به همت فرهنگسرای مهر؛

نخستین جلد کتاب شهدای دانش آموز «دفترچه‌های خاکی» رونمایی شد

به مناسبت روز دانش آموز و برای نخستین بار در شهر تهران، اولین کتاب شهدای دانش آموز منطقه 19 در هشت سال دفاع مقدس با عنوان «دفترچه های خاکی» به همت فرهنگ‌سرای مهر در دبیرستان شهید کشوری رونمایی شد.
کد خبر: ۵۶۶۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷ - 03November 2015

نخستین جلد کتاب شهدای دانش آموز «دفترچه‌های خاکی» رونمایی شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، از جمله حاضرین و سخنرانها در  برنامه رونمایی از کتاب «دفترچههای خاکی»، سعید رنجبریان؛ مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر، بیژن صمدی؛ استاد دانشگاه، راوی جنگ تحمیلی و مسئول اعزام دانشآموزان به جبهه در دوران 8 سال دفاع مقدس، سید احمد موسوی؛ رییس آموزش و پرورش منطقه 19، حجت الاسلام و المسلمین مومنعلی خان پور، معاون مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران، مجید فهمیده، برادر شهید محمد حسین فهمیده و الناز عباسیان؛ نویسنده کتاب، قابل ذکر است.

8 سال دفاع مقدس بزرگترین طلیعه تاریخ در 200 سال گذشته ایران است

در این برنامه سعید رنجبریان، مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر ضمن تبریک روز سیزدهم آبان خطاب به دانش آموز گفت:در چنین روزی، لانه جاسوسی یکی از بزرگترین مستکبرین جهان به وسیله دانشجویان پیرو خط امام تصرف شد. رییس فرهنگسرای مهر با اشاره به کتاب دفترچه های خاکی ادامه داد: در این کتاب 23 شهید دانش آموز منطقه 19 معرفی شده و خاطراتشان آورده شده است.

رنجبریان با اشاره به تاریخ ایران از 200 سال گذشته، به برخی از لکه های سیاه و ننگ در تاریخ کشورمان اشاره کرد و توضیح داد: قراردادهایی نظیر ترکمنچای، گلستان، تصرف خرمشهر و خارک و بخشی از بوشهر توسط انگلیسی ها در زمان عباس میرزا، قرارداد ننگین پاریس که بخشی از سرزمین مان را به واسطه استعمار اشغال می کنند و یا در زمان پهلوی دوم که بحرین را از دست می دهیم، از جمله لکه های ننگین 200 سال گذشته کشورمان هستند. سعید رنجبریان، رییس فرهنگسرای مهر، بزرگترین طلیعه تاریخ در 200 سال گذشته را 8 سال دفاع مقدس دانست و گفت: در 8 سال دفاع مقدس حتی یک وجب از سرزمین مان را به بیگانگان ندادیم، در صورتی که نه فقط عراق، بلکه استکبار جهانی آمریکایی و کشورهای غربی از حکومت بعثی عراق حمایت می کردند تا ملت آزاده ایران را شکست دهند.

دانش آموزان شهید از پاکترین و نجیب ترین شهیدان هستند

مدیر فرهنگی هنری مراکز منطقه 19 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در دفاع مقدس افراد و گروه های مختلفی دخیل بوند، پاکترین و نجیب ترین ایشان را دانش آموزهای شهیدی دانست که برای دفاع از میهن و وطنشان به صورت داوطلبانه به جبهه های جنگ رفتند تا نگذراند یک وجب از خاک کشورمان به اشغال بیگانگان در آید. رنجبریان، شهید محمد حسین فهمیده، نوجوان 13 ساله کشورمان را نگین درخشانی دانست که مختص ایرانیان است و توضیح داد: حضرت امام در مورد ایشان می فرمایند که رهبر ما نوجوان 13 ساله ای است که نارنجک به خودش می بندد و زیر تانک می رود و به عنوان الگو و نمونه می تواند برای همه مسیر زندگی و سرمشق باشد. رییس فرهنگسرای مهر در بخشی از صحبت های خود اظهار امیدواری کرد تا این کتاب بخشی از مسیر رو به تعالی باشد و نگذارد تا راه و مسیر شهدا به فراموشی تاریخ سپرده شود.

خانواده های شهدا شکیبا و شکرگزار هستند

مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رییس فرهنگسرای مهر گفت: هرچند که از دست دادن فرزند، غم بزرگی است که انسان ها آرزو می کنند هیچ گاه چنین مصیبتی به آنها وارد نشود، اما خانواده های شهدا، این مصیبت را در زمان جنگ به جان خریدند تا با تقدیم فرزندان خود در راه خدا، نشان دهند که دفاع از کشور چه اهمیتی برای آنها دارد. اینگونه است که وقتی پای صحبت خانواده شهدا می نشینیم، شکیبایی و شکرگزاری آنها از خداوند را می بینیم که توفیق شهادت به فرزندان آنها داده و به ایثارگری فرزندان خود افتخار می کنند.

سعید رنجبریان با بیان اینکه در این مجموعه هر چند کوتاه اما گزیده از زبان پدران و مادران شهدا خاطراتی بیان شده است تا الگوی ارزشمندی برای نوجوانان باشد، ادامه داد: این اقدام برای نخستین بار در سطح شهر تهران و با هدف صیانت و نگهداری از ارزش های دفاع مقدس و دستاوردهای آن، الگو سازی برای قشر نوجوان و جوان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اجرا می شود.

این کتاب آغاز کار تدوین زندگی نامه شهدای دانش آموز است

رییس فرهنگسرای مهر تدوین این کتاب را آغاز کار دانست و گفت: شناسایی شهدای دانش آموز با رونمایی این کتاب به پایان نخواهد رسید، بلکه با همکاری، بنیاد شهید، اداره آموزش وپرورش و سازمان بسیج این حرکت ارزشمند و ماندگار ادامه خواهد داشت.

کتاب شهدای دانش آموز، هدیه ای به دانش آموزان

رنجبریان با بیان اینکه در این کتاب  مختصری از زندگینامه، وصیت نامه، خاطرات و تصاویر شهدا منعکس شده است، تاکید کرد: این کتاب در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت تا آنها در قالب محصولی جدید و محتوایی جذاب، با شهدای دانش آموز آشنا شوند.

فصل الخطاب شهدا، اراده امام بود

مجید فهمیده، برادر شهید حسین فهمیده نیز در این مراسم از حاضرین خواست تا یاد شهدا را زنده نگهدارند و پدر و مادر شهدا را فراموش نکنند. او با بیان اینکه هرکسی پرچمدار شهیدی شود و با خانواده شهدا همراه باشد، گفت: در خانه شهدا را بزنیم و به پدر و مادر شهدا قوت قلب دهیم تا نبود فرزندانشان را احساس نکنند و تنها نمانند. او درباره برادرش حسین فهمیده گفت: حسین از شش سالگی به همراه پدرش در نماز جماعت شرکت می کرد. او با دو بال قران و عترت پرواز کرد و همواره گوش به فرمان امام خمینی (ره) بود.

برادر شهید فهمیده گفت: مهمترین فصل الخطاب شهدا این بود که چشمشان به اراده امامشان باشد و اراده امروز امام ما تذهیب، تحصیل و ورزش است. بنابراین در این راستا کوشا باشید.

رزمندان 8 سال دفاع مقدس انگیزه های متعالی و الهی داشتند

حجت الاسلام و المسلمین مومنعلی خان پور، معاون مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران نیز در این مراسم به درجه خلوص رزمندگان و شهدای 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انگیزه متعالی و الهی رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس سبب شد تا نیروهای حق علیه باطل همواره جانفشانی کنند و شهادت را برابر همنشینی با پیامبر در بهشت بدانند.

وظیفه امروز دانش آموزان مطالعه عمیق دین اسلام است

معاون مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در بخشی از صحبت های خود با اشاره به موج اسلام گرایی در دنیا گفت: بسیاری از انسان هایی که در ادیان دیگر عمرشان را گذرانده اند، با مطالعه دقیق اسلام به این نتیجه رسیده اند که اسلام کامل ترین دین است و به اسلام روی آورده اند. حجت الاسلام و المسلمین خان پور به مطالعه عمیق و دقیق دین اسلام توسط دانش آموزان تاکید کرد و گفت: رعایت اصول دین باید براساس مطالعه و درک عمیق دین باشد و این خواسته امروز از دانش آموزان است.

دانش آموزان، سربازان حضرت امام خمینی (ره) بودند

بیژن صمدی، استاد دانشگاه و مسئول اعزام دانش آموزان به جبهه در دوران دفاع مقدس در مراسم رونمایی از کتاب شهدای دانش آموز منطقه 19 که به همت فرهنگسرای مهر در دبیرستان شهید کشوری برگزار شد، درباره اهمیت 13 آبان گفت: در 13 آبان سال 1343 حضرت امام(ره) را از ترکیه به عراق تبعید کردند، آن موقع ایشان در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران که از ایشان پرسیدند، هم اکنون که شما در تبعید هستید و در حال تبعید به کشور دیگری هستید و یاری ندارید، آیا باز هم می خواهید به مبارزه ادامه دهید! ایشان فرمودند که ما به مبارزه ادامه می دهیم و سربازهای من یا در کوچه ها بازی می کنند و یا در گهواره هستند که این حرف امام در 13 آبان سال 1357 تعبیر شد و در این روز خیلی از دانش آموزها به شهادت رسیدند و به همین دلیل روز 13 آبان روز دانش آموز نامیده می شود و در سال بعدش هم همان دانش آموزها لانه جاسوسی را تصرف کردند.

حضور دانش آموزان در جنگ تحمیلی بر اساس انتخابشان بوده است

وی با اشاره به اینکه مدرسه شهید کشوری توسط رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری ایشان و در سال 1362 افتتاح شده است، گفت: شهید کشوری از شهدای جنگ تحمیلی و از خلبان های بسیار شجاع بودند.

بیژن صمدی با اشاره به اهمیت شناخت کامل و مفید دانش آموزان از شهیدان گفت: اهمیت دارد که دانش آموزان محله زندگی و تحصیل خود را بشناسند.

وی با اشاره به اقدام فرهنگسرای مهر در رونمایی از کتاب شهدای منطقه 19 گفت: جای دارد که دوستان همت بیشتری نسبت به انتشار کتاب های خاطرات و زندگی نامه آن افراد داشته باشند.

استاد دانشگاه و مسئول اعزام دانش آموزان به جبهه در دوران دفاع مقدس حضور دانش آموزان در جبهه های 8 سال جنگ تحمیلی را اجباری و یا براساس موج ایجاد شده ندانست و توضیح داد: اینگونه نبود که موجی ایجاد شده باشد و دانش آموزان با موج حرکت کرده باشند، بلکه شهدای نوجوان انگیزه ها و الویت متفاوتی داشتند.

بیژن صمدی، عشق به وطن و انقلاب اسلامی را از جمله انگیزه های اصلی دانش آموزان شهید دانست و به خاطره ای اشاره کرد و گفت: یکی از نوجوانان هنگامی که در عملیاتی اسیر شد، خطاب به فرمانده بعثی که با کنایه به او گفت مگر سن سربازی در ایران پایین آمده است که تو را به جبهه فرستاده اند، پاسخ داد نه! این غیرت و مردانگی ایرانی است که سن و سال نمی فهمد و من را به جبهه کشانده است. صمدی به جمله ای از حضرت آیت الله حسن زاده آملی، اشاره کرد و گفت: حضرت آیت الله حسن زاده آملی می فرمایند که وقتی من عکس شهیدی را در خیابان می بینم، می گویم السلام علیک یا ولی الله و این نشان دهنده جایگاه والا و قدر و ارزش شهیدان در ایران اسلامی است.

دانش آموز؛ محور تحول، پایداری، استقامت و رشد و پیشرفت است

سید احمد موسوی، رییس آموزش و پرورش منطقه 19نیز در مراسم رونمایی از کتاب شهدای دانش آموز منطقه 19 که به همت فرهنگسرای مهر و در دبیرستان شهید کشوری برگزار شد، گفت: از حدود 200 هزار شهید پاک و مطهر، 8 سال دفاع مقدس، 36 هزار نفر دانش آموز 12 سال تا دیپلم هستند که به همگی ایشان سلام و تهیت و درود می فرستیم.

رییس آموزش و پرورش منطقه 19، حرکت ارزشمند فرهنگسرای مهر را باعث فخر و مباهات دانست و خطاب به دانش آموزان گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه، امن ترین کشور دنیاست به برکت خون شهداست. رییس آموزش و پرورش منطقه 19 ادامه داد: امروز تکلیفی بر عهده دانش آموزان و فرزندان عزیز ایران اسلامی است و آن اینکه بدانند، دانش آموز محور تحولات، پایداری، استقامت، رشد و پیشرفت است. او گفت: دانش آموزان آینده سازان کشور هستند و این نخبههای دانش آموز هستند که وارد دانشگاه های برتر و حوزه ها می شوند و آینده کشور را خواهند ساخت.

شهدا بهترین الگو برای دانش آموزان

الناز عباسیان، نویسنده کتاب شهدای دانش آموز منطقه 19 نیز درباره انتخاب دانش آموزان شهید در این کتاب توضیح داد: لیست شهدای دانش آموز بیش از این بود، اما در این کتاب، مدنظر  شهدایی بودند که محصل بودند و از پای کلاس درس و تخته سیاه با انصراف از تحصیل عازم جبهه های جنگ حق علیه باطل شده و مقام والای شهادت نایل شدند. عباسیان تاکید کرد که این کتاب باز است و از مردم منطقه خواست تا اگر دانش آموز شهیدی را می شناسند که احتمالا از لیست کتاب خارج است، اعلام کنند.

الناز عباسیان، نویسنده کتاب « دفترچه های خاکی » به سبک زندگی شهدا در نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: در این کتاب تلاش شده است که به سبک زندگی اجتماعی و فردی شهدای نوجوان و رفتار آنها با خانواده و همسایه ها بیشتر پرداخته شود، این کار می تواند کمک بهسزایی در الگوپذیری دانشآموزان داشته باشد.

عباسیان، اسامی شهدای دانش آموز منطقه 19 را که اطلاعاتشان جمع آوری و در کتاب «دفترچههای خاکی» آمده است را اینگونه عنوان کرد: «شهید سید امیر حسینی، شهید حسین نیکوبین، شهید داوود احسانی، شهید محمد علی جربان، شهید حبیب آقاجانلو، شهید رضا جوادی، شهید گلشاد مولوی، شهید سید جلال حسینی، شهید کاظم بیگدلی، شهید هادی صادقی، شهید محمدرضا میرزایی، شهید رضا منقلبی، شهید عبدالعلی روشنی، شهید محمد سخاوتی، شهید احمد علمداریان، شهید اسماعیل ندیری زاده، شهید احمد پوراحمد خمینی، شهید ابوالفضل جلیلی، شهید مجید دولتی، شهید علی رضا تقی پور، شهید اصغر ساعتیاری، شهید حسن شمس و شهید خیرالله شکری23 شهید دانش آموزی هستند که در منطقه 19 شناسایی شده اند.»

شایان ذکر است کتاب «دفترچههای خاکی» به نویسندگی الناز عباسیان  و با همکاری فرهنگسرای مهر و انتشارات تداعی با شمارگان هزار نسخه، 50 صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.

همچنین از دیگر بخش های این مراسم، هنرنمایی گروه تواشیح مهر ولایت بود که سرودهایی با مضامین شهدای دانش آموز اجرا کردند.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا نعیمی
|
Canada
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
0
سلام
عرض ادب واحترام
من از شاگردان جناب آقای بیژن صمدی هستم در زمان هشت سال دوران دفاع مقدس بی زحمت چطور می تونم با ایشان دیدار داشته باشم؟
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار