سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جمع خبرنگاران:

دانشگاه فرهنگیان شبانه روزی شد

سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شبانه‌روزی بودن دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرد.
کد خبر: ۵۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴ - 09November 2015

دانشگاه فرهنگیان شبانه روزی شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه فرهنگساز است؛ نقش دانشگاه فرهنگیان بیش از آنکه اثربخش آموزشی باشد، اثربخشی فرهنگی است.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با وقوف عالمانه نسبت به جایگاه دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزش عالی میهن اسلامی، شبانهروزی بودن دانشگاه فرهنگیان را تصویب کرد.

مهرمحمدی به دلایل شبانهروزی بودن دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: شبانهروزی بودن پردیسها و مراکز آموزش عالی در راستای اجرایی شدن قانون متعهدین خدمت مصوب 69.3.8 مجلس شورای اسلامی است زیرا در تبصره ذیل ماده 6 قانون متعهدین خدمت صراحتاً به شبانهروزی بودن دانشگاههای تربیت معلم اشاره شده است.

وی اضافه کرد: هنگام پذیرش دانشجو معلم در دفترچه راهنمای ثبتنام دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به صراحت قید شبانهروزی تحصیل در مراکز تربیت معلم آمده است و این در صورتی است که قانون متعهدین خدمت به درستی اجرا شود، وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به تکلیفش عمل کند و دانشگاه فرهنگیان در راه رسیدن به اهداف متعالی (تربیت معلمانی در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران) به وظیفه خود جامه عمل بپوشاند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «شبانهروزی بودن چقدر در تربیت دانشجو معلمان میتواند تأثیر داشته باشد؟»، اظهار داشت: شبانهروزی بودن دانشجو معلمان، تأثیر زیادی در تربیت آنان دارد چون بیشتر وقت خود را در محیط پردیس میگذرانند و علاوه بر فراگیری دروس کلاسیک، زندگی جمعی و اجتماعی را نیز تجربه میکنند.

وی ادامه داد: دانشجو معلمان با برقراری تعاملات سازنده، تجارب ارزشمندی کسب میکنند البته این امر منوط به آن است که برنامههای آموزشی و تربیتی اجرا شده به لحاظ کمی و کیفی از استانداردهای لازم هم برخوردار باشند؛ البته در این خصوص وجود سرپرستان شبانهروزی مجرب در روانشناسی، فرهنگی، اخلاق و ملتزم به رفتار اسلامی نیز ضروری است.

مهرمحمدی درباره ویژگیها و خصوصیات یک سرپرست شبانهروزی متعهد و مجرب، گفت: با توجه به مسئولیت خطیر این افراد، قطعاً شناخت ویژگیهای روانی نوجوانان و دغدغههای آنان مهم خواهد بود و تسلط بر مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، ابتکار و خلاقیت آنها برای ایجاد ارتباط با دانشجو معلمان از اهمیت ویژهای برخوردار است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران، خوش خلقی، آداب معاشرت و آراستگی ظاهر نیز از جمله موارد مهم انتخاب یک سرپرست واجد شرایط است، افزود: شاید مهمتر از همه این موارد که بیش و کم شناخته شده است این است که سرپرستان باید برخوردار از هوشمندی، روحیه پژوهشی و محبوبیت کافی باشند تا در انجام وظایف خود موفق باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در سیستم آموزش و پرورش شبانهروزی دانشجو معلمان، زندگی به دور از خانواده را تجربه نموده و تواناییشان در تطبیق با محیط و حل مشکلات شخصی محک می خورد در این سیستم دانشجو معلمان از استقلال فکری، روحی و روانی هم برخوردار شده تا در آینده بتوانند در تربیت دانشآموزان موفقتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه اجلاس مدیران استانی، رؤسای پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در 6 و 7 آبان سال جاری برگزار شد، افزود: مهمترین دستاورد این اجلاس همدلی و همزبانی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در ترسیم و تکمیل راهبرد ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجو معلمان، افزایش کیفیت کتب درسی، و ارتقای کیفیت تدریس توسط استادان و مدرسان دانشگاه فرهنگیان است.

مهرمحمدی اضافه کرد: این اجلاس، اولین اجلاسی بود که تمام سطوح مدیریتی دانشگاه را در بر میگرفت و خانواده مدیران دانشگاه را برای ایجاد انسجام سازمانی بیشتر گرد هم آورد  و در این اجلاس در قالب کمیسیونهای تخصصی مسائل موجود و برنامههای پیشروی بخشهای مختلف دانشگاه، مورد واکاوی قرار گرفت و هماهنگیهای لازم به عمل آمد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس انجام هماهنگی لازم برای اجرای هر چه بهتر دوره آموزش صلاحیت حرفهای معلمان، که از طریق آزمون استخدامی جذب میشوند، به عمل آمد، افزود: در این اجلاس بر موضوع وفاق و همدلی و تلاش برای بالا بردن میزان رضایت دانشجو معلمان از دانشگاه و تقویت نگرش مثبت به آنها به حرفه معلمی به شکل مبسوط پرداخته شد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها