«عمرالبشیر» فریب وعده‌های پوچ شاه آلزایمری عربستان را خورده است

نویسنده لبنانی می‌گوید که شاه فرتوت و آلزایمری عربستان نمی‌تواند مشارکت سودان در تجاوز به یمن را با لغو حکم پیگرد عمر‌البشیر در دیوان کیفری بین‌المللی جبران کند.
کد خبر: ۵۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ - 02November 2015

«عمرالبشیر» فریب وعده‌های پوچ شاه آلزایمری عربستان را خورده است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «علی الاشقر» نویسنده و پژوهشگر لبنانی در مقالهای با عنوان «غریق به هر شاخه خشکیدهای چنگ میزند...برای مثال عمر البشیر»، حمایت عمر البشیر از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن را نشانه استیصال و درماندگی دیکتاتور سودان در برابر حکم دیوان لاهه دانست.

نویسنده در ادامه این مقاله آورده است: هشت ماه و اندی پیش در بیست و ششم مارس 2015، عربستان در رأس 10 کشور عربی به علاوه ترکیه و پاکستان تجاوزی علیه یمن را آغاز کرد که به زعم خود سه هدف سرکوب جنبش الحوثی در یمن، بازپسگیری مشروعیت حکومت منصور هادی رئیس جمهور مخلوع و سوم بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور را دنبال میکرد.

در ادامه مقاله آمده است: این در حالی است که «سلطنت عمان» که به دوراندیشی، تجربه و هوشمندی رهبرانش مشهور است از همان ابتدای تجاوز عربستان به یمن علاوه بر اینکه عدم مشارکت خود را در این مداخله توجیه ناپذیر اعلام کرد، حل بحران این کشور از طریق کمک به گروههای یمنی برای نشستن پای میز گفتوگوها را خواستار شد تا آنها برای رسیدن به راه حل سیاسی ترغیب شده و به روی یکدیگر سلاح نکشند.

همه گروههای یمنی به غیرقانونی بودن حمله عربستان به یمن اذعان دارند، آن هم تجاوزی که هیچ کدام از اهدافش تا به این لحظه محقق نشده و نخواهد شد.

در نشستهای اخیر مسئولین سعودی با مقامات عالیرتبه غربی و در راس آن آمریکاییها، انگلیسیها و فرانسویها هم سخن از بیفایده بودن عملیات نظامی در یمن بوده است.

از سوی دیگر پارلمان پاکستان و نهاد نظامی این کشور با دست کشیدن از مشارکت در این تجاوز اعلام کرد، تنها در صورتی که شهرهای مقدس مکه و مدینه هدف تجاوز قرار گیرد در راستای دفاع از مقدسات اسلامی وارد عمل میشود و ترکیه نیز دیگر کشوری بود که تحت عنوان مشغولیت خود با حوادث داخلی و تروریسم و جنگ سوریه از ائتلاف متجاوزان علیه یمن خارج شد.

اما مصر متحد راهبردی عربستان نیز از ورود به باتلاق یمن عذرخواست تا بار دیگر همچون دوره جمال عبدالناصر (1962-1967) که 10 هزار نظامی خود را در جنگ یمن از دست داد، خسارت نبیند و همین شد که عربستان و جمعی از رژیمهای دیکتاتوری و موروثی مثل قطر، امارات، کویت، بحرین، اردن، مغرب و سودان جوانان و مزدوران خود را به مسلخ ویتنام عرب سوق داده تا در سایه سانسور برنامهریزی شده رسانهای، روزانه شاهد کشته شدن دهها تن از نیروهای خود باشند.

کشور مغرب نیز به محض سقوط اولین جنگنده آن و کشته شدن خلبانش که به واسطه کشور عمان جسدش را تحویل گرفتند از ائتلاف متجاوزان به یمن خارج شد؛ این در حالی است که «عمر البشیر»، رئیس جمهور بی چشم و روی سودان که در پرونده نسلکشی دارفور تحت تعقیب دادگاه جنایی بینالمللی است در طمع دلارهای نفتی عربستان هروله کنان به ریاض رفته عبای شاهزادگان سعودی را بوسیده و آمادگی کامل خود را برای گذاشتن همه ظرفیتهای نظامی کشورش تحت اختیار محمد بن سلمان جانشین ولی عهد سعودی جوان خام و سر به هوایی اعلام کرد که فرمانده جنگ یمن است،

این دست و دلبازی عمر البشیر در مقابل وعدهای است که از شاه فرتوت و ناتوان عربستان برای لغو حکم دستگیری وی در دیوان کیفری بینالمللی دریافت کرده به گونهای که سودان صدها تن از نظامیان خود را به قتلگاه آل سعود فرستاد که این، میتواند برای سودان فاجعه منای دیگری را رقم بزند به گونهای که سربازان خود را باید در تابوتهای چوبی پس بگیرد، البته آن هم اگر شانس بیاروند وگرنه که در آتش جنگ یمن خواهند سوخت و چیزی جز خاکستری از اجسادشان باقی نخواهد ماند همچون بلایی که بر سر نیروهای اماراتی، بحرینی، سعودی و مزدوران یمنی در پایگاه مأرب آمد.

نویسنده لبنانی تاکید کرد: پادشاه آلزایمری عربستان نتوانسته و نخواهد توانست متحدان آمریکایی خود را برای اعطای مصونیت به عمر البشیر در برابر حکم دیوان کیفری بینالمللی قانع کند آن هم زمانی که اختلافات در داخل سودان بر سر تصمیم خودسرانه عمر البشیر بالا گرفته و او در پی سفر اخیر «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور فراری یمن به خارطوم بیش از شش هزار سرباز را برای اعزام به جنگ یمن آماده کرده است.

ریاض به خارطوم وعده کمک یک میلیارد دلاری داده که پنجاه درصد آن قرار است مستقیم به حساب عمر البشیر ریخته شود و مابقی هم بین مسئولین حامی جنگ یمن تقسیم شود تا جوانان سودانی در قتلگاه آل سعود همچون گوسفند قربانی شوند، با وجود اینکه همه میدانند شاه آلزایمری و فرتوت عربستان به وعدههای خود وفا نخواهد کرد و پسر جوان و بیتجربه او نیز از سیاست و نظامیگری چیزی نمیداند و این وعدهها بر باد خواهد رفت.

آنهایی که در سودان با تصمیم غیرقانونی عمرالبشیر برای اعزام سربازان این کشور به یمن مخالفند تاکید میکنند که دولت خارطوم نباید جوانان سودانی را برای جنگی که هیچ فایدهای برای این کشور ندارد، به کشتن بدهد.

اخیرا نیروهای سودانی در عدن و اطراف آن مورد حمله سنگین نیروهای داعش قرار گرفته و تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی متحمل شدند به حدی که نیروهای اماراتی حاضر هم از آنها در برابر یورش داعشیها حمایت نکردند تا جایی که این سربازان سودانی از وحشت حملات مجدد تروریستها از فرماندهان خود خواستند آنها را به کشورشان بازگردانند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار