آیت‌الله مرعشی نجفی کدام مقتل را فصل‌الخطاب می‌دانست؟

جواد حیدری با اشاره به تاثیرگذاربودن شعرها و مرثیه‌هایی که مبنای روایی دارند، اظهار داشت: هنگام بروز شبهه و سوال، آیت الله مرعشی نجفی مقتل مقرم را فصل الخطاب می‌دانست.
کد خبر: ۵۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰ - 04November 2015

آیت‌الله مرعشی نجفی کدام مقتل را فصل‌الخطاب می‌دانست؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جواد حیدری، مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام:  با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است از میان مقتل الحسینهایی که وجود دارد، مقتل مقرم نوشته مرحوم آیت الله سید عبدالرزاق موسوی مقرم جزو بهترین مقاتل است.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام با اشاره به ویژگیهای مقتل مقرم افزود: مقتل مقرم دارای دو ویژگی منحصر به فرد است که آن را از سایر مقاتل دیگر ممتاز کرده است. اول: مقتل مقرم تحلیلی است. دوم: به شبهات و سوالاتی که در تاریخ تشیع درباره عاشورا مطرح بوده است به نحو بسیار خوبی پاسخ داده است.

این مداح و شاعر برجسته آیینی در ادامه افزود: در مقتل، مثل مقتل مرحوم مقرم نداریم. اعتبار این کتاب به اندازهای بوده است که نقل است آیت الله مرعشی نجفی، دیدگاههای مرحوم مقرم را هنگام شبهه و سوال، فصل الخطاب میدانستند و تقریضهایی نیز به این کتاب زدهاند.

وی با اشاره به توجه علما نسبت به مقتل مقرم اظهار داشت: قبل از شروع ماه محرم خدمت آیت الله سید علی میلانی نوه آیت الله میلانی رسیدیم که ایشان تاکید داشتند بهترین مقتل، مقتل مقرم است.

جواد حیدری با معرفی کتاب «حضرت سکینه» به عنوان یکی از بهترین کتابهایی که درباره این بانوی عاشورایی توسط مرحوم مقرم به رشته تحریر درآمده، تصریح کرد: آثار متعدد دیگری توسط مرحوم مقرم نوشته شده است که این کتب توسط عتبه امام حسین علیه السلام در قالب دانشنامه به زبان عربی چاپ و منتشر شده است و قرار است این آثار در آینده نزدیک توسط انتشارات آرام دل به زبان فارسی چاپ شود و در اختیار علاقمندان به معارف اهل بیت قرار گیرد.

به گفته جواد حیدری از جمله کتابهای آیت الله سید عبدالرزاق موسوی مقرم میتوان به الاربعین عند الامام الحسین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، خصائص امیرالمومنین، کتاب امام سجاد علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام رضا علیه السلام و حضرت مسلم اشاره کرد.

مسئول موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان با اشاره به تاثیرگذاری شعر و روضههایی که مستقیما از روایات گرفته شده است، گفت: در حوزه شعر آیینی معمولا شعرهایی ماندگار شده است که یا کلام معصوم بوده یا به کلام معصومین نزدیک بوده است مثل «جوانان بنی هاشم بیایید...» در مقتل نیز همین است و معمولا در جلسات آن روضههایی اثرگذار بوده که از لسان معصومین نقل میشود. همین مساله باعث شد کتاب مقتل روایی توسط شیخ محمد جواد طبسی نوشته شود.

کتاب «مقتل مقرم» نوشته آیت الله عبدالرزاق موسوی مقرم و «مقتل روایی» نوشته شیخ محمد جواد طبسی و ترجمه محمد صفری توسط انتشارات آرام دل به چاپ رسیده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار