زنان خانه‌دار بهترین مخاطب برای توسعه رمان‌خوانی

بدون شک زنان به عنوان محور اصلی فرهنگ و هنر در فضای خانواده از جایگاه مهمی برخوردار هستند به‌خصوص زنان خانه‌دار که فرصت بیشتر و بهتری در منزل دارند تا در کنار کارهای روتین خانه که بسیار هم اهمیت دارد، به سوی کتابخوانی سوق داده شوند.
کد خبر: ۵۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶ - 08November 2015

زنان خانه‌دار بهترین مخاطب برای توسعه رمان‌خوانی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، بدون شک زنان به عنوان محور اصلی فرهنگ و هنر در فضای خانواده از جایگاه مهمی برخوردار هستند بهخصوص زنان خانهدار که فرصت بیشتر و بهتری در منزل دارند تا در کنار کارهای روتین خانه که بسیار هم اهمیت دارد، به سوی کتابخوانی سوق داده شوند.

قطعاً این رویه راهی است برای مقابله با هجمههای فرهنگی که به سوی زنان نشانه رفته است همچنین در پرکردن اوقات فراغت و بالا بردن راندمان مطالعاتی که سیر نزولی دارد مؤثر خواهد بود چراکه این روزها به دلیل ظهور و بروز رسانههای دیجیتالی و شبکههای مجازی که اطلاعات ناقص و محدودی را به خورد افراد میدهند، شاید کمتر کسی حوصله یا وقت مطالعه داشته باشد؛ معضلی که نه فقط گریبانگیر کشور ما شده بلکه اغلب کشورهای دنیا به نوعی با آن دست و پنجه نرم میکنند. یکسری نوشتهها و مطالب نه چندان معتبر در فضاهای مجازی منتشر میشوند که به جز سیلاب اطلاعات بیفایده برای افراد خاصیت دیگری ندارند و حتی باعث اضافی بار هم میشوند. این درحالی است که جامعهشناسان معتقدند مطالعه کتاب موجب افزایش آگاهی و اطلاعات افراد میشود.

این آگاهیها میتواند در برنامهریزی روزمره زندگی افراد در سنین مختلف تأثیر مثبتی بگذارد و در این مسیر به طور قطع داستانها نمایانگر فرهنگ، فولکلور و اتفاقاتی هستند که در جامعه روی میدهد. مطالعه داستان و رمان منجر به استفاده خواننده از تجربیات شخصیتهای مختلفی میشود که از درون داستانها سردرمیآورند. خواننده میتواند همانطور که اتفاقات مختلف را با شخصیتهای درون داستانها تجربه میکند از آنها در موقعیتهای مشابه زندگی خود بهره بگیرد و از مطالعه این داستانها به عنوان یکی از راههای گذران اوقات فراغت هم استفاده کند. علاوه بر این، این قبیل کتابها منجر به آن میشوند که ما بتوانیم با زبان شیرینتر و جذابتری به کودکانمان مسائل زندگی را بیاموزیم. به عنوان مثال زمانیکه سعی در آموزش طریقه درست مصرف کردن داریم، اگر به شیوه عادی آن را به فرزندانمان گوشزد کنیم شاید اثر چندانی بر آنها نگذارد. حال تصور کنید که همان مطالب را در قالب خریداری کتاب داستانی با همان محتوا به آنها بگوییم، مسلم است که یادگیری آن به مراتب بسیار عمیقتر و بادوامتر خواهد بود. با توجه به این مسئله نقش مادران در داستانخوانی اهمیت زیادی پیدا میکند.


چه خوب است میل به خواندن داستان و رمان را میان زنان خانهدار بیشتر کنیم تا هم از فرصت فراغتی که در منزل برایشان پیش میآید بهره مفیدتری ببرند و هم بار واژگان و معانی آنها بیشتر شود و مهمتر از همه بتوانند با کمک داستان، فرزندان خود را آموزش دهند. اما اهمیت رمان در عرصه فرهنگی را شاید بیشتر بتوان از بین سخنان مقام معظم رهبری دریافت؛ به گزارش جوان، وقتی رهبر انقلاب که مهمترین مسئولیت بزرگ را در کشور و حتی فراتر از آن در عرصه جهانی بر عهده دارند با این وجود آنقدر به مطالعه رمان تأکید میکنند حتی خود به این امر اهتمام دارند، دیگر جای شبهه و سؤال در این عرصه نیست.
 

با توجه به این مسئله، بهترین مخاطب در امر رمانخوانی که میتواند از این شاخه فرهنگ سود ببرد بدون شک بانوان هستند. اگر مسئولان امر بتوانند رمان خواندن را بین زنان کشور فرهنگسازی و نهادینه کنند علاوه بر مزایایی که گفته شد، کمک بزرگی به عرصه فرهنگ و نشر میشود و رقیبی جدی برای شبکههای ماهوارهای و ابتذال حاصل از آن ایجاد کردهایم زیرا تیر هجوم فرهنگی آنها به سمت زنان نشانهگیری شده است.


بیتردید رمانخوانها نسبت به ماهوارهبینها افراد فرهیختهتری خواهند بود و توانایی اثرگذاری مثبت در جامعه را خواهند داشت. اگر این موتور روشن شود جذابیت داستان و رمان خود کم کم لکوموتیو فرهنگ را به حرکت درخواهد درآورد؛ چراکه به تجربه میدانیم کتابخوانها بهخصوص رمانخوانها دایره اثرگذاری و اثرپذیریشان به خودشان تنها منحصر نمیشود و کمترین اثر این حرکت، تبلیغ مطالعه توسط خوانندگان حرفهای است که با تدبیر مسئولان پا به میدان فرهنگی میگذارند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار