری در خصوص بحث هستهای مبنای بسیاری از بحثهایی بود که این دو روز صورت گرفته است، اظهار کرد: درباره تسریع اجرای تعهدات طرف مقابل، بحثهای متعددی با 1+5 بهویژه آمریکاییها داشتیم و ما میخواستیم اطمینان حاصل کنیم از اینکه این تعهدات در زمینههای مختلف برجام انجام میشود.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مسئله اراک است، در این زمینه بحث مفصلی کردیم از جمله در مورد تعهدات طرف مقابل برای بازسازی اراک که پیشرفت خوبی داشتیم.
 
ظریف افزود: درباره اقداماتی که آمریکاییها باید انجام دهند و برای ارائه تضمین به شرکای تجاری ما برای اینکه مانع تجارت با ایران نشوند، گفتوگو شده است و در این زمینهها توافقهای خوبی صورت گرفت و قرار شد روی آن بیشتر کار شود.
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: سه جلسه داشتیم که در هرکدام آنها با واشنگتن هماهنگی کردند و به ما پاسخ دادند.
 
وی گفت: امیدواریم جلساتی که پنجشنبه و جمعه داشتیم به روند اجرایی شدن برجام کمک کند.
تنها مردم سوریه هستند که درباره سرنوشت خود تصمیم میگیرند
ظریف در ادامه درباره نشست وین درباره سوریه اظهار کرد: نشست روز جمعه طولانی بود و در آن بحثهای بسیار جدی و صریحی صورت گرفت و همچنین تلاشهایی از سوی برخی از شرکتکنندگان در زمینه تصمیمگیری درباره بشار اسد انجام شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان درباره نکاتی که از طرف جمهوری اسلامی ایران بیان شد، گفت: ما چند نکته را در این جلسه تصریح کردیم که خیلی از آنها در بیانیه نهایی آمده است که یکی از آنها این بود که تصمیم گیرنده اصلی سوریه، مردم این کشور هستند و ما طرف موضوع سوریه نیستیم.
 
وی ادامه داد: ما کسانی هستیم که دور هم جمع شدیم تا در تسریع دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه کمک کنیم و یادآوری کنیم که طرف اصلی تصمیمگیرنده در سوریه، مردم سوریه هستند.
 
ظریف ادامه داد: نکته دوم این است که ما تأکید کردیم با تروریسم مبارزه شود و همچنین آینده سوریه باید توسط مردم سوریه تعیین شود و ما برای اینکه مسئولی برای سوریه تعیین کنیم به این نشست نیامدیم.
 
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اختلاف نظرهایی که در این نشست وجود داشت، گفت: البته اختلاف نظر وجود دارد اما گروهی در این نشست از همان اول مبنای کار خود را بر کنار رفتن آقای اسد گذاشتند و ما هم از همان اول گفتیم که این تصمیمی است که خود مردم سوریه باید بگیرند.
 
ظریف در ارتباط با صدور بیانیه نهایی بعد از پایان نشست سوریه اظهار کرد: دیدگاههای افراطی در بیانیه دیده نمیشود بلکه این بیانیه دیدگاههای معتدلتری را در خود دارد؛ البته در برخی از موارد نکات مهمی آمده است، از جمله اینکه هر راه حل سیاسی در باره سوریه باید توسط مردم و گروههای سوری باشد و نهایتاً مردم سوریه هستند که درباره آینده تصمیم میگیرند.
 
ظریف در خصوص مبارزه با تروریسم تأکید کرد: باید ببینیم که آیا اراده سیاسی برای قبول واقعیت منطقه ما وجود دارد یا خیر، زیرا باید همه همسایگان ما و همه بازیگران بینالمللی این باور را پیدا کنند که داعش دشمن همه است؛ داعش یک اهرم بازی نیست بلکه یک خطر جدی و امنیتی برای همه ما است که همه کشورها باید با آن برخورد جدی داشته باشند.
 
وی در پایان گفت: کشورها باید بدانند که تروریسم و افراطیگری خطری جدی است و ما منتظریم که این گرایش به واقعبینی را در روند کار اعضای این جلسهها مشاهده کنیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها