اظهارات مداخله جویانه «عادل الجبیر»:

شروط اصلی حل بحران سوریه؛ برکناری اسد و خروج نیروهای خارجی

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی مداخله جویانه برای آینده سوریه و رئیس جمهوری این کشور شروط اصلی حل بحران این کشور را برکناری رئیس جمهور و خروج نیروهای خارجی دانست.
کد خبر: ۵۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ - 31October 2015

شروط اصلی حل بحران سوریه؛ برکناری اسد و خروج نیروهای خارجی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از النشره، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از پایان نشست وین برای حل بحران سوریه گفت: راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه باید از تصمیماتی که در نشست ژنو اتخاذ شده است نشأت بگیرد و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این مرحله نقشی ندارد.

وی که کشورش یکی از حامیان اصلی گروه های تروریستی در سوریه و عامل وقوع بحران در سوریه به شمار می رود مدعی شد: بشار اسد 2 گزینه فرا روی خود دارد:

1- کناره گیری از عرصه سیاسی

2 - شکست در میدان جنگ و این همان چیزی است که در نشست وین آن را مطرح کردیم.

الجبیر در ادامه ادعاهای خود گفت: طی روزهای آینده میزان جدی بودن یا تمایل ایران و روسیه نسبت به راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه را متوجه خواهیم شد. زمان و چگونگی خروج بشار اسد از قدرت و زمان و چگونگی خروج نیروهای بیگانه از سوریه دو موضوع مورد اختلاف ما با [روسیه و ایران] است.

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه با هدف سرپوش گذاشتن بر نقش مخرب ریاض در سوریه مدعی شد: بدون روشن شدن دو موضوع فوق راه حلی در سوریه وجود نخواهد داشت و توافقی درباره سوریه و روند سیاسی آن صورت نخواهد گرفت و ما در جریان نشست وین به وضوح در این باره صحبت کردیم.

لازم به ذکر است، نشست بینالمللی وین 2 برای بررسی بحران سوریه دیروز (جمعه) با حضور 17 وزیر خارجه و معاون وزیر، نمایندگان سازمان ملل و اتحادیه اروپا در وین آغاز شد و براساس یک عرف دیپلماتیک قرار شد که وزیران خارجه شرکت کننده براساس سابقه خود دور میز بنشینند.

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در این اجلاس به دلیل کم سابقه بودن در وزارت خارجه، آخرین نفر در کنار میز اجلاس نشست.

ترتیب چینش جای نشستن وزرای امورخارجه حاضر در این اجلاس، نه براساس حروف الفبا بلکه براساس ارشدیت وزرا تعیین شد.
 
بدین ترتیب وزرایی که سابقه حضور درسمت وزارت را به مدت طولانی تر دارند درصدر جلسه و وزرای با سابقه کمتر وزارت در امتداد میز نشستند.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار