بهزاد عبدی :

بدون روحیه حماسی موسیقی حماسی شکل نمی گیرد

اکثر موسیقی هایی که برای فیلم های جنگی ما ساخته می شوند به خاطر نزدیک بودن فیلم به فضای حماسه لحن حماسی به خود می گیرند اما در این بین موسیقی فیلم "مهاجر" که کار آقای "کریم گوگرد چی" است و همین طور موسیقی فیلم "افق" که کار آقای علیقلی است و "سرود بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید "را به حماسی ترین شکل ممکن اجرا می کند
کد خبر: ۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵ - 19June 2013

بدون روحیه حماسی موسیقی حماسی شکل نمی گیرد

بهزاد عبدی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: روح حماسه باید در ذات موسیقی حماسی باشد و این قابلیت را داشته باشد که بتواند روحیه حماسی را به شنونده منتقل کند. موسیقی حماسی از درون مردم می جوشد و با آرمانهای مردم شکل می گیرد و تا بدانجا پیش می رود که بر روی ذهن و زبان مردم جاری می شود. این نوع موسیقی همیشه با اعتراض و عصیان همراه بوده و بیانگر اعتراض یا خشم یا شادی یک گروه یا یک ملت است .

سازنده موسیقی فیلم "فرزند صبح " افزود: در بین موسیقی های حماسی که توسط خارجی ها کار شده می توان از "اورتور1812" نام برد که کار چایکوفسکی است. "1812" سال لشگرکشی  ناپلئون به روسیه است. روسها در مقابل فرانسه  تاکتیک «زمینهای سوخته» را پیش می گیرند و پس از یک عقب نشینی اجباری به تدریج قوای خود را منسجم می کنند و ارتش فرانسه را شکست می دهند.

وی ادامه داد: چایکوفسکی در موسیقی حماسی «اورتور 1812» با استفاده از نوای "مارسیز" و "سازهای بادی برنجی" و همراهی "سازهای زهی" به خوبی فضای جنگ را روایت می کند و تلخی ها و شادی های آن را به خوبی روایت می کند.

سازنده موسیقی فیلم " خانه پدری " اظهار داشت: موسیقی دیگری که در زمره آثار موسیقی حماسی دنیا قرار می گیرد "فینلاندیا" کار"سیبلیوس" است. "سیبلیوس" سمبل ناسیونالیسم فنلاند درموسیقی به شمار می رود. برخی از آثار او (به ویژه فینلاندیا) در دوره ای از تاریخ فنلاند تبدیل به آوازهای پارتیزانها شد.

عبدی خاطر نشان کرد: "ویکتوریدیو خارا مارتینز" شاعر و آوازه خوان و انقلابی شیلیایی است که آثار قابل توجهی در زمینه موسیقی حماسی دارد. وی در سال 1969 هم زمان با سالهای پر التهاب شیلی با جریان اعتراضی مردم همراه شد واولین آلبوم موسیقی خود را بازار فرستاد.

سازنده موسیقی فیلم " برف روی شیروانی داغ " افزود: در زمینه موسیقی حماسی ایرانی تصنیف  "همراه شو، عزیز"، به نظرم نمونه خوبی می تواند باشد. شعر "همراه شو، عزیز" یا همان "رزم مشترک" محصول "مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی" است که توسط جوانان هنرمند انقلابی ایران در مجموعه ای تحت عنوان "چاووش" در سالهای پیروزی انقلاب روانه بازار شد و به سرعت بر سر زبانها افتاد.

وی تصریح کرد: از دیگر آهنگ های حماسی که می توان به خاطر بیاورم موسیقی "ایران ای سرای امید" است و همین طور" برادر بی قراره " که کار موسسه چاووش است.

سازنده موسیقی " آل " تاکید کرد: اکثر موسیقی هایی که برای فیلم های جنگی ما ساخته می شوند به خاطر نزدیک بودن فیلم به فضای حماسه لحن حماسی به خود می گیرند اما در این بین موسیقی فیلم "مهاجر" که کار آقای "کریم گوگرد چی" است و همین طور موسیقی فیلم "افق" که کار آقای علیقلی است و "سرود بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید "را به حماسی ترین شکل ممکن اجرا می کند از بهترین آثار موسیقی حماسی سینمای ما به شمار می آیند.

نظر شما
پربیننده ها