روزنامه نزدیک به دولت آنکارا:ترکیه در سوریه وارد جنگ می شود

روزنامه ینی شفق نزدیک به دولت آنکارا روز دوشنبه با ادعای اینکه در آینده نزدیک جنگ بزرگی در سوریه در می گیرد و ترکیه نیز وارد این جنگ می شود، نوشت: ترکیه و آمریکا برای عملیات مشترک بزرگی علیه داعش به توافق رسیده اند.
کد خبر: ۵۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰ - 09November 2015

روزنامه نزدیک به دولت آنکارا:ترکیه در سوریه وارد جنگ می شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس، ینی شفق در حالی این ادعا را مطرح کرده است که «فریدون سینیرلی اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در اربیل مرکز کردستان عراق، از طرح عملیات قریب الوقوع کشورش علیه گروه تروریستی تکفیری داعش خبر داده است.


سینیرلی اوغلو که هفته گذشته برای شرکت در همایش موسسه تحقیقاتی خاورمیانه (MERI) و دیدارهای دو جانبه با مسوولان کردستان عراق به اربیل سفر کرده، این مطلب را طی سخنانی در این کنفرانس در تشریح سیاست های کشورش در باره مبارزه با پ.ک.ک، داعش و فرایند حل مساله کردها در ترکیه عنوان کرده است.


عبدالقادر سلوی روزنامه نگار و مفسر روزنامه ینی شفق در مقاله خود با عنوان «ترکیه وارد جنگ می شود»، نوشته است: در جنگ بزرگی که در سوریه شروع می شود، ترکیه برای اولین بار به طور فعال حضور خواهد داشت.


او با ادعای اینکه مرکز این جنگ رقه و جرابلس که در کنترل داعش می باشند، خواهد بود، ولی ترکیه در این جنگ از طریق زمینی مشارکت نخواهد داشت.


سلوی با ادعای اینکه در آینده نزدیک عملیات هوایی مشترک ترکیه و آمریکا شروع می شود، نوشته است: به دنبال این عملیات بزرگ، ارتش به اصطلاح آزاد سوریه و واحدهای رزمی عرب و ترکمن نیز از طریق زمینی به سوی رقه و جرابلس واقع در غرب رودخانه فرات و نزدیکی حلب، به حرکت در خواهند آمد.


نویسنده با اشاره به اینکه عملیات دو هدف دارد؛ خارج کردن داعش از منطقه و جلوگیری از ورود نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پی وای دی ) به غرب رودخانه فرات.


به تازگی احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه نیز با اعلام اینکه تاکنون دوبار نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک سوریه هدف گرفته اند، تصریح کرد: خط قرمز ترکیه عبور این نیروها به غرب رودخانه فرات در سوریه و کنترل این منطقه می باشد و این را به صراحت به آمریکا و دیگر هم پیمانان خود اعلام کرده ایم.


نویسنده مقاله در ادامه در تشریح اینکه چرا جرابلس؟ نوشته است: این شهر در موقعیت استراتژیک برقراری ارتباط بین ترکیه با ترکمن ها و عرب های سوری است. ترکیه می خواهد با خارج کردن داعش از جرابلس و جلوگیری از کنترل این منطقه از سوی نیروهای پی وای دی در واقع به طور بالفعل یک منطقه حائل در خاک سوریه با خود ایجاد خواهد کرد.


سلوی نوشته است: با این رهیافت، آمریکا نیز در مبارزه با داعش خارج از حوزه عمل نیروهای پی وای دی با نیروهای عرب، ترکمن و کرد که قابلیت عملیات نظامی در سوریه دارند ولی غیر جهادی هستند، نیز همکاری خواهد کرد.


ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک را به عنوان ادامه و یا شاخه پ.ک.ک و یک سازمان تروریستی ارزیابی کرده و به شدت با همکاری آمریکا با آن، مخالفت می ورزد.


به تازگی انتشار خبرهایی در خصو ارسال 50 تن سلاح و مهمات از طریق هوا به پ.ی.د که در جنگ با داعش فعال است، با واکنش تند آنکارا روبرو شد و این اقدام واشنگتن را مغایر با اخلاق و عهد هم پیمانی دو کشور ارزیابی کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار