ناظران بین‌المللی انتخابات پارلمانی ترکیه:

جو خشن و توام با ترس بر فضای انتخاباتی ترکیه حاکم بود

ناظران بین‌المللی حاضر در انتخابات ترکیه از جو امنیتی حاکم بر فضای انتخاباتی این کشور و دستگیری مخالفان و موانع اینترنتی انتقاد کردند.
کد خبر: ۵۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ - 03November 2015

جو خشن و توام با ترس بر فضای انتخاباتی ترکیه حاکم بود

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: ناظران بینالمللی حاضر در انتخابات پارلمانی ترکیه از وضعیت بیم و خشونت حاکم بر فضای انتخابات پارلمانی این کشور و پیش از رایگیری انتقاد کرده و عنوان داشتند که فضای امنیتی، دستگیری مخالفان و وضعیت خفقان بر مطبوعات این کشور رقابتهای انتخاباتی را «ناعادلانه» کرد.

«آندراس گراس» رئیس سوئیسی هئیت پارلمانی اروپا عازم به ترکیه در این زمینه گفت: «این رقابتهای انتخاباتی ناعادلانه بوده و در آن ترس و خشونت فراوانی حاکم بود.»

بر اساس این گزارش، نتایج انتخابات ترکیه بعد از شمارش 99 درصد آرا بدین صورت بود: حزب حاکم  49.5، حزب جمهوریخواه خلق 25.3 ، حزب دموکراتیک خلقها 10.3، حزب حرکت ملی 12.

این در حالی است که حزب عدالت و توسعه در انتخابات قبلی با کسب 258 کرسی از مجموع550 کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت اما نتوانست حدنصاب لازم برای تشکیل دولت را به تنهایی کسب کند. طبق قوانین ترکیه حزب پیروز در صورتی که بتواند اکثریت کرسیهای مجلس را (بیش از 275 کرسی) به دست بیاورد میتواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

گراس در ادامه سخنان خود درباره انتخابات ترکیه اظهار داشت، رییس جمهور ترکیه باید قطب گرایی را  بعد از انتخابات تفرقه افکنانه بکاهد. او مجبور است علیه آنچه که باعث شکاف در 5 ماه گذشته شده بود، متحد شود.

هئیت اعزامی پارلمان اروپا به انتخابات ترکیه با صدور بیانیهای در این زمینه گفت: «تحقیقات جنایی از روزنامه نگاران و رسانهها به بهانه حمایت از تروریسم و اهانت به رییس جمهور، مسدود کردن وبگاههای اینترنتی و تصرف برخی رسانه های برجسته این کشور باعث کاسته شدن دسترسی رای دهندگان در تکثر دیدگاه و اطلاعات شد.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار