محمدعلی باشه آهنگر:

متولیان فرهنگ در برابر کاهش تولید محصولات ارزشی پاسخگو باشند

محمدعلی باشه آهنگر گفت: سازمان هایی که بودجه فرهنگی را در اختیار دارند باید پاسخگوی مطالبات فیلم‌سازان و کارگردانان باشند.
کد خبر: ۵۷۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ - 14November 2015

متولیان فرهنگ در برابر کاهش تولید محصولات ارزشی پاسخگو باشند

محمدعلی باشه آهنگر، کارگران ومنتقد سینما ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به اهمیت تبیین سبک زندگی اسلامی در اظهار داشت: متاسفانه بعضی سازمانها که متولی ترویج اینگونه مسائل هستند و مسئولیت سنگینی در حوزه ارائه و تبیین سبک زندگی اسلامی دارند حتی به اندازه یک سمینار هم در این رابطه سرمایه گذاری نکردند.

وی با بیان اینکه ممکن است مشکلات بودجهای و اعتباری موانعی را در روند تولید آثار ارزشی ایجاد کند، افزود: اما مسئله اینجاست که حتی همفکری و همدلی است در بین متولیان این جریان دیده نمیشود و انجمن هایی که تابلوی سبک زندگی را دست دارند برای این امر اقدام نمی کنند، در حالیکه از من فیلم ساز که کمترین امکانات را دارم انتظار کار عمیق و بزرگ می رود.

باشه آهنگر ادامه داد: من به عنوان یک فیلم ساز وظیفه دارم متن را آماده کنم مجوز بگیرم پژوهش و تحقیق و ایده جدید را ارائه بدهم که این کار را انجام دادم در حالیکه متولیان امر حتی پیگیری هم نمیکند که این اثر در کدام مرحله تولید و تدوین قرار دارد.

وی با بیان اینکه به هر حال شرایط سینمای ما هم متاثر از دیگر کشورها است افزود: سینماگر غربی در حوزه سبک زندگی، فیلمی ارائه را میدهد که بیانگر شرایط فرهنگی و زیستی آنها است، اما فیلمنامههای که ما در این حوزه ها داریم به دلیل این که یک مقدار رویکرد سنتی تر دارند نمی توانند در غالب داستانی خوب پرورش پیدا کنند.

این منتقد سینمایی با اشاره به اینکه سینمای ما به لحاظ سخت افزاری و قصه پردازی با مشکلاتی مواجه است، ادامه داد: متاسفانه به سینماگران ما در بسیاری اجازه ورود به عرصه های مختلف و استفاده از سوژه های متنوع داده نمی شود، معمولا کارگردانان ما باید از زوایای مختلف به چند موضوع و سوژه محدود بپردازند. بیشترین موضوعات سینمای ما در حوزهای مواد مخدر و ازدواج سفید است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه شما تاکنون چند فیلم در حوزه کارگری، کارمندی ساخته شده است که واقعا به زندگی و مشکلات آنها پرداخته باشد، تصریح کرد: این نقصان و کم توجهی حتی در حوزه مدیریتی و مهندسی نیز قابل لمس است. و متاسفانه در بسیاری از آثار سینمایی به مشاغل بسیار سطحی و گذارا پرداخته شده است، درحالیکه یکی از مباحث اصلی سبک زندگی همین مسئله شغل و کار در عرصه اجتماعی است.

باشه آهنگر افزود: مسئله دیگری که در بخشی از فیلم های ما نمایان است عدم تناسب قصه، صحنه (معماری)، محیط پیرامونی با تیپ شخصیتی است اصلا هیچ همخوانی و قرابتی با آن ندارد . برای مثال گاهی اوقات دیده می شود فیلمی با موضوع تبیین معضل بیکاری ساخته می شود و فردی که با مشکل اقتصادی مواجه است در یک منزل بزرگ و تقریبا مجلل زندگی می کند که این گفتار با فضای پیرامونی قابل جمع نیست.

وی ضمن انتقاد از نحوه ارائه بودجه به سینماگران و زحمتکشان عرصه فرهنگ اظهار داشت: تنها 13 درصد از بودجه فرهنگی که مجلس تعیین می کند در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد است و مابقی بین سازمان ها و ارگانهای که متولی فرهنگ هستند تقسیم شده است که متاسفانه برخی  از آنها هم پاسخگو نیستند مشکل بعدی ما اینست که بودجه ساخت یک فیلم باید از نهادها و سازمان های مختلف تامین شود.

این کارگردان عرصه سینما در این رابطه گفت: سازمان هایی که بودجه فرهنگی را در اختیار دارند باید پاسخگوی مطالبات فیلمسازان و کارگردانان باشند. سازمانی که ماهیت وجودی اش برای کمک به ساخت فیلم دفاع مقدسی است و اصلا برای اینکار تاسیس شده است باید در این رابطه کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار