توصیه‌های 4 گانه مقام معظم رهبری به دولت درباره اجرای اقتصاد مقاومتی

رهنمودها و توصیه‌های 4 گانه رهبر معظم انقلاب درخصوص چگونگی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طی نامه‌ای به دولت ارسال شد.
کد خبر: ۵۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵ - 10November 2015

توصیه‌های 4 گانه مقام معظم رهبری به دولت درباره اجرای اقتصاد مقاومتی

به گزارش دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست های مقاوم سازی اقتصاد یاد کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که اقتصاد کشور بتواند روی پای خود بایستد و از رشد مستمر و پایدار برخوردار بوده و در عین حال در برابر شوک های خارجی نیز مقاومت داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه این نخستین بار است که یکسری از سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تا این حد مورد توجه یک دولت قرار می گیرد، افزود: دولت تدبیر و امید پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، وقت ویژه ای برای تدوین راهکارهای اجرایی این سیاست ها صرف کرده است و در تهیه و تدوین برنامه ی ششم توسعه ی کشور نیز تلاش دولت این بوده که روح حاکم بر برنامه ی ششم توسعه مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.

جهانگیری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر مردمی کردن اقتصاد کشور و مشارکت آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی، خاطرنشان کرد: ایران از ظرفیت ها و امکانات فراوانی برخوردار است که در راس این ظرفیت ها نسل جوان تحصیلکرده کشور است که لازم است با توجه به این ظرفیت مهم، تدابیر موثری برای مشارکت دادن مردم و جوانان در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور اندیشیده شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت حقیقتاً به دنبال گره گشایی از مسائل و مشکلات مردم است، اظهار داشت: برای حل مشکلات مردم و تحقق رویکردهای اقتصاد مقاومتی نظیر عدالت بنیانی اقتصاد، لازم است درک واحدی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و به دور از واگرایی در گفتمان و عمل، بتوانیم بصورت منسجم و با دیدگاهی مشترک در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

جهانگیری همچنین با تاکید براینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید شاخص های مقاوم سازی اقتصاد را تدوین کند، افزود: لازم است این شاخص ها احصاء شود تا بتوانیم عملکرد خود را در زمینه ی تحقق اقتصاد مقاومتی مورد ارزیابی های مستمر قرار داده و از درستی مسیری که طی می شود، اطمینان حاصل کنیم.

معاون اول رییس جمهور خواستار تشکیل کارگروه هایی برای بررسی و تمرکز بر مسائل و چالش های اصلی اقتصاد کشور شد و افزود: باید بررسی شود که چرا با وجود منابع سرشار کشور و نیروی انسانی تحصیلکرده، هنوز نتوانسته ایم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم. بنابراین لازم است کارگروه هایی به آسیب شناسی و بررسی مشکلات اصلی کشور بپردازند و دلایل عدم توفیق و دستیابی به اهداف مورد نظر را بررسی کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری که در پاسخ به گزارش دولت در خصوص برنامه های ملی یازده گانه ی طرح ها و پروژه های دولت برای پیاده سازی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طی نامه ای از سوی دفتر ایشان به دولت ابلاغ شده است، افزود: بر اساس این نامه، مقام معظم رهبری از اهتمام دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی قدردانی کرده اند و با تاکید براینکه ایشان بنائی برای تایید یا عدم تایید برنامه هایی که تنظیم و اجرای آنها بر عهده ی دولت هاست، ندارند، نکات و رهنمودهایی را برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توصیه فرموده اند.

وی افزود: توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری که در قالب نامه ای از سوی دفتر ایشان ارسال شده است، به همه ی دستگاه های اجرایی دولت ابلاغ خواهد شد تا همه ی وزارتخانه ها و دستگاه ها براساس منویات رهبر معظم انقلاب اقدام کرده و در راستای تحقق آن تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهور افزود: رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت های ایشان، فرصتی بسیار خوب برای دولت است و بی تردید برکات زیادی برای توسعه ی کشور و حل مشکلات مردم در بر خواهد داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این جلسه با تاکید براینکه دولت به صورت جدی اهتمام دارد که برنامه ی ششم توسعه ی کشور مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شود، گفت: پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همه ی تلاش خود را بر این سیاست ها متمرکز کرده است به گونه ای که از نظر سازمان، موفقیت برنامه ی ششم زمانی است که دقیقا مبتنی بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باشد.  

نیلی مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی هم در این نشست با اشاره به اینکه همواره در برخی از مسائل کلان کشور اختلاف دیدگاه وجود دارد و از گفتمان واحدی در حل مسائل اصلی که اقتصاد کشور مبتلا به آنست، برخوردار نیستیم، گفت: باید برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به اجماع نظر برسیم و آن را مبنا قرار داده و به عنوان گفتمانی واحد در عمل آن را دنبال کنیم.

در این نشست وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی باید بن مایه و الگوی اصلی اقتصاد کشور باشد، گفت: باید در تمام برنامه ها و سیاست گذاری های کشور، اقتصاد مقاومتی را در سطح ملی دنبال کنیم.

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی هم باید در برنامه ی ششم توسعه، هم در برنامه های بودجه ی سالانه و هم در سند چشم انداز مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی سند چشم انداز را نیز مورد بررسی قرار دهیم و در صورت لزوم آن را تکمیل کنیم.

در ادامه ی این نشست که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روسای سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونین امور اجرایی، امور مجلس و علمی و فناوری رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات عامل صندوق توسعه ی ملی و دبیر هیات دولت نیز حضور داشتند، پاسخ دفتر مقام معظم رهبری به گزارش دولت در خصوص برنامه های ملی یازده گانه ی طرح ها و پروژه های دولت برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به رهنمودها و توصیه های رهبر معظم انقلاب در این خصوص که شامل چهار بند می شود به تفصیل پرداخته شد.

شایان ذکر است، رهنمودها و توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص چگونگی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی طی نامه ای توسط دفتر معظم له به عنوان جهانگیری به شرح ذیل ارسال شده است:

«1- رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش بنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه ی برنامه ها( از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیت های دستگاه های اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامه ها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاه ها منطبق با این سیاست ها است.

2- برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری گردد. در ابلاغیه سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده است.

3- تعیین نقش دستگاه های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان بندی اجرایی پروژه ها و اهداف کوتاه مدت (تاپایان دولت یازدهم)، میان مدت (پایان برنامه ششم) و بلند مدت (انتهای چشم انداز بیست ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.

4- به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت های اقتصادی و توانمند سازی آنها و بکارگیری کلیه ظرفیت های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه ها تنها ناظر بر بخش های دولتی نباشد.»

گفتنی است، پیش از این معاون اول رییس جمهور در تاریخ 4/8/94 طی نامه ای برنامه های ملی یازده گانه ی دولت برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که شامل برنامه ی ملی ارتقاء بهره وری، برنامه ی ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد، برنامه ی ملی توسعه ی عدالت و رفاه اجتماعی، برنامه ی ملی برقراری انضباط مالی در بخش عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت، برنامه ی ملی شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد، برنامه ی ملی ارتقای توان تولید ملی، برنامه ی ملی توسعه ی اقتصاد دانش بنیان، برنامه ی ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، برنامه ی ملی توسعه ی ظرفیت تولید نفت و گاز و تکمیل زنجیره ی پایین دستی و توسعه ی بازار، برنامه ی ملی هدفمندی یارانه ها و برنامه ی ملی مردمی کردن اقتصاد می شود را برای اخذ دیدگاه ها و رهنمودهای معظم له ارسال کرده بود.

در بخشی از نامه جهانگیری به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است: با عنایت به تاکیدات حضرتعالی و پیگیری مستمر همه ی ارکان نظام و امیدی که ملت ایران برای نجات بخشی اقتصاد ایران از بستر اقتصاد مقاومتی دارند و با عنایت به اینکه دولت مصمم است تا از این سیاست ها به طور کامل بعنوان نقشه ی راه برنامه های توسعه خصوصاً برنامه ی ششم توسعه ی کشور نیز استفاده نماید، بی شک فرمایشات و رهنمودهای حکیمانه ی حضرت عالی می تواند دولت را در پیاده سازی هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی در کشور کمک و موجبات ثبات قدم آنها را در این مسیر فراهم آورد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار