مقدم‌فر در گفت‌وگوی ویژه خبری:

مهمترین عرصه نفوذ، نفوذ فرهنگی و سیاسی است/نفوذ مهمترین تهدید امروز کشور است

کارشناس مسائل فرهنگی و رسانه‌ای با بیان اینکه مهترین راه مقابله با نفوذ شناخت صحیح آن است، گفت: مسئولان باید نفوذ را جدی بگیرند و نسبت به آن مراقب باشند، اگر این موضوع جدی گرفته نشود خطری در حد تهدید محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ - 04November 2015

مهمترین عرصه نفوذ، نفوذ فرهنگی و سیاسی است/نفوذ مهمترین تهدید امروز کشور است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حمیدرضا مقدمفر کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای در گفتوگوی ویژه خبری که سهشنبهشب از شبکه دوی سیما پخش شد با اشاره به ابعاد نفوذ دشمن، اظهار داشت: اگر با رویکرد تاریخی به این موضوع نگاه کنیم، نفوذی که در گذشته وجود داشته است غالباً در شکل امنیتی بوده، اما امروز ما با اشکال جدیدی در عرصه نفوذ روبهرو هستیم.

*مهمترین عرصه نفوذ، نفوذ فرهنگی و سیاسی است

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای مهمترین تهدید امروز کشور را نفوذ عنوان کرد و گفت: بعد از موضوع مذاکرات و بحث برجام روی واژه نفوذ تأکیدات فراوانی شده است و باید توجه شود که نفوذ اشکال مختلفی از جمله نفوذ امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نفوذ در عرصههای فکری دارد، اما مهمترین عرصه نفوذ، نفوذ فرهنگی و سیاسی است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: نفوذ امنیتی بسیار مهم بوده و هست و همچنان این موضوع جاری است اما بخشی از ظرفیت نفوذ به عامل انسانی ربط دارد، ما امروز با نفوذی مواجه هستیم که در جو و فضا معنا میشود و با ایجاد یک فضا ادراکات را تغییر میدهد.

مقدمفر در ادامه، آماج اینگونه نفوذ را بین مردم، نخبگان و مسئولان دانست و گفت: عواملی هستند که نفوذ را دنبال میکنند ولی لزوماً اینگونه عوامل مأمور و عامل سرویسهای اطلاعاتی نیستند، این افراد عناصری هستند که تفکر غربگرا دارند و آمریکا را در ایران بدون اتصال و وابستگی نمایندگی میکنند که ما با یک عرصه فکری مواجه هستیم و در عرصههای تصمیمگیری و فضاسازی فکری نفوذ را دنبال میکنند.

وی افزود: ساحت اینگونه موارد امنیتی نیست. آنها بهصورت آشکار این کارها را انجام میدهند و زمانی که از آنها سؤال کنید بهصورت آشکارا پاسخ میدهند و نظرات خود را بیان میکنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای گفت: افرادی نیز هستند که در انقلاب  از سوابق خوبی برخوردار بودند، اما استحاله شدند و تغییر هویت دادند، ولی هرگز اعلام نمیکنند که هویت آنها تغییر پیدا کرده و هنوز بر کرسی سوابق خوبشان سوار هستند و آن را یدک میکشند و همه با عنوان سوابق خوب گذشته آنها را میشناسند ولی آنها با آن سوابق فاصله گرفتند و افراد دیگری شدند، اینگونه افراد خط نفوذ را دنبال میکنند و این موضوع چیزی شبیه نفاق است.

* نفوذ با تحریف مکتب امام

مقدمفر در ادامه سخنان خود به تحریف مکتب امام اشاره کرد و گفت: در این موضوع با افرادی مواجه هستیم که در انقلاب و همراهی با امام از سوابق خوبی برخوردار هستند ولی امروز از لحاظ فکری هیچ نسبتی با امام ندارند و دکترین و اصول و سیاستهای امام را قبول ندارند.

وی در ادامه مهمترین عوامل خط نفوذ را تحریفکنندگان مکتب امام عنوان و خاطرنشان کرد: در عرصه نفوذ پنهان، سازمانهای هوشمندی همچون سازمان اطلاعات سپاه، سرشاخهها را کشف میکند  و نسبت به دستگیری آنها اقدام میکنند که نمونه آن را امروز شاهد بودیم.

*در عرصه نفوذ جناحبندی سیاسی معنا ندارد

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای جناحبندی در خصوص نفوذ را اشتباه دانست و گفت: نفوذ یک بحث ملی و راهبرد جدیدی است که امروز توسط آمریکاییها دنبال میشود. در ادبیات سیاسی و بینالملل بحثی بهنام قدرت وجود دارد که در آنجا نفوذ تحمیل اراده بر یک کشور و یک قدرت از طریق خشونتآمیز معنا میشود که بهعنوان مثال تهدیدات و منازعات نظامی، تحریم از جمله اینهاست.

مقدمفر ادامه داد: ما در گذشته با موضوع تحریم مواجه بودیم که با مذاکرات هستهای این موضوع به پایان رسید. البته این موضوع بهظاهر به پایان رسیده است و راهبرد جدیدی بهنام نفوذ تعریف شده که در ادبیات سیاست بینالملل نفوذ به این معناست که در برابر اعمال قدرت، تحمیل اراده از طریق غیر اجبارآمیز که همان دیپلماسی عمومی، رسانه و عرصههای فرهنگی است، تعریف شده است.

وی افزود: آمریکای بعد از مذاکرات هستهای همان آمریکاست و هیچ تغییری در آنها ایجاد نشده و برای ما همان دشمن است ولی آنها این بار با روشهای هوشمندانه  و جدیدی جلو آمدهاند.

*مهترین راه مقابله با نفوذ شناخت صحیح آن است

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای مهمترین راه مقابله با نفوذ را شناخت صحیح آن دانست و گفت: جنگ این جنس نفوذ، جنگ ادراکی و ذهنی است. مخاطب این جنگ مردم، مسئولان و نخبگان هستند و باید در مردم معادلات و نظامات دوستی و دشمنی بهگونهای دیگر تعریف شود.

وی ادامه داد: دشمن باید دوست معرفی شود و اگر مردم درست تشخیص دهند ماجرا خنثی است و نفوذ دیگر معنا ندارد، در مسئولان نیز، نظام و دستگاه محاسباتی مسئولان باید تغییر کند. همچنین در نخبگان نظام فکری و اندیشه آنها باید تغییر کند.

مقدمفر به دو نمونه از مهمترین گامهای مقابله با نفوذ اشاره کرد و گفت: دشمن باید بهگونهای دیگر معرفی شود. مقام معظم رهبری زمانی به اصطلاح دستکش مخملی و دست چدنی اشاره داشتند، باید دشمن با دستکش مخملی معرفی شود و باید یک رخداد را به یک روند تبدیل کرد.

وی نقش رسانهها را در اقناع کردن افکار عمومی مهم دانست و گفت: آنها هم برای افکار عمومی مردم، نخبگان و مسئولان نقش مهمی را ایفا میکنند. رسانه با مردم در ارتباط است و اینکه انگشت اشاره دشمن بهروی خبرنگاران دراز شده به همین جهت است و ما نمونه آن را در سال 88 و قبلتر دیده بودیم.

نفوذ این جناح و آن جناح نمیشناسد

مقدمفر ادامه داد: امروز عرصه وسیع شده و گویا بعد از برجام فرصت جدیدی برای دشمن ایجاد شده است. آنها بهدنبال این هستند که از این فرصتها استفاده کنند و با وابسته کردن خبرنگاران، فعالان رسانهای و مدیران به خود از آنها بخواهند که اراده خود برای تغییر افکار را  بر آنها حاکم کنند، این بحث جدیدی نیست در گذشته بوده و امروز نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: نفوذ در رسانههای همه جناحها وجود دارد و مطرح است و اصولگرا و یا اصلاحطلب نیز ندارد، بهعنوان مثال در سال حوادث سال 88 برخی از همین افراد در رسانههای اصولگرا نفوذ کردند و افرادی را به خارج بردند و یا حتی عواملی را به رسانهها وارد کردند.

*عرصه نفوذ عرصه رخنه و ورود دشمن به حوزه ملی ماست

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای خاطرنشان کرد: نفوذ یک موضوع ملی است مثل اینکه باخبر شویم امروز صدام به کشور ما حمله کرده و یا آمریکا امروز یگانهای نظامی خود را وارد کشور ما کرده، عرصه نفوذ عرصه رخنه و ورود دشمن به حوزه ملی ماست و باید تصور ما اینگونه باشد، درست است که دیده نمیشود و ملموس نیست و اصطلاحاً نرم است اما یک عرصه دشمنی و خصومت است. آنجایی که صدام به ما حمله میکند دیگر جناح سیاسی وجود ندارد زیرا به کشور حمله کرده است و یک بحث ملی اتفاق میافتد.

مقدمفر ادامه داد: امروز نیز باید اینگونه تصور شود که اولاً آنقدر نفوذ مهم و این عرصه پیچیده و حساس است که باید این عرصه را بشناسیم و باید دغدغه همه مسئولان ما شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این دغدغه بین مسئولان وجود دارد یا خیر، گفت: بهدلیل اینکه این عرصه پیچیده و پنهان است فهم این موضوع دشوار است و در این خصوص به بصیرت نیاز است. باید مسئولان و نخبگان و همچنین رسانهها این موضوع را لمس کنند و مسئولان و مدیران رسانه نیز باید بههوش باشند زیرا عرصه خبرنگاری، عرصه مقدس و حوزه فرهنگی نظام محسوب میشود و نباید اجازه داد که این گروه در رسانههای ما نفوذ کنند.

*اگر خطر نفوذ بین مسئولان جدی گرفته نشود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای با تأکید بر اینکه مسئولان باید در این حوزه مراقب باشند، گفت: در حوزه تصمیمسازی و تصمیمگیری عناصری هستند که به مسئولان ما نزدیک میشوند و برای آنها تصمیمی را میسازند؛ مسئولان باید نفوذ را جدی بگیرند و نسبت به آن مراقب باشند، اگر این موضوع جدی گرفته نشود خطری در حد تهدید محسوب میشود.

مقدمفر تصریح کرد: باید فهم این تهدید وجود داشته باشد و مسئولان روی هر چیزی که نمادهای فرهنگی دشمن را تداعی میکند که از مکدونالد و کیافسی گرفته تا رفتارهای دیپلماتیک، حساس باشند بهعنوان مثال دشمن میتواند از قدم زدن وزیر امور خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا سوء استفاده کند و برای آن طراحی انجام دهد که مسئولان ما باید مواظب باشند تا در این عرصه غفلت صورت نگیرد.

وی ادامه داد: کشوری که 35 سال با مقاومتش در برابر این دشمن خصم ایستاد و به همه پیروزیها رسید و موفق هم شد و امروز نیز از لحاظ فناوری، نظامی و علمی در جایگاه اقتداری در منطقه حضور دارد دشمن از همین قدم زدن سناریویی مبنی بر پسرفت و پشیمانی ایران میسازد.

مقدمفر افزود: دشمن از دست دادن وزیر خارجه ما با رئیس جمهور آمریکا که غیرعامدانه بود و قطعاً در حوزه دیپلماتیک و دیپلماسی و همچنین وزارت خارجه برنامهای نبوده است، یک بمب خبری ایجاد میکنند و از آن بهره خود را میبرند که همه اینها نمونهای از عرصه نفوذ است.

* در بحث نفوذ به تولید محتوا و ادبیاتی همهفهم نیاز است

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای تأکید کرد: در بحث نفوذ به تولید محتوا و ادبیاتی همهفهم در عرصه نخبگی و عمومی نیاز داریم و همه باید آن را متوجه شوند.

مقدمفر تصریح کرد: عرصه نفوذ به آن دلیل موضوع امنیت ملی محسوب میشود که هدف واهی دشمن از نفوذ براندازی نظام است.

وی یادآورشد : آمریکاییها زمانی که از عراق خارج شدند 4هزار جوان عراقی را بورسیه کردند و آنها را با خود بردند. آیا آنها دلشان برای عراق میسوخت؟ ابداً، آنها 4هزار نفر را به آمریکا بردند تا آنگونه که خود میخواهند برای آینده عراق مسئول تربیت کنند، ما مخالف بورسیه نیستیم، باید علم را بگیریم ولو در چین، اما خودمان باید بهدنبال بورسیه برویم اما باید بدانیم به کجا و با چه رشتهای این علوم را بگیریم.

مقدمفر تصریح کرد: مسئولانی که دلشان میتپد و آمریکا را میشناسند، میدانند که او دلسوز ما نیست، او دشمن ماست و همان کسی است که صدام را 8 سال علیه ما بسیج کرد، این همان آمریکاست.

پیام جوانان ایران در 13 آبان به آمریکا

این کارشناس مسائل فرهنگی و رسانهای در پایان سخنان خود به اهمیت یومالله 13 آبان امسال اشاره کرد و گفت: یومالله 13 آبان امسال باید با سالهای گذشته متفاوت باشد و جوانها با حضور در مراسم این روز که در سراسر کشور برگزار میشود نشان دهند که با شعار آنها یک شعور بسیار زیاد و یک ادراک فراوانی وجود دارد: "ای آمریکای دشمن، ما مچت را باز کردهایم و تو میخواهی با حربه نفوذ در سیاست و فرهنگ و فکر و ادراک ما وارد شوی، ما اجازه نمیدهیم" و روز 13 آبان باید این پیام به آمریکاییها در سراسر کشور داده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار